Rate this post

عاشق وب: ما بطور کلی بشقاب پرنده را بعنوان وسیله ای می شناسیم که توسط بیگانگان در فیلم های علمی تخیلی استفاده می شوند، اما دانشمندان ˮام آی تیˮ درحال تبدیل این تصورات به واقعیت و ایجاد وسیله ای شبیه آن برای کاوش در ماه هستند.
به گزارش عاشق وب به نقل از ایسنا، این وسیله می تواند بوسیله نیروی دافعه الکترواستاتیکی بر فراز سطح ماه شناور بماند و حرکت نماید. الکتروستاتیک یا الکتریسیته ساکن و یا ایستابرق به شاخه ای از علم فیزیک گویند که به مطالعه بارهای الکتریکی و نیروهای بین آنها در حالتی که بارها بدون حرکت هستند، می پردازد.
این دستگاه شبیه بشقاب پرنده در داستان های علمی تخیلی است و با ارسال پرتوهای کوچکی از یون های حامله به سمت سطح ماه می تواند کار کند. سطح ماه به سبب قرار گرفتن در معرض میلیاردها سال تابش خورشیدی حامله است و هنگامی که نیروی آن با نیروی ماه برخورد می کند، نیروی برآر کوچکی به وجود می آورد. نیروی بَرآر مؤلفه ای از نیروی وارد شده بر یک جسم توسط سیال است که در امتداد عمود بر راستای حرکت سیال وارد می شود. تفاوت آن با نیروی پسار در این است که نیروی پسار در جهت موازی و موافق با حرکت یا فشار جسم وارد می شود. بطور معمول نیروی برآر در جهت بالا و برای مقابله با نیروی گرانش عمل می کند، اما می تواند در هر جهتی عمود به جهت حرکت سیال نیز عمل کند.
با توجه به این که ماه فاقد جو محافظ است، سطح آن مستقیما در معرض پلاسمای فضایی و پرتوهای فرابنفش خورشید است و این موجب می شود که بار مثبت داشته باشد، به اندازه ای که گرد و غبار ماه تا یک متر (۳.۳ فوت) بالاتر از سطح آن معلق می مانند و این همان اثری است که موجب می شود موهای ما در هنگام شارژ استاتیک ایستاده بمانند.
بااینکه پژوهشگران تنها این مفهوم را در آزمایشات شبیه سازی مورد بررسی قرار داده اند و در محیط های واقعی مورد آزمایش قرار نگرفته است، اما پیش بینی پژوهشگران این است که این وسیله در صورت تکمیل احیانا در واقعیت نیز عملکرد خوبی خواهد داشت.

آنها امیدوارند بتوانند از کاوشگرهایی در ماموریت های آینده به ماه و سیارک ها استفاده کنند که آن کاوشگرها از پیشرانه یونی برای شناور ماندن و مانور ایمن بر روی زمین ناهموار و ناشناخته استفاده می نمایند.

منبع: