Rate this post

به گزارش عاشق وب، کشورهای مختلف به دنبال تحول دیجیتال فراگیر و انعطاف پذیرند و اقدامات بسیاری را در جهت پیاده سازی نسل پنجم ارتباطات در دستور کار خود قرار داده اند، در کشور ما بحث هایی در رابطه با واگذاری باند فرکانسی ۳۵۰۰ مگاهرتز که به باند طلایی ۵G شهرت دارد، وجود دارد که به اعتقاد کارشناسان می تواند توسعه این نسل از اینترنت را با مخاطره رو به رو کند.

به گزارش عاشق وب به نقل از ایسنا، فرکانس های امواج رادیویی یک منبع مهم کمیاب است که در همه کشورهای جهان در اختیار دولت ها قرار دارد و مدیریت آن ماهیتی حاکمیتی دارد، اما برمبنای مقررات داخلی در بعضی کشورها، به بهره بردارانی نظیر اپراتورهای تلفن همراه هم واگذار شده است.

در ایران نیز مدیریت جداول فرکانسی برمبنای قانون برعهده وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است و منابع مالی حاصل از آن به حساب خزانه داری کل کشور واریز می شود. همه کشورها برای بهره برداری از فرکانس و نیازمندی شبکه های ارتباطی، تابع استانداردها و قوانین بین المللی اتحادیه بین المللی مخابرات (ITU) هستند؛ عدم تمکین از این استانداردها می تواند تداخلات فرکانسی در بعضی مناطق خصوصاً در مناطق مرزی را به همراه داشته باشد.

در ایران، سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران یکی از بهره برداران فضای فرکانسی است. این سازمان به سبب برخورداری انحصاری از حق پخش همگانی برنامه های رادیویی و تلویزیونی در ایران بازه فرکانسی ۴۷۰ مگاهرتز تا ۸۶۲ مگاهرتز را در اختیار دارد و تا سال ها باندهای ۷۰۰ و ۸۰۰ مگاهرتز در این بازه را به عنوان فراگیرترین باندهای فرکانسی موجود در کشور، برای پوشش حداکثری برنامه های تلویزیونی صداوسیما در سراسر شهرها و روستاها بصورت آنالوگ، در اختیار داشت. با هدف جلوگیری از ایجاد تداخل در برنامه های تلویزیونی در آن زمان حق بهره برداری از این باندهای فرکانسی، بطور اختصاصی در اختیار این سازمان قرار گرفت.

بیشتر بخوانید:
مذاکره برای حل یک مناقشه!

درباره مهم ترین خاصیت باندهای فرکانسی ۷۰۰ و ۸۰۰، می توان اظهار داشت که شعاع بیشتری را پوشش می دهند بدین سبب هر اپراتور کاربری که بتواند خدمات ارتباطی خودرا بر این بسترها عرضه کند، به تجهیزات کمتری نیاز خواهد داشت؛ سرمایه گذاری مورد نیاز برای حداکثرسازی پوشش شبکه را به شدت کاهش می دهد؛ از نظر فنی، قابلیت نفوذ بیشتری دارد. بدین سبب درحالی بتازگی اتحادیه اروپا و کره جنوبی اولین شورای مشارکت دیجیتال خودرا در سئول برگزار و بر سر پیشبرد همکاریهای مشترک برای تحول دیجیال فراگیر و انعطاف پذیر توافق کردند؛ در کشورمان همچنان در واگذاری باند فرکانسی ۳۵۰۰ مگاهرتز که به باند طلای ۵G معروف است، بحث و اما و اگر وجود دارد که به اعتقاد کارشناسان، می تواند توسعه این نسل را با مخاطره مواجه کند.

برگزاری مزایده باند ۳۵۰۰ مگاهرتز دو سالی می شود که در پیچ وخم تصمیم گیری های رگولاتوری حوزه ارتباطات قرار گرفته و اپراتورهای موبایل را معطل نگه داشته و حتی گفته می شود که دست شان را برای هرگونه اقدامی در حوزه خرید و واردات تجهیزات بسته است. هر چند چالش اختصاص باند در کشور ما به امروز مربوط نیست و سال هاست که حاکمیت حوزه ارتباطات بنای تخلیه باندهای فرکانسی ۷۰۰ و ۸۰۰ مگاهرتز را که حالا چندان کاربردی در بخش برودکستینگ ندارند و برای توسعه بخش اینترنت همراه ضروری هستند، دارد اما هنوز راه به جایی نبرده است؛ با اینحال که ما درگیر چنین مواردی هستیم اما ظرفیتهای انسانی و علمی خوبی در حوزه دیجیتال داریم، کشورهای دنیا درحال تعمیم رویکرد های مشترک خود در بکارگیری فناوری های نسل نو و ابتکاراتی نظیر هوش مصنوعی قابل اعتماد هستند.

برای نمونه توافقی که میان اتحادیه اروپا و کره جنوبی انجام شده، عملا منجر به تمرکز و فعالیت شرکا روی نیمه هادی ها، محاسبات با عملکرد بالا (HPC) و فناوری کوانتومی، نسل پنجم (۵G) و فراتر از آن، اقتصاد پلتفرمی، هوش مصنوعی (AI) و امنیت سایبری می شود.

نکته حائز اهمیت، همکاری مشترک در حوزه فناوری های نوظهور است که در استراتژی امنیت اقتصادی اتحادیه اروپا نیز لحاظ شده است. به اذعان اورسلا فون درلاین – رییس کمیسیون اروپا جهان مناقشه برانگیزتر و ژئوپلیتیک تر شده و از این جهت موضوع امنیت اقتصادی را برای اتحادیه اروپا و خیلی از شرکای آن در اولویت قرار داده است. این سند در حقیقت چارچوبی بر نحوه مدیریت مخاطرات است و بر لزوم قاطعیت بیشتر در استفاده از ابزارهای موجود و همین طور کار بر روی ابزارهای هدفمند جدید تاکید دارد.

به عنوان مثال یکی از کلیدی ترین ابزارها در مدیریت مخاطره، سرمایه گذاری خارجی است که بر امنیت و ثبات اقتصادی می افزاید. مقوله دیگر به مشارکت و همکاری اتحادیه اروپا با دیگر کشورهای جهان در حوزه هایی که موجب تحقق امنیت اقتصادی این اتحادیه می شود، اشاره دارد که همکاری با کره جنوبی نیز در این رده جای می گیرد.

دولت کره جنوبی سال قبل طرحی را ارائه کرد که برمبنای آن، این کشور تا سال ۲۰۲۷ به یک نیروگاه دیجیتال بزرگ تبدیل خواهد شد و بدنبال آن می خواهد تا سال ۲۰۲۶ ورود به ۶G را شروع کند و به این طریق لقب شماره یک «زیرساخت دیجیتال» را در دنیا از آن خود کند.

در همان زمان توسط رئیس جمهور این کشور اعلام گردید که در امتداد این هدف مهم، سرمایه گذاری در عرصه های راهبردی مختلف مانند نیمه هادی ها، محاسبات کوانتومی و متاورس را برای امنیت فناوری های کلاس جهانی متمرکز خواهیم کرد تا از رتبه دوازدهم شاخص «رقابت دیجیتال» به رتبه سوم که حالا در اختیار سوئد است، برسد و جایگاه نخست «نوآوری» جهانی را کسب کند.

از سوی دیگر کره جنوبی در نظر دارد حدود ۳۰۲ میلیارد وون در توسعه فناوری نسل بعدی و ۱.۲ تریلیون وون تا سال ۲۰۲۶ در فناوری نیمه هادی هوش مصنوعی سرمایه گذاری کند؛ این سرمایه گذاری به جهت برآورد دولت کره جنوبی از میزان دو برابر شدن حجم بازار داده از ۲۳ به ۵۰ تریلیون وون صورت می گیرد.

اما کارشناسان حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات براین باورند تامین و توسعه منابع انسانی بخش دیگر برنامه توسعه کره جنوبی است که تا قبل از عرضه ۶G تا سال ۲۰۲۶ صورت خواهد گرفت و مقرر است مدارس تحصیلات تکمیلی در شش زمینه دیجیتال، یک میلیون فرد با استعداد دیجیتالی را پرورش دهند. جالب است که حالا در این نشست شورای «مشارکت دیجیتال» بواسطه رهبری هر دو شریک در فناوری ۵G، چشم انداز مشترک توسعه ۶G وضع می شود.

اتحادیه اروپا و کره جنوبی به عنوان شرکای هم فکر راهبردی در عرصه دیجیتال، اهتمام در ایجاد دیدگاهی یکسان برای خلق محیط آنلاین منصفانه ای با تاکید بر صفات امن و منصفانه دارند و در ادامه این رویکرد، توافقی ضمنی بر سر همکاری در حوزه امنیت سایبری خصوصاً بوسیله تبادل اطلاعات و همکاری صنعتی داشتند.

در پایان اشاره به این مساله حائز اهمیت می باشد در حالی شورای مشارکت دیجیتال این دو کشور برای اوایل سال ۲۰۲۴ در بروکسل برنامه ریزی شده است تا به بررسی پیشرفت ها بپردازد و قدمهای بعدی را برای تعمیق مشارکت دیجیتال بردارد که بنظر می رسد این تاریخ موعد مهمی برای تصمیم گیری در مورد حرکت به سمت نسل بعدی ارتباطی باشد.