Rate this post

به گزارش عاشق وب در دیدار وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات جمهوری اسلامی ایران و وزیر توسعه دیجیتال، نوآوری و صنعت فضایی قزاقستان، دو طرف بر توسعه همکاریهای دوجانبه تاکید کردند.
به گزارش عاشق وب به نقل از ایسنا، عیسی زارع پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در دومین و آخرین روز سفر به قزاقستان با بغدات موسین، وزیر توسعه دیجیتال نوآوری و صنعت فضایی قزاقستان دیدار و گفتگو کرد.
در این دیدار رسمی دو طرف ضمن تاکید بر توسعه همکاریهای دوجانبه، موضوعات مشترک بین دو کشور ایران و قزاقستان در حوزه های ارتباطات و فناوری اطلاعات و فضایی را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

همکاری در توسعه دولت هوشمند (با توجه به این که کشور قزاقستان یکی از کشورهای پیشرفته در دولت الکترونیک است)، همینطور توسعه همکاریهای صنعت فضایی شامل استفاده از زیرساخت های فضایی دو کشور به صورت مشترک، توسعه همکاریهای علمی تحقیقاتی در حوزه فضا و همینطور ساخت ماهواره های مشترک ازجمله موارد مورد مذاکره بود.

به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، حضور شرکتهای ایرانی در بازار قزاقستان هم مورد مذاکره قرار گرفت که مورد استقبال وزیر قزاقستان قرار گرفت و مقرر شد در نمایشگاهی که یک ماه دیگر در کشور قزاقستان برگزار می شود، شرکتهای ایرانی در این نمایشگاه برای عرضه و معرفی محصولات خود حضور پیدا کنند.

در آخر این دیدار زارع پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به صورت رسمی از همتای خود برای سفر به ایران دعوت کرد که با استقبال طرف قزاقستانی مواجه گردید.
به گزارش عاشق وب به نقل از ایسنا، بامداد امروز ماهواره “خیام” با همکاری روسیه و با ماهواره بر سایوز از پایگاه فضایی “بایکونور” قزاقستان به فضا پرتاب شد. برای این منظور از روز گذشته وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و هیات همراه در قزاقستان حضور داشتند.
ماهواره “خیام” با وزن ۶۰۰ کیلوگرم با ماهواره بر “سایوز” به مدار ۵۰۰ کیلومتری زمین پرتاب شد تا طبق اعلام سازمان فضایی به مدت ۵ سال از داده ها و تصاویر ارسالی آن در حوزه های کشاورزی، منابع طبیعی، محیط زیست، منابع آبی، معادن و پایش مرزها و مدیریت حوادث غیرمترقبه و نیروهای دفاعی استفاده گردد.

منبع: