Rate this post

به گزارش عاشق وب بالگرد مریخی ˮنبوغˮ ناسا از نخستین شب سرد مریخ جان سالم به در برد که یک نقطه عطف مهم برای این بالگرد کوچک است.
به گزارش عاشق وب به نقل از ایسنا و به نقل از ناسا، دمای هوا در شب در دهانه “جزرو” محل فرود و عملیات مریخ نورد “استقامت” و بالگرد “نبوغ” می تواند به منفی ۱۳۰ درجه فارنهایت (منفی ۹۰ درجه سانتیگراد) برسد که این میزان از سردی هوا می تواند اجزای الکتریکی محافظت نشده را منجمد کند و در آنها ترک بیاندازد و به باتری های داخلی مورد نیاز برای انجام پرواز “نبوغ” صدمه برساند.
زنده ماندن “نبوغ” در نخستین شب بعد از جدا شدن از شکم “استقامت” در تاریخ ۳ آوریل یک نقطه عطف مهم برای این بالگرد فرازمینی ۱.۸ کیلوگرمی است. “نبوغ” در ایام آینده تبدیل به نخستین هوانوردی خواهد شد که در یک سیاره دیگر غیر از زمین به پرواز درمی آید.
“میمی آنگ” مدیر پروژه “نبوغ” در آزمایشگاه پیشران جت ناسا در جنوب کالیفرنیا اظهار داشت: این نخستین بار است که “نبوغ” به تنهایی در سطح مریخ قرار می گیرد. اما حالا ما این تأییدیه را دریافت کرده ایم که دارای عایق بندی مناسب، بخاری های مناسب و انرژی کافی در باتری ها برای زنده ماندن در شبهای سرد مریخ هستیم که یک پیروزی بزرگ برای تیم ما است. ما خوشحالیم که در ادامه آماده می شویم “نبوغ” را برای نخستین پرواز آزمایشی خود آماده نماییم.
ساخت یک هوانورد به اندازه کافی کوچک که بتواند در مریخ نورد جاسازی شود و به اندازه کافی هم سبک باشد تا بتواند در جو نازک مریخ پرواز کند و در عین حال به اندازه کافی مقاوم باشد تا در مقابل سرمای شدید مریخ مقاومت کند، چالش های زیادی را به دنبال داشته است.
لازم به ذکر است که برای اطمینان از اینکه صفحات خورشیدی واقع در بالای بالگرد “نبوغ” در اسرع وقت آغاز به دریافت نور خورشید کنند، به “استقامت” دستور داده شد که بلافاصله بعد از جدا کردن “نبوغ” از خود از آن دور شود.
تا زمانی که “نبوغ” چهار پای خویش را روی سطح مریخ بگذارد، همچنان به شکم مریخ نورد متصل بود و از آن نیرو دریافت می کرد. مریخ نورد “استقامت” بعنوان یک واسط ارتباطی بین “نبوغ” و زمین عمل می کند و از مجموعه دوربین های خود برای مشاهده مشخصات پرواز این بالگرد استفاده خواهد نمود.
تنها مأموریت بالگرد “نبوغ” یک نمایش فناورانه و انجام پروازهای آزمایشی در جو نازک مریخ است. این بالگرد هیچ ابزار علمی را حمل نمی کند و ظرف مدت ۳۰ روز مریخی(معادل ۲۴.۶ ساعت) روی سطح مریخ، آزمایشات خویش را به پایان می رساند و سپس اکتشافات علمی “استقامت” در دهانه “جزرو” به سرعت آغاز می شود.
حالا که “نبوغ” به تنهایی روی سطح مریخ قرار گرفته، طی دو روز آینده اطلاعاتی را در مورد اینکه سیستم های کنترل حرارتی و قدرتی چقدر خوب کار می کنند، جمع آوری خواهد نمود. از این اطلاعات برای تنظیم دقیق سیستم کنترل حرارتی “نبوغ” استفاده خواهد شد تا به آن کمک نماید در شبهای سخت مریخ در کل دوره آزمایش زنده بماند.
در تاریخ هفتم آوریل مقرر است نگه دارنده هایی که از پیش از پرتاب تیغه های بالگرد را مهار کرده اند، آزاد شوند. اگر تیم عملیات زمان دقیق این کار را پیدا کند، چند روز بعدی شامل آزمایش بیشتر تیغه های بالگرد و همینطور موتورهایی خواهد بود که آنرا هدایت می کنند.
همینطور واحدهای اندازه گیری اینرسی(وسیله ای الکترونیکی که جهت گیری بدنه و سرعت زاویه ای “نبوغ” را اندازه گیری می کند) و کامپیوتر های آنبرد که وظیفه پرواز خودکار بالگرد را دارند، وجود دارد. علاوه بر این، تیم عملیات به نظارت بر عملکرد انرژی بالگرد همچون ارزیابی میزان انرژی صفحات خورشیدی و وضعیت شارژ شش باتری لیتیوم-یونی ادامه خواهد داد.
اگر همه کارها و بررسی های بی شمار قبل از پرواز به خوبی صورت گیرد، نخستین تلاش “نبوغ” برای بلند شدن از سطح مریخ در یک فضای ۱۰ متر در ۱۰ متر که به علت مسطح بودن و عدم وجود موانع انتخاب شده است، تا شب ۱۱ آوریل صورت خواهد گرفت.

منبع: