Rate this post

به گزارش عاشق وب یک مطالعه جدید نشان داده است که حیوانات گوشت خوار مانند پلنگ، روباه و گرگ نسبت به حیوانات گیاه خوار مانند گوسفند و بز کوهی بیشتر در معرض مبتلا شدن به سرطان هستند.
به گزارش عاشق وب به نقل از ایسنا و به نقل از دیلی میل، یک مطالعه جدید نشان داده است که حیوانات گوشت خوار مانند روباه، پلنگ و گرگ نسبت به همتایان گیاه خوار خود مانند بز کوهی و گوسفند بیشتر مستعد مبتلا شدن به سرطان هستند.
محققان دانشگاه “ساوثرن دانمارک” بروز سرطان را در بیشتر از ۱۱۰ هزار پستاندار از نزدیک به ۲۰۰ گونه مختلف که در باغ وحش نگهداری می شوند، بررسی کردند.
به قول این تیم تحقیقاتی، یافته ها نشان داده است که سرطان فقط یک بیماری انسانی نیست و این یافته ها می تواند به دانشمندانی که روی توسعه درمان های ضد سرطان برای انسان کار می کنند، کمک نماید.
این مطالعه توسط پروفسور “فرناندو کولچرو” ریاضیدان دانشگاه “ساوثرن دانمارک” و همکارانش انجام شده است.
پروفسور “کولچرو” می گوید: به صورت کلی کار ما نشان داده است که سرطان امکان دارد یک تهدید جدی و قابل توجه برای حیوانات باشد که احتیاج به توجه علمی قابل توجهی دارد.
وی افزود که این توجه بخصوص در زمینه تغییرات محیطی اخیری که توسط انسان بوجود آمده است، مورد نیاز است.
پروفسور “کولچرو” و تیمش در تحقیقات خود، داده های ۱۱۰ هزار و ۱۴۸ پستاندار را که در مجموع مشتمل بر ۱۹۱ گونه بودند و در باغ وحش نگهداری می شوند، تجزیه و تحلیل کردند.
مطالعه حیوانات در باغ وحش ها به این علت است که محققان تصور بسیار بهتری از سن هر حیوان داشته باشند. این از این نظر مهم می باشد که سرطان یک بیماری در رابطه با سن است، اما سن حیوانات در حیات وحش اغلب معلوم نیست و برآورد کردن آن هم دشوار است.
علاوه بر این، تخمین میزان مبتلا شدن به سرطان و تأثیرات آن در جمعیت حیوانات طبیعی دشوار است، چونکه بیماری های جدی منجر به مرگ های غیرقابل ردیابی به واسطه گرسنگی یا شکار شدن می شود.
محققان دریافتند که سرطان یک بیماری فراگیر است که همه پستانداران را تحت تأثیر قرار می دهد، اما آنها همینطور به این نتیجه رسیدند که وقتی نوبت به بیماری سرطان می رسد، همه در معرض خطر یکسانی قرار ندارند.
به صورت مشخص، تجزیه و تحلیل این تیم نشان داد که گوشتخواران که گروهی از پستانداران هستند که همانطور که از نامشان پیداست، به طور عمده گوشتخوار هستند، به صورت ویژه مستعد مبتلا شدن به این بیماری هستند. در واقع بیشتر از یک چهارم پلنگ های ابری، روباه های گوش خفاشی و گرگ های سرخ در این مطالعه به سبب سرطان مرده اند.
در مقابل اما به نظر می آید که جانوران سُم دار یا پستانداران سُم دار که معمولا گیاه خوار هستند، نسبت به این بیماری بسیار مقاوم هستند.
به قول محققان، نتایج نشان داده است که پستانداران موجود در باغ وحش که از گوشت حیوانات دیگر بخصوص پستانداران دیگر تغذیه می کنند، در معرض خطر مبتلا شدن به سرطان هستند.
این تیم پیشنهاد کرد که این نتیجه امکان دارد در نتیجه ی این حقیقت باشد که گوشت خواران تنوع میکروبیومی پایینی دارند و مستعد مبتلا شدن به عفونت های ویروسی سرطان زا هستند.
یافته های کامل این مطالعه در مجله “نیچر”(Nature) انتشار یافته است.