Rate this post

آژانس دفاعی ایالات متحده آزمایش نانوماهواره هایی برای مقابله با موشک های دشمن در نظر دارد که هر کدام ۱٫۳ میلیون دلار هزینه در بر خواهند داشت و این تکنولوژی جدید می تواند جایگزینی ارزان برای ماهواره های سنتی باشد.
به گزارش عاشق وب به نقل از ایسنا و به نقل از آی ای، شرکت “وکس اسپیس”(VOX Space) که یکی از شرکت های تابعه شرکت “ویرجین اوربیت”(Virgin Orbit) است، در تاریخ ۳۰ ژوئن چهار ماهواره کوچک برای وزارت دفاع آمریکا به فضا پرتاب کرد که دو ماهواره از این چهار ماهواره، قسمتی از آزمایش ارتباطات شبکه ای تاسواره ای دفاع موشکی آژانس دفاعی آمریکا بوده اند.
این ماموریت موسوم به “MDA” می تواند به مدت یک سال تمدید شود و قسمتی از آزمایش با هدف تولید سنسور ردیابی موشک های مافوق صوت و بالستیک در مدار نزدیک زمین است.
“والت چای” مدیر سنسورهای فضایی در برنامه “MDA” اظهار داشت: هدف این ماموریت نمایش کارایی فناوری های پیشرفته ارتباطی با بهره گیری از اندازه، وزن و قدرت کاهش یافته در پشتیبانی از معماری ارتباطات دفاع موشکی است.
در صورتیکه ماهواره های سنتی هنوز یک گزینه قابل استفاده هستند، “MDA” درحال بررسی قابلیت استفاده از تاسواره ها است تا این کار را به روشی سریع تر و مقرون به صرفه تر انجام دهد.
تاسواره سازنده ماهواره های کوچکتر هستند که وزنی کمتر از ۳۰۰ کیلوگرم دارند. یک تاسواره در حقیقت مکعبی با ضلع های تقریباً ۱۰ سانتی متری است که حداکثر وزن آن حدود ۱٫۵ کیلوگرم است.
تاسواره ها با بهره گیری از قطعات تولید انبوه شده مونتاژ می شوند که تولید آنها را نسبتاً ارزان می کند. یک تاسواره معمولی را می توان با هزینه ای کمتر از ۱٫۳ میلیون دلار تهیه کرد، در صورتیکه هزینه های ساخت ماهواره های سنتی اغلب به صدها میلیون دلار می رسد.
باتوجه به اندازه و وزن کمتری که تاسواره ها دارند، می توان آنها را در مدت کوتاهی بوسیله سیستم عامل های سازگار مورد استفاده قرار داد و راه اندازی نمود. این امر موجب می شود تا با کنترل بهتر هزینه، پیشرفت های تدریجی در این فناوری ایجاد شود.
“شاری فتح” رییس اداره نوآوری، علوم و فناوری در برنامه “MDA” اظهار داشت: توانایی استفاده از تاسواره ها برای دسترسی ارزان به فضا در برنامه های آینده دفاع موشکی ضروری چشم گیر است.
از آوریل ۲۰۲۱ تا حالا بیش از ۳۰۰۰ نانوماهواره و تاسواره به فضا پرتاب شده اند و پیش بینی می شود که ۲۵۰۰ مورد دیگر نیز تا شش سال آینده پرتاب شود.

منبع: