Rate this post

به گزارش عاشق وب یک شرکت ژاپنی ادعا می کند نخستین پرواز سرنشین دار یک هوابرد چند ملخه عمود پرواز الکتریکی را با موفقیت به انجام رسانده است.
به گزارش عاشق وب به نقل از ایسنا و به نقل از نیواطلس، به نظر می آید که بخش هواپیمای عمود پرواز برقی(eVTOL) تازه کار ژاپنی توسط شرکتی به نام “Cartivator” هدایت می شود که بعنوان یک پروژه جانبی توسط گروهی از کارمندان شرکت خودروسازی بزرگ “تویوتا” شروع به کار کرده است و در واقع توسط شرکت “تویوتا” با هزینه ۴۰ میلیون ین یا ۳۵۴ هزار دلار آمریکا تأمین می شود.
این گروه سال قبل مسئولیت طراحی مفهوم تاکسی پرنده “NEC” را بر عهده داشتند و الان هوابرد عمود پرواز “اسکای درایو”(SkyDrive) را که یک پهپاد چند ملخه با قابلیت حمل سرنشین است، منتشر و و ادعا کرده اند که نخستین پرواز آزمایشی همراه با سرنشین آن با موفقیت در ژاپن انجام شده است.
“اسکای درایو” دارای طراحی تکامل یافته “NEC” است که یک کوادکوپتر بزرگ با یک کابین در زیر بود. حالا نمونه اولیه “اسکای درایو” که اخیرا به پرواز درآمده است، یک هواپیمای هشت ملخه با یک کابین کوچک و جعبه ای در بالا و چند محافظ پلاستیکی شفاف بین خلبان و ملخ ها است.
بودجه توسعه “اسکای درایو” هرچند کم است، اما مانع توسعه آن نشده است و این نمونه اولیه یک نقطه شروع خوب برای اثبات توانایی این طرح است.
در حالیکه هوابردهای چند ملخه عمودی امکان دارد دامنه یا راندمان پروازی زیادی عرضه ندهند، فراموش نکنیم که ژاپن فشار زیادی روی اقتصاد هیدروژنی گذاشته است و هوابردهای چند ملخه هیدروژنی امکان دارد نیازی به نگرانی در مورد دامنه پیمایش نداشته باشند، چونکه تراکم بالای انرژی هیدروژن مایع سبب می شود چند ملخه های دارای سلول های سوختی هیدروژنی به سرعت به شکل تجاری در دسترس قرار بگیرند.
البته هنوز صحبتی از هیدروژن در “اسکای درایو” به میان نیامده است، اما توانایی انجام پروازهای طولانی و سوخت گیری سریع مزیت کمی نیست و ژاپن هم مکانی ایده آل برای شروع کار با هیدروژن خواهد بود.
آزمایش های پرواز سرنشین دار “اسکای درایو” از دسامبر سال قبل شروع شد و تا ماه مارس ادامه یافت. در این مرحله تیم “اسکای درایو” با شادمانی اعلام نمود که مرحله “تأیید فنی” را با انجام پرواز کنترلی و پایداری پرواز در آزمایش ها کاملا با موفقیت پشت سر گذاشته است.
گروه توسعه “اسکای درایو” تحت هدایت فنی “نوبو کیشی” که مهندس هوافضا است و دارای سمت های برتر در شرکت هوابرد میتسوبیشی بوده است، می خواهد محصول کامل خویش را تا سال ۲۰۲۳ وارد بازار ژاپن کند.
این گروه در راه توسعه “اسکای درایو” با چالش های ایمنی هوابردهای چند موتوره و چند ملخه روبرو هستند.
یکی از راهکارهای ایمنی که این گروه روی آن کار کرده است، یک صندلی خلبان است که بر روی یک ستون فلزی جاذب شوک قرار گرفته که در طراحی آن از کفش محبوب ژاپنی الهام گرفته شده است.
این کفش با سیستم معروف به “موج میزونو” می تواند شوک مستقیم وارده به ستون فقرات را محدود کند و بسیار مفید باشد.