Rate this post

عاشق وب: بخشنامه اجرائی پشتیبانی از کسب و کارهای برخط حوزه بیمه به تصویب اعضای کارگروه اقتصاد دیجیتال رسید و با تایید رییس جمهور از طرف معاون اول رییس جمهور ابلاغ گردید.

به گزارش عاشق وب به نقل از مهر، وزیران عضو کارگروه ویژه اقتصاد دیجیتال به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و با رعایت تصویب نامه شماره ۱۲۳۳۱۳ ت ۵۹۳۶۹ ه مورخ ۱۱/‏۱۰/‏۱۴۰۰‬ و اصلاح بعدی آن بخشنامه اجرائی پشتیبانی از کسب و کارهای برخط حوزه بیمه و تقویت نظام تنظیم گری حوزه بیمه های تجاری را به شرح زیر تصویب کردند:
آئین نامه اجرائی پشتیبانی از کسب و کارهای برخط حوزه بیمه و تقویت نظام تنظیم گری حوزه بیمه های تجاری
ماده ۱- وزارت امور اقتصادی و دارایی مکلف است در امتداد ساماندهی و پشتیبانی از کسب و کارهای برخط حوزه بیمه و تقویت نظام تنظیم گری حوزه بیمه های تجاری ظرف سه ماه از تاریخ ابلاغ این بخشنامه با همکاری بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و معاونت علمی فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس جمهور دستورالعمل ضوابط فعالیت سکوهای خدمات بیمه ای را با رعایت قوانین و موارد زیر تدوین و ابلاغ کند:
۱- سکوهای خدمات بیمه ای به عنوان کارگزار یا تجمیع کننده بیمه شناسایی می شوند.
۲- سکوهای خدمات بیمه ای می توانند امکان صدور برخط انواع بیمه نامه ها را با رعایت قانون تجارت الکترونیکی – مصوب ۱۳۸۲ و سایر مقررات مربوط فراهم نمایند.
۳- ممنوعیت هر گونه نهادسازی یا ایجاد ساختار و تشکیلاتی که منجر به ایجاد نهاد واسط برخط جدید شود.
۴- ارتقای نظارت بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران بمنظور تقویت فضای رقابتی سلامت و شفافیت بازار سکوهای خدمات بیمه ای و جلوگیری از رفتارهای انحصارگرایانه و ضدرقابتی با ابزارهای برخط و هوشمند و فناوری های تنظیم گر.
۵- امکان انعقاد قرارداد سکوهای خدمات بیمه ای با چند مؤسسه بیمه با رعایت مقررات مربوط و رقابت پذیری و ارائه خدمات نوآورانه.
ماده ۲- سکوهای ارائه خدمات بیمه ای به عنوان نمایندگان مؤسسات بیمه ای تلقی شده و خدمات تبادل داده ای فعلی مورد نیاز ارائه دهندگان خدمات بیمه ای برخط توسط بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران و مؤسسات بیمه تا زمان تصویب دستورالعمل موضوع ماده (۱) این بخشنامه ادامه خواهد داشت.
این تصویب نامه در تاریخ ۰۱/‏۰۹/‏۱۴۰۱‬ به تأیید مقام ریاست جمهوری رسیده و با امضای معاون اول رییس جمهور ابلاغ گردیده است.