Rate this post

عاشق وب: ناسا اوایل سال آینده موشک ˮسامانه پرتاب فضاییˮ را پرتاب خواهدنمود.
به گزارش عاشق وب به نقل از ایسنا و به نقل از اسپیس، این مأموریت در ابتدا قرار بود در ماه نوامبر صورت گیرد اما مقامات ناسا در روز جمعه ۲۲ اکتبر اعلام نمودند که احیانا این مأموریت در روز ۱۲ فوریه سال آینده به انجام برسد. البته این در صورتی است که آزمایش های نهایی به خوبی پیش برود.
این تاریخ نخستین پنجره زمانی اعلام شده برای مأموریت “آرتمیس ۱” است.
“سامانه پرتاب فضایی”(SLS) موشکی است که ناسا می خواهد برای ارسال فضانوردان به ماه، مریخ و سایر مناطق دور در فضا از آن استفاده نماید. در مأموریت آرتمیس مقرر است تا سال ۲۰۲۴ فضانوردان بار دیگر به ماه سفر کنند.
این فضاپیما از دو بخش تشکیل شده است، کپسول اوریون و موشک “سامانه پرتاب فضایی”.
در روز چهارشنبه ۲۰ اکتبر، مهندسان این کپسول را بر روی موشک ۳۲۲ فوتی در پایگاه فضایی کندی در فلوریدا قرار دادند.

این موشک به همراه کپسول اوریون نخستین مأموریت آرتمیس ناسا را اوایل سال بعد انجام خواهد داد.
“تام ویتمیر”(Tom Whitmeyer) معاون توسعه سیستم های اکتشافی در مقر ناسا به خبرنگاران اظهار داشت: این کپسول و موشک اواخر ماه دسامبر برای آزمایش به سکوی پرتاب ۳۹B منتقل می شوند.
او اضافه کرد: مأموریت “آرتمیس ۱” نخستین گام در جهت ارسال فضانوردان، نخستین زن و دومین مرد فضانور به فضا است. این دستاوردی بزرگ برای این کشور است و ما برای آن هیجان زده هستیم.
موشک “سامانه پرتاب فضایی” دارای یک بخش مرکزی است که بر روی چهار موتور “RS-۲۵” قرار دارد که با دو پیشران بزرگ جامد در مجموع ۸۰۸ میلیون پوند نیروی رانشی تولید می کنند.
قسمت مرکزی این موشک امسال دوبار شعله ور شد. نخستین آزمایش در ۱۶ ژانویه انجام گرفت که به علت خاموش شدن موتورها ناتمام ماند.
این موشک شش روز پیش از زمان پرتاب به سکو منتقل می شود و در روز ۱۲ فوریه در ساعت ۵: ۵۶ پس از ظهر به وقت منطقه زمانی شرقی (۱: ۲۶ تهران) یک پنجره زمانی ۲۱ دقیقه ای برای پرتاب آن وجود دارد.
زمان های مناسب برای پرتاب از ۱۲ فوریه آغاز و در ۲۷ فوریه آخر می یابد. در ماه های مارس و آوریل هم در هر ماه به مدت دو هفته، فرصت پرتاب فراهم خواهد بود.
تنوع بازه های زمانی انجام مأموریت به موقعیت زمین و ماه و بازگشت اوریون در روشنی روز بستگی دارد.
مأموریت “آرتمیس ۲” که مأموریت خدمه دار ناسا است هم مقرر است در سال ۲۰۲۳ انجام بگیرد.

منبع: