Rate this post

دانشمندان حین بررسی دوباره یک فسیل انسان نئاندرتال شاهد یکی از نخستین نمونه های انتقال بیماری از حیوان به انسان بودند.
به گزارش عاشق وب به نقل از ایسنا و به نقل از ایندیپندنت، اینگونه موسوم به “پیرمرد لاچاپل”(Old Man of La Chapelle) در غاری نزدیک به دهکده فرانسوی “La Chapelle-aux-Saints” در سال ۱۹۰۸ کشف شد.
به قول پژوهشگران همچون “مارتین هائوسلر”(Martin Haeusler) از دانشگاه زوریخ در آلمان، این نخستین فسیل حدودا کامل از انسان ماقبل تاریخ است که بسیار مورد مطالعه قرار گرفته است.
مطالعات پیشین نشان داد که این انسان حدود ۵۰ هزار سال قبل زمانی که در اواخر دهه ۵۰ یا ۶۰ زندگی خود بوده، درگذشته است. این فرد مبتلا به آرتروز پیشرفته در ستون فقرات و مفصل ران بوده است اما همه ی نقص های آنرا نمی توان ناشی از آرتروز دانست.
در این مطالعات جدید که ماه گذشته در مجله “ساینتیفیک ریپوتز”(Scientific Reports) انتشار یافت، دانشمندان دریافتند که تعدادی از تغییرات پاتولوژیک این فرد به سبب وجود التهاب ناشی از بیماری باکتریایی تب مالت به وجود آمده است.
به قول سازمان بهداشت جهانی این بیماری گاوها را مبتلا می کند و در صورت تماس مستقیم انسان با حیوان، به فرد منتقل می شود.
دانشمندان نشانه هایی از تب مالت را در لطمه دیدگی ستون فقرات این انسان باستانی یافتند. این انسان به گروهی از انسان تباران مشابه انسان های امروزی تعلق داشت.
دانشمندان در این مقاله نوشتند: این نشان دهنده ی نخستین شواهد از انتقال یک بیماری از حیوانات به انسان است.
تب مالت که امروزه هنوز شایع است موجب ایجاد تب، درد عضلات، تعریق شبانه برای چند هفته تا چند سال می شود. پژوهشگران تصور می کنند که این بیماری بوسیله مصرف گوشت خام یا قصابی گوشت به این نئاندرتال منتقل شده باشد.
در خیلی از موارد این بیماری موجب ایجاد دردهای آرتروزی، ناباروری در مردان و التهاب دریچه های قلب می شود.
تب مالت از شایع ترین بیماریها میان انسان و حیوانات است و همچون بیماریهای مشابه می توان به ابولا و کووید-۱۹ اشاره نمود.
به قول دانشمندان این مقاله، باکتری هایی که موجب ایجاد بیماری تب مالت می شوند در طیف گسترده ای از حیوانات مثل گوسفند وحشی، بز، گاو، گاومیش اروپایی، گوزن شمالی و گراز وحشی یافت می شوند. این حیوانات خوراک اصلی نئاندرتال ها بوده اند.
پژوهشگران گمان می کنند که این انسان ماقبل تاریخ که دهه شصتم زندگی خودرا می گذرانده به نوع خفیف بیماری گرفتار شده باشد.