Rate this post

به گزارش عاشق وب شرکت ˮالفبتˮ در پروژه جدید خود معروف به ˮتاراˮ از پرتوهای نور برای عرضه اینترنت به مردم کشور آفریقایی کنیا استفاده خواهد نمود.
به گزارش عاشق وب به نقل از ایسنا و به نقل از انگجت، مدتی است که در مورد پروژه “ارتباطات نوری فضای آزاد”(FSOC) متعلق به شرکت “الفبت”(Alphabet) می شنویم. از آنجائیکه نام هایی نظیر “Google Fiber” یا “Project Loon” در ذهن نمی ماند، شرکت “الفبت” برای حل این مشکل، این پروژه را “تارا”(Taara) نام نهاده است.
این نشان داده است که شرکت مادر “گوگل” حالا این فناوری را که از جعبه های پرتوی لیزر برای عرضه اتصال اینترنت استفاده می نماید، بعنوان یک فناوری می داند که در نهایت می تواند به یک تجارت واقعی تبدیل گردد.
“ماهش کریشناسوامی” مدیر پروژه “تارا” در یک پست وبلاگ اعلام نمود که این تیم به صورت رسمی همکاری خویش را با غول مخابراتی آفریقا معروف به “Econet” شروع کرده است. معلوم نیست که اعتبار این پروژه چقدر است، اما چیزی که مشخص است این است که سخت افزارهای پروژه “تارا” از سیستم شرکت مخابراتی “Econet” در کنیا پشتیبانی خواهد نمود.
“تارا” بعنوان یک چاره کمکی برای پروژه “Loon” که از بالن برای انتقال اینترنت به مناطق روستایی استفاده می نماید، آغاز به کار کرد و به دنبال راه هایی برای به اشتراک گذاشتن داده ها با کشتی های بادی بود.
این تیم با موفقیت از “FSOC” برای ارسال داده بین بالن هایی که فاصله آنها بیشتر از ۱۰۰ کیلومتر بود، استفاده نمود. سپس بحث در مورد استفاده از این تکنولوژی روی زمین شروع شد. پروژه “FSOC جذاب است، چونکه از نور، دقیقاً مانند کابل های فیبر نوری استفاده می نماید، اما به هیچ تاسیسات و انشعاباتی نیاز ندارد. ازاین رو از نظر تئوری، استقرار و بکارگیری آن بخصوص در مناطقی که توسط رودخانه ها، پارک های ملی یا شهرهایی که درگیر جنگ هستند، احاطه شده است، ارزان تر، سریع تر و ساده تر است.
هر چند “تارا” محدودیت هایی هم دارد. ترمینال ها در فاصله های حداکثر ۲۰ کیلومتری بهترین عملکرد را دارند و برای کار به یک “افق دید” بدون مانع نیاز دارند. بنابراین آنها را به صورت معمول در برج ها، تیرها یا پشت بام ها مستقر می کنند.
پهنای باند آن هم حدود ۲۰ گیگابیت بر ثانیه است که به قول تیم سازنده، برای تماشای همزمان یوتیوب توسط هزاران نفر کفایت می کند.
ازاین رو “تارا” یک چاره عالی برای شهرها و روستاهای کوچکتر خواهد بود.

منبع: