Rate this post

به گزارش عاشق وب بررسی جدید پژوهشگران آمریکایی نشان داده است که بیماران مبتلا به کووید- ۱۹ علاوه بر مشکلات تنفسی، نشانه های عصبی را هم تجربه می کنند.
به گزارش عاشق وب به نقل از ایسنا و به نقل از بیزینس اینسایدر، حدود نیمی از بیماران مبتلا به کروناویروس، نشانه های عصبی همچون روان آشفتگی، دشواری در تمرکز، از دست دادن حس بویایی و چشایی، تشنج، سکته و ضعف را تجربه می کنند.
یافته های این پژوهش نشان می دهند که کووید- ۱۹، چیزی بیشتر از یک بیماری عفونی تنفسی است. این بیماری سیستم عصبی بیمار مانند مغز، نخاع و عصب ها را تحت تأثیر قرار می دهد.
دکتر “ایگور کورالنیک”(Igor Koralnik)، استاد عصب شناسی “دانشگاه نورث وسترن”(NU) و نویسنده ارشد این پژوهش اظهار داشت: آگاهی در این مورد، مبحث مهمی برای عموم مردم و پزشکان به حساب می آید چونکه عفونت ناشی از کروناویروس می تواند قبل از تب، سرفه یا مشکلات تنفسی، با نشانه های عصبی آغاز شود. برخی از علائم دیگر عصبی در بیماران مبتلا به کووید- ۱۹، سردرد، کاهش هوشیاری و درد عضله هستند.
تأثیر کووید-۱۹ بر سیستم ایمنی، موضوعی امکانپذیر است چونکه ویروسی که ریه ها و قلب را تحت تأثیر قرار می دهد، باعث دشواری در رسیدن اکسیژن کافی به مغز می شود. این مورد می تواند به بروز سکته در بعضی از بیماران مبتلا به کووید- ۱۹ بیانجامد.
به قول پژوهشگران این پروژه، امکان دارد کروناویروس مستقیما بر مغز اثر بگذارد و واکنش سیستم ایمنی نسبت به آن می تواند به التهابی منجر شود که به مغز و عصب ها صدمه می رساند.
این پژوهش، به توضیح موضوعی کمک می نماید که مورد توجه خیلی از پزشکان، بیماران و افراد فعال در حوزه سلامت روان است. این موضوع، میزان نتایج کوتاه مدت و دراز مدت کووید- ۱۹ و پایداری آنها است.
این پژوهش نشان داده است که حدود ۶۵ درصد بیماران مبتلا به کووید- ۱۹، روان آشفتگی را تجربه می کنند. روان آشفتگی، عارضه ای است که می تواند توهم، هذیان، تحریک پذیری و تغییرات شناختی دیگری را به همراه داشته باشد. بیماران بستری شده مبتلا به کووید- ۱۹، امکان دارد اضطراب و وحشت زدگی را هم تجربه کنند.
هنوز برای گفتن این مورد زود است که آیا نتایج عصبی پایدار هستند و پایداری آنها تا چه مدتی است اما کورالینک و همکارانش تلاش دارند تا با بررسی افراد نجات یافته از کووید- ۱۹، به پاسخ این سوالات برسند.
این پژوهش، در مجله “Annals of Neurology” به چاپ رسید.