Rate this post

اصفهان در حالیکه گفته می شود، بر مبنای نتایج یک تحقیق استفاده طولانی مدت از ماسک امکان دارد منجر به پیشروی سرطان ریه شود، اما کارشناسان پزشکی معتقدند که هیچ شواهد علمی ارتباط مستقیم بین استفاده طولانی مدت از ماسک و سرطان ریه را اثبات نمی نماید.

بر اساس مطلب درج شده در پایگاه داده “CoronavirusFacts” که به بررسی صحت و سقم مطالب انتشار یافته در مورد ویروس کرونا و بیماری کووید می پردازد، «ماسک های صورت در کاهش شیوع کووید نقش اساسی دارند و استفاده از آن برای اغلب افراد ایمن و بدون دردسر است، باآنکه مرکز کنترل و جلوگیری از بیماری های ایالات متحده استفاده از ماسک را برای کودکان زیر دو سال و کسانی که در تنفس مشکل دارند سفارش نمی کند، اما این ادعا که استفاده از ماسک در ایجاد سرطان نقش دارد، با شواهد علمی پشتیبانی نمی گردد.»

در ادامه این مطلب گفته شده همه گیری و نتایج آن دائما درحال تغییر است و داده هایی که هفته ها یا حتی روزهای قبل دقیق بودند، امکان دارد تغییر کند، درنتیجه به یاد داشته باشید پیش از به اشتراک گذاشتن هر مطلبی، تاریخ انتشار صحت واقعیتی را که می خوانید، بررسی کنید.

همچنین”AFP” در گزارشی به بررسی این ادعا پرداخته و نوشته است که از زمان شروع همه گیری، اطلاعات غلط در مورد استفاده از ماسک در سرتاسر جهان گسترش یافته است. سازمان بهداشت جهانی، مرکز کنترل و جلوگیری از بیماری ها و سلامت در ایالات متحده متفق القول معتقدند که استفاده از ماسک ها به صورت کلی بی خطر است و به پیشگیری از شیوع کووید -۱۹ که تهدیدی برای جان انسان ها است، کمک می نماید.

این گزارش به ادعای گفته شده در مقاله ای با عنوان «استفاده طولانی مدت از ماسک می تواند به پیشروی سرطان ریه کمک کند» پرداخته است.

اصل ماجرا این است که در یک مطالعه که در مجله Cancer Discovery منتشر گردید گفته شده که استنشاق میکروب های مضر می تواند در مراحل پیشرفته سرطان ریه در بزرگسالان نقش داشته باشد.

این مقاله مدعی شده استفاده طولانی مدت از ماسک های صورت امکان دارد به پرورش این عوامل بیماری زای خطرناک کمک نماید.

باید توجه داشت که در اصل مقاله هیچ اشاره ای به ماسک ها نشده است و در طول همه گیری کارشناسان بهداشت مرتبا استفاده از ماسک را گوشزد کرده اند، البته هربار گفته شده هیچگاه ماسک یکبار مصرف را باردیگر استفاده نکنید و ماسک های قابل شستشو را هر بار بعد از مصرف بشویید.

دکتر نیکول ایزر، استادیار دانشکده پزشکی و علوم بهداشتی در دانشگاه مک گیل، در یک ایمیل به AFP اعلام نمود: «در حال حاضر هیچ شواهد علمی برای نتیجه گیری این که ماسک ها خطر مبتلا شدن به سرطان ریه را می افزایند وجود ندارد».

دکتر جرارد کاکس، استاد دانشکده علوم بهداشتی در دانشگاه مک مستر هم اظهار داشت: «هیچ ارتباط قابل قبولی (مکانیسم ایجاد سرطان) بین پوشیدن ماسک محافظ شخصی و ایجاد سرطان ریه وجود ندارد».

به گفته این پزشک با پوشیدن ماسک تغییری در باکتری های دهان ایجاد نمی گردد.

اگر نگران ورود باکتری های جدید به دهان هستم، سفارش های کلی این است که از ماسک های یک بار مصرف یا ماسک های چندبار مصرف استفاده کنید.

بدن انسان میزبان میلیونها نوع مختلف میکروارگانیسم است که هم در سطح پوست و هم در اعماق اندام های مختلف مانند دستگاه گوارش ساکن هستند. این باکتری ها، ویروس ها، قارچ ها و سایر اشکال میکروبیوم نقش مهمی در حفظ سلامت و پیشگیری از بیماری ها دارند. تغییرات در میکروبیوم به علت افزایش سن، رژیم غذایی طولانی مدت، استرس یا داروهای مختلف با شرایطی مانند چاقی، افسردگی و بیماری های خود ایمنی و بسیاری دیگر مرتبط می باشد.

استفاده صحیح از ماسک

کامیاب کریم پور – مسئول ستاد دانشجویی مقابله با کرونا در اصفهان هم در سفارش هایی جهت استفاده صحیح از ماسک به ایسنا، اظهار داشت: ماسک را طوری بپوشید که روی دهان و بینی را کامل بپوشاند. ماسک را به وسیله بند یا کش پشت سر بسته محکم و هر ۲-۳ ساعت بعد از استفاده، آنرا تعویض کنید. همینطور در صورتیکه ماسک حین استفاده خیس یا مرطوب شود، باید آنرا تعویض کنید.

او با تاکید براینکه افراد باید از آویزان کردن ماسک به گردن اجتناب کنند، تصریح کرد: از دست زدن مکرر به ماسک اجتناب کنید، چون اگر دست هایتان آلوده باشد ماسک آلوده و به علت تماس نزدیک با سیستم تنفسی سبب بیماری می شود.

کریم پور خاطرنشان کرد: بعد از استفاده از ماسک، آنرا در سطل زباله درب دار بیندازید و دست هایتان را بشویید.

به گزارش عاشق وب به نقل از ایسنا، ویروس کرونا بعد از ۲۱ ماه جولان در دنیا، همچنان قربانی می گیرد و به قول پزشکان و کارشناسان بهداشتی سراسر دنیا تنها راه مصون ماندن از این ویروس، واکسیناسیون سراسری و استقاده از ماسک به منظور رعایت پروتکلهای بهداشتی است؛ پس بهتر است به جای توجه به اخبار نامعتبر، طرز استفاده صحیح از ماسک را رعایت نماییم تا با این سلاح بتوانیم خویش را در مقابل کرونا حفظ نماییم…

منبع: