Rate this post

به گزارش عاشق وب پژوهشگران چینی، سیستم جدیدی را ابداع نموده اند که می تواند با اسکن کردن کف دست، سطح کلسترول خون را تشخیص دهد.
به گزارش عاشق وب به نقل از ایسنا و به نقل از نیواطلس، نظارت منظم بر سطح کلسترول خون برای افراد مبتلا به “بیماری عروق کرونر قلب”(Coronary artery disease)، ضروریست و معمولاً به نمونه گیری از خون نیاز دارد. پژوهشگران چینی باور دارند که یک سیستم جدید می تواند همان داده ها را به آسانی و تنها با تصویربرداری از پوست دست عرضه نماید.
این سیستم جدید توسط پژوهشگران “آکادمی علوم چین”(Chinese Academy of Sciences) و “دانشگاه علم و فناوری چین”(USTC) ابداع شده است.
در این روش، پزشکان با استفاده از یک پد الکلی، پوست کف دست غیر غالب بیمار را تمیز می کنند چونکه پوست دست غیر غالب، نرم تر از پوست دست غالب است که بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد. سپس پزشکان، یک حلقه پلاستیکی را که پشت آن چسب دارد، روی ناحیه تمیز شده می چسبانند و از بیمار می خواهند که دست خویش را روی یک اسکنر بگذارد. بدین ترتیب، حلقه پلاستیکی با یک لنز که روی دستگاه قرار دارد، هماهنگ می شود.
اسکنر با تجزیه و تحلیل روشی که پوست به واسطه آن، نور را جذب و پراکنده می کند، به تعیین نشانه طیفی پوست می پردازند. سپس، یک ماده شیمیایی مخصوص، به فضای درون حلقه اضافه می شود تا پوست را بپوشاند. پوست بعد از پاکسازی ماده شیمیایی، باردیگر اسکن می شود.
این دفعه، این ماده شیمیایی سبب می شود که کلسترول موجود در پوست، فلورسانس شود(fluoresce) و نشانه طیفی پوست را تغییر دهد. با تجزیه و تحلیل تفاوت های میان نشانه های پیش فرض و تغییر یافته میتوان سطح کلسترول پوست بیمار را که مطابق با سطوح موجود در جریان خون است، تعیین کرد.

این فناوری، با آزمایش روی ۱۲۱ بیمار مبتلا به “سندروم کرونری حاد”(Acute coronary syndrome) به اثبات رسید که سطح کلسترول خون آنها پیش تر با روش های سنتی اندازه گیری شده بود. پژوهشگران امیدوارند که بتوان از این سیستم برای نظارت بلندمدت و غیرتهاجمی بر چنین بیمارانی بهره برد.
پروفسور “وانگ ییکون”(Wang Yikun)، پژوهشگر ارشد این پروژه اظهار داشت: کافی است دست خویش را در این سیستم بگذارید تا اطلاعات در ارتباط با کلسترول را به شما بگوید. از آنجائیکه کلسترول، یکی از چندین نوع چربی است که نقش مهمی در بدن بر عهده دارد، ما می توانیم چربی های بدن را با کمک این روش ساده ردیابی نماییم.
این پژوهش، در مجله “Lipids in Health and Disease” به چاپ رسید.