Rate this post

عاشق وب: تصاویر ثبت شده توسط دوربین های پرسرعت نشان میدهد ماسک های دریچه دار در جلوگیری از گسترش ویروس کرونا بی فایده هستند برای اینکه موجب می شوند جریان هوای فیلتر نشده از آن بیرون رود.
به گزارش عاشق وب به نقل از ایسنا و به نقل از دیلی میل، یافته های یک مطالعه نشان داده که ماسک های صورت N۹۵ دریچه دار موجب می شود جریاناتی از هوای بدون فیلتر هنگام بازدم به بیرون بیرون بروند که این مساله آنها را در جلوگیری از گسترش ویروس کرونا بی فایده می کند.
یک محقق آمریکایی با بهره گیری از دوربین های پرسرعت الگوهای جریان هوا را که از دهان فرد بدون ماسک، دهان فرد دارای ماسک N۹۵ بدون دریچه و ماسک دریچه دار به بیرون پخش می شود را تهیه کرد تا عملکرد آنها را نشان دهد.
این فیلم نشان داد که ماسک های فاقد دریچه با موفقیت بیشتر قطرات تنفس را هنگام بازدم فیلتر می کنند و در نتیجه خطر انتقال کووید-۱۹ کاهش پیدا می کند. با این وجود، دریچه ها اجازه می دهند که یک فواره از هوای مملو از قطرات تنفس از ماسک بیرون رود که این به آن معنا است که اگر افراد مبتلا به کووید-۱۹ از این ماسک ها استفاده کنند، هنگام بازدم امکان گسترش ذرات ویروسی به بیرون بسیار زیاد است. ماسک های N۹۴ بدون دریچه در این زمان که کرونا در سراسر جهان پخش شده است نسبت به ماسک های جراحی نیز بهتر عمل می کنند.

“متیو استیمیتس”(Matthew Staymates) نویسنده این مقاله و مهندس مکانیک از مؤسسه ملی فناوری و استانداردها در مریلند اظهار داشت: وقتی فیلم ها را مشاهده می کنید و آنها را با یکدیگر مقایسه می کنید می توانید این تفاوت چشم گیر در عملکرد آنها را مشاهده کنید. این فیلم ها نشان میدهد که چگونه دریچه ها اجازه می دهند هوای بدون فیلتر از ماسک بیرون رود، که این امر هدف ماسک را بی فایده می کند. ماسک های دریچه دار در بین مردم محبوب تر هستند چونکه نفس کشیدن با آنها آسان تر است.
این ماسک ها به شکلی طراحی شده اند که سبب فیلتر شدن ذرات ورودی می شوند و بدین سبب از آنها برای محافظت از کارگران ساختمانی در مقابل گرد و غبار و کارکنان بیمارستان در مقابل عفونت استفاده می شود.
با این وجود، ماسک های مورد نیاز برای جلوگیری از شیوع کووید-۱۹ عموما بمنظور محافظت از دیگر افراد در مقابل خطر مبتلاشدن به کروناویروس مورد استفاده قرار می گیرند.
استیمیتس اظهار داشت: من برای محافظت از خودم ماسک نمیزنم بلکه من آنرا برای محافظت از همسایه ام میزنم، برای اینکه ممکنست بدون علامت باشم و ویروس را بدون اطلاع پخش کنم. استفاده از ماسک دریچه دار دراین زمینه کمکی نمی نماید. مطالعات قبلی حاکی از آن بود که ماسک های دریچه دار ممکنست دارای نقص باشند اما این مطالعه برای نخستین بار دقیقاً دلیل آنرا نشان داد.
یافته های این مطالعه در مجله “Physics of Fluids” منتشر گردید.

مرورگر شما از ویدئو پشتیبانی نمی نماید.
فایل آنرا از اینجا دانلود کنید: video/mp4

منبع: