Rate this post

به گزارش عاشق وب، یک پژوهشگر فضای مجازی دریادداشتی درمورد چگونگی قانونی شدن فروش اینترنتی دارو دربرخی کشورهای جهان همچون آمریکا می گوید.

به گزارش عاشق وب به نقل از مهر، طیبه بابایی پژوهشگر فضای مجازی در یادداشتی در مورد فروش اینترنتی دارو و چگونگی قانونی شدن آن در بعضی کشورهای جهان همچون آمریکا آورده است:
«فروش آنلاین دارو در بعضی از کشورهای جهان قانونی می باشد. ایالات متحده، بریتانیا، هلند، استرالیا، چین و سوئد بیشترین سهم را در فروش آنلاین دارو در جهان دارند.
دنیای دیجیتال رو به رشد کنونی، درحال گشودن درهای تقاضا به روی خدمات جدید و تجربیات آنلاین مشتری پسند است. گسترش سریع اینترنت، چشم انداز رو به رشد سلامت دیجیتال و راحتی خرید و فروش آنلاین، باعث افزایش تقاضا برای تسهیل دسترسی به دارو در جوامع امروزی شده است. بازار خرید و فروش دارو به سمت حذف واسطه ها در حرکت است و علاوه بر داروخانه های سنتی پای پلت فرم های آنلاین را هم به این مقوله باز کرده است. تجارت آنلاین دارو امروزه به بخش قابل توجهی از گردش اقتصادی کشورهایی تبدیل گشته است که آغوش خویش را به روی این تغییر گشوده و امکان فروش آنلاین قانونی دارو را فراهم نموده اند.
فروش آنلاین دارو از اوایل هزاره سوم و ابتدا در داروخانه های آنلاین مبتنی بر وب شروع شد. بعد از آن، داروخانه های مبتنی بر برنامه های موبایل عرضه شدند و تقاضا برای نمونه اولیه را کاهش دادند. این برنامه ها بخصوص از زمان همه گیری کووید ۱۹ و استقبال گسترده جوامع، هم به لحاظ کیفی و هم از نظر کمی، با سرعت فوق العاده ای توسعه یافتند و متخصصان و بیماران را با روش مجازی خرید دارو سازگار کردند.
برنامه های کاربردی تلفن همراه در کنار عواملی چون گسترش دیجیتالی شدن، افزایش استفاده از اینترنت، دسترسی به خدمات آنلاین و نسخه های الکترونیکی در فرایند مراقبت های بهداشتی، نقش مهمی در بازار جهانی داروخانه آنلاین ایفا کرده اند. آنها بستری به وجود آورده اند که به باعث آن داروخانه ها می توانند، مستقیماً با مصرف کنندگان در تماس باشند و از این طریق پایگاه بیماران خویش را توسعه دهند.
ایالات متحده یکی از پیشگامان و پیشروان همه کشورهایی است که مبادرت به توزیع آنلاین دارو کرده اند. از همین روی در این نوشتار وضعیت فروش آنلاین دارو، مزایا و چالش ها، نقش آن در تجارت آنلاین، نحوه تنظیم گری و پلت فرم ها و داروخانه های آنلاین برتر در این کشور مورد بررسی قرار گرفته اند.
بازار تجارت الکترونیک داروهای آنلاین
ایالات متحده، بریتانیا، هلند، استرالیا، چین و سوئد بیشترین سهم را در فروش آنلاین دارو دارند. از نظر میزان درآمد داروخانه آنلاین، ایالات متحده با ۱۳.۲۶ میلیارد دلار در بازار جهانی پیشتاز است و بعد از آن چین با ۵.۸۸ میلیارد دلار قرار دارد. علاوه بر این، یک نظرسنجی جهانی که در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۳ انجام شده است، نشان داده است سوئد بالاترین درصد خریداران آنلاین دارو را دارد.
نرخ رشد فروش داروخانه های آنلاین در ایالات متحده قابل توجه است. اندازه بازار داروخانه آنلاین در این کشور ۵۲ میلیارد دلار ارزش گذاری شده است و انتظار می رود، در سال ۲۰۲۶ به ۱۴۶ میلیارد دلار برسد. صنعت داروسازی الکترونیکی این کشور هم با افزایش استفاده از نسخ الکترونیکی توسط پزشکان و بیمارستان ها و ضریب نفوذ بالای اینترنت و گوشیهای هوشمند شتاب بیشتری گرفته است. هم اکنون، بیشتر از ۲۵ درصد از داروهای بدون نسخه در ایالات متحده به صورت آنلاین به فروش می رسند و به احتمال زیاد، تا سال ۲۰۲۶، بازار داروخانه آنلاین مبتنی بر نسخه هم به علت عرضه تخفیف های دولتی از ۱۳۲ میلیارد دلار عبور کند.
مدل توزیع دارو در آمریکا
در ابتدا خوب است بدانیم که مدل توزیع دارو در ایالات متحده از یک سیستم دو کلاسه منحصر به فرد، متشکل از داروهای نسخه ای و بدون نسخه (OTC)، تشکیل شده است. داروهای بدون نسخه به سادگی در فروشگاه های خرده فروشی هم فروخته می شوند و در دسترس مصرف کنندگان قرار می گیرند. همینطور داروخانه های آنلاین و پلت فرم ها، مجاز به فروش داروهای نسخه ای و بدون نسخه به کاربران خود هستند؛ اما فروش آنلاین بدون مجوز این داروها، پیگرد قانونی دارد و متخلف متحمل حبس و پرداخت جریمه های سنگین خواهد شد.
توزیع آنلاین داروهای بدون نسخه در ایالات متحده قانونی و بدون هیچ محدودیتی در دسترس می باشد. وظیفه تنظیم گری این داروها را هم سازمان غذا و داروی این کشور (FDA) بر عهده دارد. این سازمان به صورت کلی مسئول اطمینان از اینست که همه داروها، شامل بدون نسخه و نسخه ای، به صورت ایمن توزیع شوند و این اختیار را دارد که محدودیت هایی را برای داروهایی که برای سلامت عمومی ناایمن تلقی می شوند، اعمال نماید.
در این کشور دسته ای از داروها با نام مواد کنترل شده هم وجود دارند که محدودیت های شدیدی برای توزیع آنها، چه به صورت آنلاین و چه حضوری، تعریف شده است. قانون پشتیبانی از مصرف کننده داروخانه آنلاین ایالات متحده «Ryan Haight» که در سال ۲۰۰۸ عرضه شد، دسترسی آنلاین مصرف کنندگان به مواد کنترل شده را بشدت محدود و توزیع آنها توسط داروخانه های آنلاین را ممنوع کرد.
گذار از داروخانه های سنتی به پلت فرم های آنلاین فرصت ها و چالش هایی را بوجود آورده است که برای شناخت آنها مزایا و معایب این تجارت در ادامه بیان و بررسی می شوند.
مزایای توزیع آنلاین دارو
داروخانه های آنلاین امکان سفارش دارو بدون رفتن به داروخانه و تحویل آن در محل را فراهم و دسترسی به دارو را برای بیماران بستری در خانه و کسانی که در مناطق دور افتاده یا روستایی کم برخوردار زندگی می کنند، تسهیل می کنند.
خرید آنلاین دارو دسترسی به داروها را زیاد می کند و امکان ناشناس ماندن مصرف کنندگان را هم فراهم می آورد. این خصوصیت می تواند، بخصوص برای افرادی که کم توان هستند و امکان خرید حضوری ندارند، مفید باشد.
داروخانه های آنلاین قانونی از حریم خصوصی محافظت می کنند و اطلاعات افراد را محرمانه نگه می دارند.
شفافیت فرایند در خرید آنلاین از داروخانه های دیجیتال معتبر می تواند، ضامن ایمنی و کیفیت داروها باشد و دسترسی مصرف کنندگان به داروهای ایمن و تحت نظارت را فراهم آورد.
داروخانه های آنلاین باید بر مبنای قانون، فرصت مشاوره با داروساز دارای مجوز، عرضه راهنمایی و پشتیبانی حرفه ای را برای کاربر فراهم نمایند.
کاهش هزینه های اضافی در فروش آنلاین دارو، مانند عدم احتیاج به وجود فروشگاه فیزیکی و هزینه های عملیاتی کمتر، اغلب به عرضه ارزان تر آنها می انجامد.
خرید آنلاین دارو با عرضه شفافیت در قیمت به مصرف کنندگان اجازه می دهد، گزینه ها را مقایسه و مقرون به صرفه ترین آنها را انتخاب کنند.
داروخانه های آنلاین می توانند، از راه خصوصیت هایی مانند تأیید نسخه و سهولت دسترسی به اطلاعات اضافی به کاهش خطا در نسخه پیچی کمک کنند.
پلتفرم های آنلاین فروش دارو اطلاعاتی در مورد جایگزین ها و اثرات نامطلوب داروها عرضه و دانش و ایمنی مصرف کننده را می افزایند.
چالش های توزیع آنلاین دارو
فروش آنلاین دارو در ایالات متحده علاوه بر مزایای بالقوه، خطرات و چالش هایی هم داشته است که خیلی از آنها نتیجه خرید از داروخانه ها و پلت فرم های فروشی است که مجوزهای لازم را ندارند و تحت مقررات فعالیت نمی کنند. برای مصرف کنندگان مهم می باشد که از این خطرات آگاه باشند و هنگام خرید دارو از داروخانه های آنلاین احتیاط کنند.
داروخانه های آنلاین امکان دارد، داروهای غیراستاندارد یا تقلبی را بفروشند که می تواند، نتایج غیرقابل جبرانی همچون مرگ به دنبال داشته باشند. تاکید اداره مبارزه با مواد مخدر آمریکا برای پیشگیری، خرید دارو تنها از داروخانه ها و پلت فرم های دارای مجوز است؛
تنظیم گران فدرال و ایالتی، داروهای تحویلی از داروخانه های آنلاین را آزمایش نمی کنند که منجر به فقدان کنترل کیفیت می شود؛
کاربران امکان دارد، در هنگام خرید دارو از داروخانه های آنلاین غیرقانونی در معرض خطر سرقت هویت، کلاهبرداری و ضرر مالی قرار گیرند؛
اغلب، داروهایی برای درمان بیماری های حاد یا مزمن جدی مانند HIV یا سایر عفونت ها، دیابت یا بیماری قلبی به صورت آنلاین و غیرقانونی به فروش می رسند که خطرات سلامتی قابل توجهی را به همراه دارند؛
برخی داروخانه های آنلاین نافرمان، داروهای بالقوه خطرناکی را به مصرف کنندگان عرضه می دهند که باعث نقض قانون فدرال غذا، دارو و آرایشی و بهداشتی ایالات متحده و بروز نگرانی های جدی ایمنی و قانونی می شود.
راه های شناخت داروخانه های آنلاین غیرقانونی
ایالات متحده برای رفع چالش های مورد اشاره از مردم خود می خواهد، تنها از داروخانه های آنلاین قانونی داروهای خویش را تهیه کنند و راه هایی را برای شناخت داروخانه های غیرقانونی معرفی کرده که عبارتست از عدم پایبندی به دریافت نسخه و در دسترس و پاسخگو نبودن دکتر داروساز؛ ارسال ایمیل یا پست های انگیزشی در شبکه های اجتماعی مثلا در مورد تخفیف های ویژه بر روی داروهای معروف؛ عرضه تخفیف های اعجاب انگیز و قیمت های باورنکردنی؛ نداشتن علایم کیفیت و ایمنی؛ فروش داروهای غیراستاندارد یا تقلبی؛ نداشتن اعتبار قانونی.
برای حصول اطمینان از فعالیت قانونی پلت فرم و داروخانه آنلاین و احراز اعتبار آن بررسی موارد ذیل ضروری است.
پورتال تأیید «PharmacyChecker» جهت بررسی مطابقت داروخانه آنلاین با استانداردهای داروسازی در دسترس می باشد. «PharmacyChecker» یک شرکت خصوصی اعتبارسنجی و مقایسه قیمت داروهای تجویزی است که به مصرف کنندگان کمک می نماید، داروخانه های آنلاین حائز شرایط را بیابند.
مهر و گواهینامه های سازمان های شناخته شده در صفحات فروش دارو و کلیک کردن روی مهر و موم آنها برای کسب اطمینان از صحت ضروری است.
اطمینان از ثبت تجاری داروخانه آنلاین در ایالت مدنظر با استعلام از هیئت داروسازی ایالت یا سایر نهادهای نظارتی مربوطه امکان پذیر است.
مهر تأیید «VIPPS» نشان دهنده برخورداری داروخانه از معیارهای خاص و تأیید آن توسط انجمن ملی هیئت های داروسازی (NABP) است.
داروخانه های آنلاین توسط «NABP» تنظیم می شوند و سفارش می شود که مصرف کنندگان پیش از خرید به دنبال نماد آن در وبسایت داروخانه باشند.
داروخانه های آنلاین قانونی متعهد به دریافت نسخه معتبر هستند و آدرس فیزیکی و اطلاعات تماس خویش را در معرض دید عموم قرار می دهند.
فرایند اعطای مجوز به داروخانه های آنلاین در ایالات متحده
داروخانه های آنلاین در ایالات متحده برای انجام فعالیت قانونی باید مجوز هر ایالتی را که در آن تجارت می کنند، داشته باشند. بزرگترین چالش در تنظیم داروخانه ها در این کشور موقعیت فراساحلی «off-shore location» آن است که اجرای قوانین در ارتباط با فروش دارو از راه اینترنت را دشوار می کند. سازمان غذا و دارو و سایر سازمان های دولتی ایالات متحده برای اجرای این قوانین کوشیده اند؛ اما ماهیت ناشناس و دائماً درحال تغییر اینترنت، بستن وبسایت های غیرقانونی را چالش برانگیز کرده است.
فرایند اعطای مجوز به داروخانه های آنلاین در ایالات متحده، معمولا با عرضه مجوز ایالت داخلی شروع می شود. برای انجام تجارت در دیگر ایالات، داشتن مجوز سفارش پستی ضروری است. نام مجوزها و الزامات خاص در ایالت های مختلف متفاوت می باشد. علاوه بر این، داروخانه های آنلاینی که داروها را ارسال می کنند، بشدت تحت نظارت ایالتی و فدرال هستند و باید تأییدیه های لازم را داشته باشند.
معمولاً هیئت داروسازی ایالتی یا زیرمجموعه های وزارت بهداشت مسئول عرضه مجوز هستند. الزامات داروخانه های غیر مقیم و داروخانه های مقیم در ایالات متفاوت می باشد و آن هایی که بدون مجوزهای مناسب فعالیت کنند، مشمول مجازات می شوند. همچنین، اغلب ایالات نوعی گزارش سالانه یا الزامات تمدید برای مجوزهای داروخانه غیر مقیم دارند که شامل برخورداری از الزامات فدرال و دریافت مجوز مواد کنترل شده در خیلی از ایالت ها است. بنابراین، صدور مجوز داروخانه های آنلاین در آمریکا یک فرایند تنظیم شده توسط هر ایالت با الزامات خاص حوزه قضایی مربوطه است.
داروخانه های آنلاین در هر ایالتی برای داشتن فعالیت قانونی باید مجوز داشته باشند. نام ها و الزامات مجوزهای خاص در ایالت ها متفاوت و اطلاعات دقیق فرایند صدور مجوز در اختیار هیئت داروسازی ایالت است.
ایالت ها معمولا هنگام درخواست برای مجوز داروخانه غیر مقیم از متقاضیان می خواهند، یک داروساز مسئول فعال در ایالت را معرفی کنند.
معمولاً از متقاضیان خواسته می شود، اطلاعات واحد تجاری، نوع داروخانه (مانند خرده فروشی، بیمارستانی، ترکیبی و…) و اساسنامه شرکت را عرضه کنند.
بسیاری از ایالات داشتن مجوز برای داروخانه هایی که قصد توزیع مواد کنترل شده را دارند، الزامی کرده اند.
لازم است، داروخانه الزامات مجوز فدرال، همچون دریافت مجوز داروخانه غیر مقیم یا مجوز سفارش پستی و مجوز مواد کنترل شده در خیلی از ایالت ها را برآورده کند.
به دلیل اثرات بالقوه مضر توزیع داروها و مواد کنترل شده، هر ایالت تمایل به صدور مجوز و نظارت بر داروخانه هایی دارد که داخل مرزهای آن فعالیت می نمایند. حتی اگر یک داروخانه از نظر فیزیکی در یک ایالت واقع نشده باشد، بمحض آن که از ساکنان ایالت سفارش دریافت کند، مشمول مقررات آن ایالت می شود.
داروخانه های آنلاین موفق ایالات متحده به قابل اطمینان و در دسترس بودن، عرضه های متنوع و تسریع در سرویس دهی شناخته شده اند. این عوامل، آنها را به بهترین انتخاب برای افرادی که به دنبال محصولات و خدمات دارویی آنلاین هستند، تبدیل نموده است.
در حالی که این ها بعضی از عمده ترین خرده فروشان آنلاین دارو در ایالات متحده هستند، سازمان غذا و داروی این کشور (FDA) اخطار می دهد که همه داروخانه های آنلاین ایمن نیستند و برخی امکان دارد، داروهای تأیید نشده، تقلبی یا غیرایمن بفروشند. بنابراین، برای مصرف کنندگان خیلی مهم است که داروهای خویش را از منابع قانونی و مطمئن خریداری کنند.
گسترش جمعیت بیماران و سالمندان به منزله افزایش صعودی تقاضا برای دارو است. تعداد کسانی که در آمریکا و سایر کشورها پلت فرم های داروخانه آنلاین را برای خرید دارو ترجیح می دهند، به علت مزایایی که ذکر آن رفت، هر روز در حال افزایش می باشد و این روندی نیست که بتوان آنرا متوقف کرد. فراهم شدن امکان تهیه آنلاین دارو و دریافت آن در محل و گذار از داروخانه های سنتی به پلت فرم های آنلاین موهبتی است که رفع چالش های آن و بهره مندی از فرصت های فوق العاده اش تنها نیازمند تنظیم گری داروخانه های آنلاین برای اطمینان از فروش ایمن و قانونی داروها است.
تنظیم مقررات داروخانه های آنلاین در ایالات متحده با چالش های گوناگونی همچون نظارت و اجرای ضعیف و گسترش داروخانه های آنلاین غیرقانونی و ناایمن دست وپنجه نرم می کند. افزایش همکاریهای بین المللی و همراهی نهادهای نظارتی، مجریان قانون و صنعت داروسازی و همینطور توسعه چارچوب قانونی جامع همچون گامهای محکمی هستند که می توانند، به تنظیم مؤثرتر داروخانه های آنلاین و تضمین ایمنی و مشروعیت داروهایی که به صورت آنلاین فروخته می شوند، کمک کنند و اندک حواشی به وجود آمده حول مبحث تغییر مؤثر و مفید روش دسترسی بیماران به دارو را از میان بردارند.»

منبع: