Rate this post

به گزارش عاشق وب محققان برای نخستین بار فعالیت مغز یک انسان درحال مرگ را ثبت کردند و شاهد یک فعالیت رویا گونه و یادآوری خاطرات بودند.
به گزارش عاشق وب به نقل از ایسنا و به نقل از نیو اطلس، “تمام زندگی من از جلوی چشمانم گذشت”. این عبارتی است که اغلب در مورد تجربیات نزدیک به مرگ می شنویم و امکان دارد حقیقت داشته باشد، چون که دانشمندان برای نخستین بار فعالیت مغز یک انسان درحال مرگ را ثبت کرده اند و الگوهای امواج مغزی در رابطه با فرآیندهایی مانند خواب و رویا دیدن و یادآوری خاطرات را شناسایی کرده اند.
این مطالعه به صورت خاص برای ضبط فعالیت مغز در زمان مرگ طراحی نشده بود، بلکه به صورت اتفاقی رخ داد. محققان به صورت مداوم امواج مغزی یک بیمار ۸۷ ساله مبتلا به صرع را با استفاده از نوار مغزی زیر نظر داشتند تا تشنج ها را رصد کنند. اما در حین درمان، بیمار ناگهان گرفتار حمله قلبی شد و فوت کرد.
به این ترتیب، محققان موفق شدند ۱۵ دقیقه فعالیت مغزی وی را درحال مرگ ثبت کنند. آنها روی ۳۰ ثانیه قبل و پس از زمانی که ضربان قلب متوقف گردید، تمرکز کردند و افزایش فعالیت در انواع امواج مغزی به نام “نوسانات گاما” را مشاهده نمودند. این امواج در فرآیندهایی مانند رویاپردازی، مدیتیشن و بازیابی حافظه نقش دارند و نگاهی اجمالی به آنچه امکان دارد فرد در آخرین لحظات خود تجربه کند، به دانشمندان می دهد.
دکتر “اجمل زمار” نویسنده اصلی این مطالعه اظهار داشت: مغز از راه ایجاد نوسان هایی که در بازیابی حافظه دخیل هستند، امکان دارد آخرین یادآوری رویدادهای مهم زندگی را درست پیش از مرگ ما انجام دهد، مشابه آنچه در تجارب نزدیک به مرگ گزارش شده است. این یافته ها درک ما را از این که دقیقاً چه زمانی زندگی تمام می شود به چالش می کشد.
این تیم می گوید که مشاهدات نشان داده است که مغز حتی بعد از توقف جریان خون در آن، قادر به فعالیت هماهنگ است.
گفتنی است که تغییرات مشابهی در امواج گاما در حوالی زمان مرگ قبلاً در موش ها مشاهده شده بود، اما این نخستین بار است که چنین فعالیتی در انسان مشاهده می شود.
این تیم تصریح کرد که البته این نتایج باید با احتیاط منتشر شوند، چون که داده ها فقط از یک مطالعه موردی به دست آمده اند و حتی همین هم در مورد بیماری بوده که مغزش صدمه دیده بوده و تحت فعالیت غیرعادی در رابطه با صرع بوده است.
حالا محققان امیدوارند در موارد دیگر تحقیقات بیشتری انجام دهند.
زمار می گوید: چیزی که امکان دارد از این تحقیق بیاموزیم این است که باآنکه عزیزان ما چشمانشان را بسته اند و آماده اند که ما را ترک کنند، اما مغز آنها امکان دارد درحال پخش بعضی از بهترین لحظاتی باشد که در زندگی خود تجربه کرده اند.
این تحقیق در مجله Frontiers in Aging Neuroscience انتشار یافته است.