Rate this post

به گزارش عاشق وب محققان یکی از شرکتهای دانش بنیان سامانه هوشمند مبتنی بر فناوری های مکان محور برای مدیریت مزارع کشاورزی تولید کردند.
به گزارش عاشق وب به نقل از ایسنا، منوچهر منطقی، دبیر ستاد توسعه فناوری های فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، ضمن اشاره به طراحی و عرضه این سامانه از جانب یکی از شرکتهای دانش بنیان اظهار داشت: این سامانه امکان ترکیب با سایر داده های برداشت اطلاعات مانند سنسورهای زمینی مثل سنجده های دما، رطوبت خاک و هوا را هم فراهم نموده است. این یکپارچگی می تواند به کاهش هزینه ها و افزایش بهره وری سامانه های نظارت بر مزارع کمک نماید.
وی ادامه داد: این نقشه ها شامل نقشه های تراکم و سلامت گیاهان، محتوای آبی، تنش تغذیه ای (عدم توازن دریافت کود ازته و سایر مواد مغذی) و مانند آنها است. این نقشه ها هر ۶ روز یک مرتبه و بعد از گذر ماهواره از آن محدوده، در دسترس کابران قرار می گیرد.
منطقی تصریح کرد: از خصوصیت های این سامانه، امکان عرضه خدمات در لایه های مختلف مانند تصویر خام، تصویر پردازش شده، نقشه های سفارش ای و مانند آنها است که سایر شرکتهای خدماتی در حوزه کشاورزی می توانند با دریافت اطلاعات این سامانه به صورت اجاره نرم افزاری از این زیرساخت استفاده کنند.
به نقل از مرکز اطلاع رسانی معاونت علمی، “ست پلت” سامانه هوشمند سفارش گر کشاورزی مبتنی بر فناوری های مکان محور است که با پردازش اتوماتیک تصاویر ماهواره ای سنجش از دور “سنتینل ۲ ” اتحادیه اروپا و با زیرساخت محاسباتی قوی خود، نقشه هایی را برای مزارع طراحی می کند که کشاورزان برای تمامی زمین ها، به خصوص مزارع بزرگتر از ۵ هکتار می توانند به جای سرکشی دوره ای زمین، به محدوده های تعیین شده در این نقشه ها رجوع و نسبت به رفع مشکلات مزرعه اقدام نمایند.