Rate this post

به گزارش عاشق وب، مدیر لابراتوار داده و حکمرانی شریف برخی جزئیات گزارش چشم انداز اقتصاد دیجیتال کشور را شرح داد.

عمادالدین پاینده در گفتگو با خبرنگار مهر در مورد برنامه های لابراتوار داده و حکمرانی اظهار داشت: لابراتوار داده و حکمرانی از سال ۹۸ شروع به کار کرده و بعنوان اندیشکده تمام تلاش و همت و ادعایش را بر پیوند و اتصال یا ایجاد زبان مشترک بین بخش خصوصی و کارآفرینان داخلی و حاکمیت و نهادهای دولتی بخصوص در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات و اقتصاد دیجیتال گذاشته است.
وی به موضوعات مورد پیگیری در لابراتوار داده و حکمرانی شریف اشاره و خاطرنشان کرد: ما بعنوان یک اندیشکده، در سال ۱۴۰۲، سه یا چهار مبحث را به صورت خاص در اولویت خودمان پیش می بریم که یکی از این موضوعات، کاربرد فناوری های تنظیمی است. این کاربرد در حوزه پلت فرم های دیجیتال یا در حوزه تنظیم گری سکوهای دیجیتال یکی از اولویت های کاری ما است که هدفش، کمک کردن به نهادهای تنظیم گر است تا بتوانند نگاههای نوآورانه تر و تسهیلگرانه تری نسبت به تنظیم گری سکوهای دیجیتال داشته باشند که این مورد هم به رشد سکوها و پلت فرم ها کمک نماید و هم تضمین منفعت عمومی در آن اتفاق بیافتد.
مدیر لابراتوار داده و حکمرانی شریف اضافه کرد: فناوری های تنظیمی بعنوان اصلی ترین محورهای فعالیت لابراتوار حکمرانی و داده است و همینطور در موضوعات دیگری مانند دیپلماسی اقتصاد دیجیتال و دیپلماسی سایبری درحال فعالیت هستیم. هدف از فعالیت بر روی این موضوعات بررسی اینست که چگونه از ظرفیتهای بین المللی که وجود دارد، فرصت های قابل توجه منطقه ای و جهانی را برای بخش خصوصی داخلی در راه مقیاس پذیر کردن توسعه زیست بوم داخلی استفاده و فعال نماییم.
پاینده به دیگر مبحث پیگیری در لابراتوار اشاره نمود و اظهار داشت: مبحث دیگر، نظام حکمرانی داده کشور است. این مورد شامل بحث مدیریت داده ها و اطلاعات ملی است و در واقع پشتیبانی از حقوق داده های شخصی کاربران است. به صورت کلی تمام مسائل سیاستی را که در رابطه با داده های کاربران در فضای مجازی می شود در سطح حاکمیت و سطح خط مشی سیاستگذاری که نهادهای میانی می شوند مثل سازمان فناوری اطلاعات و وزارت ارتباطات شورایعالی فضای مجازی و در سطح کوچک تر هم شرکتهای خصوصی، نهادهای صنفی پیگیری می نماییم.
وی در ادامه اظهار داشت: اصلی ترین محورهای فعالیت آزمایشگاه، سه مبحث کاربرد فناوری های تنظیمی و دیپلماسی اقتصاد دیجیتال و دیپلماسی سایبری و نظام حکمرانی داده است و در کنار آن مبحث چشم انداز اقتصاد دیجیتال کشور وجود دارد که به صورت کلی لابراتوار حکمرانی و داده در این چهار محور فعالیت دارد.
چشم انداز اقتصاد دیجیتال ایران
مدیر لابراتوار داده و حکمرانی شریف در مورد گزارش چشم انداز اقتصاد دیجیتال ایران که برای نخستین بار در روز فناوری اطلاعات رونمایی گردید، اظهار داشت: لابراتوار داده و حکمرانی این گزارش را با همکاری آکادمی فناوری اطلاعات و ارتباطات چینCICT به پیشنهاد معاونت نوآوری و فناوری ارتباطات وزارت ارتباطات تهیه کرد.
وی در ادامه به زمان تهیه پروژه سند یا گزارش اقتصاد دیجیتال ایران اشاره نمود و اظهار داشت: این سند در واقع از اوایل سال ۱۴۰۱ کلید خورد و نخستین سند با همکاری همان اندیشکده در پاییز ۱۴۰۱ تهیه شد. پس از بازنگری و تأیید مجدداً، برای بازنگری نهایی سند را به وزارت ارتباطات تحویل دادیم.
آمار شاغلان کشور در قسمت ICT
پاینده ضمن اشاره به رشد قابل توجه صنعت ارتباطات و فناوری اطلاعات در ایران و تاکید این مورد در گزارش اقتصاد دیجیتال کشور، آمارهایی از تعداد شاغلان حوزه ICT عرضه کرد و اضافه کرد: شاغلان بخش ICT در ایران، ۱۰.۳ درصد از کل شاغلان کشور هستند و سهم بخش ICT از جی دی پی در سال ۲۰۱۹، ۴.۲ درصد بوده و سهم اقتصاد دیجیتال از جی دی پی ۶.۵ درصد بوده است.
وی اضافه کرد: اگر این ارقام را با چند سال مقایسه ای داشته باشیم بخصوص اوایل برنامه پنج توسعه متوجه می شویم که رشد خوبی داشتیم اما هنوز از میانگین جهانی عقب هستیم به جهت اینکه تفاوت ما با کشورهایی در این حوزه که رشد قابل توجه ای داشتند، مشخص شود می توانیم مثال چین را بررسی نماییم که سهم اقتصاد دیجیتال در چین به ۳۸.۶ درصد رسیده است.
پاینده ضمن اشاره به بررسی جزئیات اهمیت مهاجرت نیروی کار در زمینه صنعت ICT در فصل چهارم گزارش اقتصاد دیجیتال اظهار داشت: به منظور تشریح اهمیت مهاجرت نیروی کار در زمینه صنعت ICT ما در فصل ۴ این گزارش این مسئله را مورد بررسی قرار دادیم و اقدامات شایان توجه بعضی کشورها مثل چین، سنگاپور، ایتالیا، مالزی را برای ایجاد انگیزه برای برگشت به کشور دانشجویانی که خارج از کشور درس می خوانند را بررسی کردیم.
مدیر لابراتوار داده و حکمرانی شریف با اشاره به اینکه ضرورت توجه به تنظیم گری و قانون گذاری در حوزه اقتصاد دیجیتال همچون مهم ترین موضوعات مورد بررسی در سند گزارش اقتصاد دیجیتال است، خاطرنشان کرد: رشد فناوری و توسعه پلت فرم ها و به دنبال آن ایجاد مدلهای جدید کسب و کار خیلی از مواقع سبب شده قوانین و هنجارهای از پیش تعیین شده مختل شوند. با رشد فناوری، شرایطی بوجود آمده که ادامه فعالیت شأن در تداخل با قوانینی است که از پیش تعیین شده اند.
تنظیم گری باید پا به پای سرعت تکنولوژی پیش رود
پاینده افزود: فناوری دیجیتال مشخصاً خصوصیت های منحصر به فردی دارند که همچون این خصوصیت ها می توانیم به سرعت تغییر این فناوری ها اشاره نماییم که نهادهای تنظیم گر باید بتوانند خودشان را با این شرایط و خصوصیت ها تطبیق بدهند در حالی که وضع قوانین یک فرایند زمان بر است و همگام با سرعت رشد تکنولوژی حرکت نمی نماید.
وی همینطور اظهار داشت: ما در فصول مختلف این گزارش بنا به مباحثی که مطرح شده در هر فصل سعی کردیم که همواره این بیان امنیت توجه به تنظیم گری، عرضه مدلهای تنظیم گری و همینطور عرضه پیشنهادهای سیاستی در زمینه تنظیم گری حوزه ICT را تاکید نماییم.
مدیر لابراتوار داده و حکمرانی شریف در ادامه به افزایش تعداد استارت آپ ها اشاره نمود و اظهار داشت: در سال ۲۰۲۳ تعداد کل شرکتهای دانش بنیانی که در ایران به ثبت رسید ۸ هزار و ۲۰ مورد بود که از این بین ۵ هزار و ۲۲۶ از آنها تولیدی و ۲ هزار و ۷۹۴ شرکت استارت آپ بودند. حالا با عنایت به توسعه ICT تعداد استارت آپ ها نسبت به سال ۲۰۲۱ افزایش داشته است.
کاهش میزان سرمایه گذاری در اکوسیستم استارت آپی
وی اضافه کرد: آمارهایی که ما جمع آوری کردیم نشان داده است که میزان سرمایه گذاری در اکوسیستم استارت آپی ایران در سال ۱۴۰۱ کاهش ۵۰ درصدی نسبت به سال ۱۴۰۰ داشته که این مورد متأثر از شرایط غیر قابل پیشی بینی و ناپایدار است و مشخصاً اکوسیستم استارت آپی ایران را هم تحت تاثیر قرارمی دهد.
ضرورت زیر پوشش قرار گرفتن ۲۰ میلیون کاربر فیبرنوری
پاینده ضمن اشاره به توسعه فیبر نوری اظهار داشت: اگر در کمتر از دو سال آینده در حوزه فیبر نوری و ۵G تعداد ۲۰ تا ۳۰ میلیون کاربر زیر پوشش نرسیم، پیشبینی می نماییم از بسیاری از پیشرفت ها و فرصت های نوآورانه جا می مانیم که باید به آن توجه کرد.
وی در انتها اظهار داشت: ما در این گزارش تلاش داشتیم که همزمان با در نظر گرفتن دغدغه های بخش خصوصی در حوزه فاوا، دغدغه سیاست گذاران این حوزه را هم در نظر بگیریم بنابراین فصل آخر این گزارش را صرفا به عرضه پیشنهادهای سیاستی در این حوزه اختصاص دادیم.

منبع: