Rate this post

طرح پیشنهادی محققان دانشگاه استندفورد می تواند جایگزین مناسبی برای سیستم سنجش از راه دور ˮلیدارˮ باشد.
به گزارش عاشق وب به نقل از ایسنا و به نقل از تک اکسپلور، سنسورهایی که در تمامی دوربین های عکاسی گوشیهای هوشمند نصب شده اند، میزان نور و رنگ سوژه عکاسی را ثبت می کنند. دوربین های عکاسی با بهره گیری از حسگرهایی موسوم به “سیماس” (CMOS) ثبت تصاویر را انجام می دهند؛ این فناوری، مراحل تکامل خودرا سپری می کنند. سیماس از نظر ابعادی کوچک تر اما قدرتمندتر می شود، بطوریکه می تواند تصاویر را با وضوح چندین مگاپیکسلی ثبت کنند.
پژوهشگران دانشگاه استندفورد، طرحی ارایه داده اند که به دوربین های عکاسی اجازه می دهد نور را بصورت سه بعدی ببینند. اگر این فناوری در دوربین های معمولی به کارگرفته شود، به وسیله آنها می توان نور و فاصله با اشیاء را اندازه گیری نمود. بااینکه اندازه گیری دقیق نور و فاصله با اشیاء به وسیله فناوری سنجس ازراه دور “لیدار” دردسترس است اما این طرح می تواند بسیار مناسب تر باشد. سیستم سنجش ازراه دور گرانقیمت لیدار با تاباندن لیزر به هدف و تجزیه و تحلیل نور بازتاب شده، فاصله را اندازه می گیرد. لیدار مانند رادار است، اما بجای امواج رادیویی دارای نور است.
لیدار نه فقط فاصله با یکی شئ را اندازه گیری می کند بلکه سرعت یک جسم درحال حرکت و ابعاد آنرا نیز اندازه گیری می کند. این سیستم سنجش ازراه دور، بسیار بزرگ و حجیم است؛ بدین سبب بکارگیری آن در خودرو های خودران، پهبادها و وسایل نقلیه رباتیک به هزینه زیادی نیاز دارد.
پژوهشگران دانشگاه استنفدفورد می گویند: طرحی که آنها ارایه داده اند، می تواند در وسایل بسیار کوچک نصب شود و جایگزین مناسبی برای لیدار باشد. بطور مثال، اگر این دوربین روی خودرو های خودران نصب شود، می تواند سایر وسایل نقلیه و افراد را از فاصله ای دورتر شناسایی کند. همین طور تصاویر سه بعدی را برای کاربران گوشیهای هوشمند که کمترین امکانات سخت افزاری را دارند، عرضه می کند.
پژوهشگران دانشگاه استندفورد یک منبع نور ( به آسانی انجام می شود) و یک مدولاتور (به راحتی انجام نمی شود) که نور را بسیار سریع و میلیونها بار در ثانیه اندازه گیری می کند به دوربین های گوشیهای هوشمند افزوده اند. آنها با بهره گیری از این طرح می توانند فاصله میان اجسام و تغییرات نوری را اندازه گیری می کند. این تیم با بهره گیری از یک ویفر نازک از نیوبات لیتیوم، یک بلور شفاف که به سبب خواص الکتریکی، توانایی صوتی و نوری آن بسیار مطلوب است، یک مدولاتور صوتی ساده ساخته اند که به وسیله دو الکترود شفاف پوشانده شده است. هنگامی که الکتریسیته بوسیله الکترودها وارد می شود، شبکه کریستالی در قلب ساختار اتمی آن تغییر شکل می دهد و در فرکانس های بسیار بالاشروع به لرزش می کند. این مدولاتور جدید با افزودن چند پلاریزر، بطور موثر نور را چندین میلیون بار در ثانیه اندازه گیری می کند.

منبع: