Rate this post

عاشق وب: واکسن اچ آی وی شرکت ˮمدرناˮ که همانند واکسن کرونای این شرکت بر پایه mRNA تولید شده است، این هفته بطور رسمی وارد مرحله آزمایشات انسانی خود می شود.
به گزارش عاشق وب به نقل از ایسنا و به نقل از آی ای، طبق آخرین ارسال گزارش به بخش ثبت کارآزمایی های بالینی موسسه ملی سلامت ایالات متحده، شرکت “مدرنا”(Moderna) آزمایشات انسانی واکسن HIV آزمایشی مبتنی بر mRNA خودرا این هفته شروع می کند.
به عبارت دیگر، ما احیانا به افق پیش گیری از یکی از بدترین بیماریهای صد سال قبل نزدیک شده ایم.
طبق گفته این شرکت، آزمایش انسانی این واکسن ۱۰ ماه طول خواهد کشید. این آزمایش روی ۵۶ فرد سالم(عاری از ویروس HIV) ۱۸ تا ۵۰ ساله با هدف ارزیابی ایمنی واکسن، علاوه بر مشاهده نحوه ایجاد واکنش های سیستم ایمنی بدن انسان صورت خواهد گرفت.
همانطور که گفته شد، این واکسن نیز از نظر عملکرد مشابه با واکسن کووید-۱۹ همین شرکت و مبتنی بر mRNA است. این پلت فرم بعد از سال ها تحقیق درمورد پتانسیل واکسن های mRNA بدست آمده است و شرکت های “مدرنا” و “فایزر” به نخستین واکسن ها از این دست در جهان که توسط انسان استفاده شود، رسیدند که در کاهش شدت و جلوگیری از عفونت های خانواده کروناویروس بطور کلی موفق عمل کرده است.
حالا “مدرنا” دو نسخه متفاوت از واکسن جدید HIV خود موسوم به “mRNA-۱۶۴۴” یا “mRNA-۱۶۴۴v۲-Core” را که نخستین واکسن mRNA است که برای از بین بردن ویروس HIV و مشاهده آزمایشات انسانی آن طراحی شده است، آزمایش می کند.
چهار گروه در این آزمایش شرکت خواهند کرد. دو گروه از آنها تلفیقی از نسخه های مختلف این واکسن و دو گروه دیگر نسخه دیگر را دریافت خواهند کرد. این آزمایش، کور نیست، به این معنا که هر کس که در آن شرکت می کند، می داند که چه چیزی دریافت کرده است. این به این علت است که پژوهشگران درحال بررسی اثربخشی این واکسن نیستند.
بعد از تکمیل مرحله اولیه آزمایش انسانی این واکسن، هنوز هم راهی طولانی برای تأیید رسمی آن وجود خواهد داشت. فازهای ۲ و ۳ بر تجزیه و تحلیل اثربخشی این واکسن در پیش گیری از عفونت HIV در جمعیت وسیع تر تمرکز خواهدنمود. اما شانس زیادی برای حصول نتایج چشم گیر وجود خواهد داشت، چونکه این واکسن بر پایه mRNA طراحی شده و نمونه طراحی شده آن برای کووید-۱۹ موفق عمل کرده است.
واکسن های mRNA با انواع سنتی واکسن ها که به طور معمول شامل یک ویروس ضعیف شده یا غیرفعال هستند، متفاوت می باشد و بوسیله ارسال یک “نسخه تقلبی” به سلول های ما نشان میدهد چگونه می توانند قطعاتی از پروتئین های خاص را ایجاد کنند که در قسمت بیرونی یک ویروس هدف قرار می گیرند.
بعد از تزریق این نوع واکسن، سلول های ما شروع به ایجاد این پروتئین ها به مدت تقریبی ۲۴ تا ۴۸ ساعت می کنند که بدن ما آنها را بعنوان خارجی می شناسد و در نتیجه موجب برانگیختن واکنش ایمنی می شود. هدف این است که بدن آماده تشخیص پروتئین های سنبله هنگام ورود ویروس واقعی شود و این امکان را به او می دهد تا پیش از تکثیر ویروس، یک واکنش سریع داشته باشد.
پژوهشگران می گویند، تحریک آنتی بادی های خنثی کننده گسترده(bnAbs) برای دفاع موثر در مقابل ویروس HIV بسیار مهمست.

منبع: