Rate this post

عاشق وب: طی برنامه زنده ای که چند روز پیش(۳ دسامبر) برگزار شد، ˮویکتور گلاورˮ(Victor Glover) فضانورد ناسا مستقر در ایستگاه فضایی بین المللی حضور یافت و به سوالات جالبی که چند کودک از او درباره نحوه زندگی کردن در آنجا پرسیدند، پاسخ داد.
به گزارش عاشق وب به نقل از ایسنا، از میان ۴ فضانوردی که مدتی پیش وارد ایستگاه فضایی بین المللی(ISS) شدند، “ویکتور گلاور” فضانورد ناسا نخستین فرد سیاه پوستی است که مقرر است به همراه دیگر فضانوردان طی شش ماه آتی در آنجا بماند. هم اکنون هفت فضانورد دو ماموریت اکسپدیشن ۶۴ و ماموریت اکسپدیشن ۶۴/۶۵ در آنجا هستند. فضانوردان ماموریت اکسپدیشن ۶۴/۶۵ “مایکل هاپکینز”(Michael Hopkins)، “ویکتور گلاور”(Victor Glover) و “شانون واکر”(Shannon Walker) و سوئیچی ناگوچی(Soichi Noguchi) فضانورد ژاپنی و سه فضانورد ماموریت اکسپدیشن ۶۴ “سرجی ریجیکوف”(Sergey Ryzhikov) و “سرجی راد سرجوکوف”(Sergey Kud-Sverchkov) از سازمان فضایی فدرال روسیه و “کاتلین روبینز”(Kathleen Rubins) از ناسا هستند. در ادامه سوالاتی است که کودکان از فضانورد مستقر در ایستگاه فضایی پرسیده اند و پاسخ هایی که گلاور به آنها داده است.

سوال اول
شناور بودن و کار کردن در فضا چگونه است؟
گلاور: خب کار کردن در فضا سختی های خودش را دارد برای اینکه در اینجا ما با این شرایط(شناور بودن) باید هم آزمایش های مختلف علمی را انجام دهیم و هم برخی تعمیرات مورد نیاز برای نگهداری ایستگاه را انجام دهیم و از آنجائیکه اینجا حالا محل زندگی ما است تمیز کردن محیط آن نیز بر عهده ماست و ما باید آنرا تمیز نگه داریم چونکه در اینجا به همراه دیگر فضانوردان غذا می خوریم و با یکدیگر وقت می گذارنیم. شناور بودن در فضا جالب است اما چیزی که باید به آن دقت کنیم غذا خوردن است برای اینکه در هنگام آن باید تعادل خودرا حفظ نماییم و خیلی سریع و یا خیلی کند حرکت نکنیم که انجام این کار به تمرین زیادی نیاز دارد و کمی چالش برانگیز است که من در حال کوشش برای یاد گرفتن دقیق آن هستم. در کل شناور بودن در فضا هیجان انگیز است.
سوال دوم
زمین از منظر فضا چگونه است و رنگ نقاط مختلف زمین از فضا چگونه است؟
گلاور: رنگ ها بسیار واضح و زیبا هستند برای اینکه شما رنگ ها را دقیقا همان رنگ که هستند می بینید برای مثال هنگامی که از این فاصله به اقیانوس نگاه می نماییم رنگ اقیانوس یک رنگ آبی متفاوت می باشد یعنی رنگ ها بسیار واضح هستند و همه چیز با جزئیات قابل مشاهده می باشد و این با هر چیزی که در عکس و فیلم می بینید متفاوت می باشد. این خارق العادست باید اینجا حضور داشته باشید تا ببینید این مناظر از منظر ایستگاه فضایی بین اللملی چقدر زیبا هستند.
سوال سوم
آیا عضلات شما در فضا به شکلی متفاوت عمل می کنند؟
گلاور: سوال خوبی است برای اینکه بااینکه عضلات ما عملکردشان همانند نحوه عملکرد آنها در زمین است و عملکرد انقباض و استراحت عضلات درست است و به ما کمک می نماید تا حرکت نماییم اما حرکت کردن در اینجا بسیار متفاوت می باشد چون ما نباید اینجا وزنمان را خودمان تحمل نماییم بدین سبب اینکه چگونه باید حرکت نماییم امری چالش برانگیز است چون اینجا همه چیز تحت شرایط ریزگرانشی متفاوت عمل می کند و شناور هستند. باید همه این موارد را یاد بگیریم.
سوال چهارم
چگونه وقتی در ایستگاه فضایی بین المللی هستید با خانوادتان ارتباط برقرار می کنید؟
گلاور: ما اینجا کامپیوتر داریم و می توانیم بوسیله ارسال ایمیل با خانواده هایمان ارتباط برقرار نماییم. آنها نیز می توانند بوسیله ایمیل با ما ارتباط برقرار کنند و علاوه بر آن ما اینجا یک سیستم گوشی مبتنی بر اینترنت داریم که توسط آن می توانیم با خانوادهایمان تماس هم بگیریم. برای مثال درست پیش از شروع این برنامه من با همسرم تماس گرفتم. بدین سبب ما در اینجا می توانیم راحت با خانوادمان ارتباط برقرار نماییم و این جالب است.
سوال پنجم
آیا در فضا رویا/خواب می بینید؟
گلاور: اگر منظورتون دیدن رویا در هنگام خواب است باید بگویم بله ما در اینجا هم زمانی که در کیسه خواب راحتمان استراحت می نماییم و می خوابیم هم خواب میبینم و این عالی است. البته می دانید من در اینجا هنگام بیداری نیز رویا می بینم چون هنگامیکه از پنجره ایستگاه فضایی به زمین و مناطق مختلف آن می نگرم شگفت زده می شوم چونکه شاید تابحال به منطقه ای خاص در زمین نرفته باشم اما حال بر فراز آن منطقه در فضا در حال حرکت هستم.
سوال ششم
آیا در آنجا مراسم ها را جشن می گیرید؟
گلاور: بله ما هم مثل خانواده شما برخی مراسم را جشن می گیریم و از آنجائیکه حالا خانواده ما در اینجا بین المللی است و فضانوردانی از کشورهای آمریکا، روسیه و ژاپن در اینجا حضور دارند بدین سبب ما مراسم های مختلفی را جشن می گیریم.
مرورگر شما از ویدئو پشتیبانی نمی نماید.
فایل آنرا از اینجا دانلود کنید: video/mp4

منبع: