Rate this post

به گزارش عاشق وب رئیس مرکز تحقیقات پزشکی از طریق دور دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به برنامه این مرکز تحقیقاتی جهت راه اندازی اپلیکیشن ˮپزشکی از طریق دورˮ برای تلفن های همراه، اظهار نمود: الان در فاز مطالعاتی این طرح هستیم و با نهایی شدن آن ارتباط بین پزشک و بیمار تا میزان بسیار مطلوبی تسریع خواهد شد.
دکتر لیدا فدایی زاده در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به تعریف گسترده و طیف وسیع “پزشکی از طریق دور”، اظهار نمود: تعریف پزشکی از طریق دور از یک ارتباط تلفنی ساده بین پزشک و بیمار یا پزشک با پزشک شروع شده و تا موارد پیشرفته مانند کاربرد نظامی و فضایی، اعمال جراحی از طریق دور و درمان از طریق دور گسترده می شود. به عبارت دیگر پزشکی از طریق دور به هرگونه برقراری ارتباط بوسیله خطوط مخابراتی برای نقل وانتقال اطلاعات بیمار و پزشک در دو نقطه جغرافیایی مختلف اطلاق می شود.
وی با اشاره به اینکه تاریخچه “پزشکی از طریق دور” به حدود ۵۰ سال قبل برمی گردد، اظهار داشت: بار اول پزشکی از طریق دور به دنبال برقراری ارتباط تلفنی برای حل مشکلات درمانی فضانوردان عنوان شد و الان به یکی از روش های درمانی و تشخیصی مهم دنیا تبدیل گشته و به رفع خیلی از نقصها سیستم بهداشتی و درمانی کشورها کمک می نماید.
این دانشیار گروه بیهوشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به راه اندازی “مرکز تحقیقات پزشکی از طریق دور” از ۱۰ سال گذشته، اظهار نمود: مرکز تحقیقات پزشکی از طریق دور یکی از مراکز پیشرو در این زمینه بوده، به شکلی که ابتدا برای شناسایی نقاط قوت و ضعف این طرح و اتخاذ تصمیمات اجرایی در این زمینه، “پزشکی از طریق دور” بعنوان یک پروژه تحقیقاتی اجرا شد و در نهایت در چارچوب مرکز تحقیقات شروع به کار کرد.
پیشرفت پزشکی از طریق دور به تکامل سیستم مخابراتی وابسته است
وی با اشاره به اینکه پیشرفت امور در این عرصه تحقیقاتی به روند تکاملی سیستم مخابراتی کشور وابسته است، عنوان کرد: بعنوان نمونه فعالیت ها در ابتدا بر پایه آنتن ماهواره شروع شد که معایب و مزایای خاص خودرا داشت. امروز فعالیت ها بر اساس فیبر نوری شروع شده، به شکلی که ارتباطات از این طریق بسیار سریع و قابل اعتماد شده، همین طور بستر استفاده از سیستم های ارتباط تلفن همراه (موبایل) برای مشاوره های تلفنی نیز فراهم گشته است.
راه اندازی اپلیکیشن “پزشکی از طریق دور”
دکتر فدایی زاده با اشاره به برنامه این مرکز تحقیقاتی جهت راه اندازی اپلیکیشن “پزشکی از طریق دور” برای تلفن های همراه، اظهار نمود: الان در فاز مطالعاتی این طرح هستیم و با نهایی شدن آن ارتباط بین پزشک و بیمار تا میزان بسیار مطلوبی تسریع خواهد شد.
این دانشیار گروه بیهوشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اینکه به دنبال تحولات مخابراتی، بسترهای ارتباطی مطلوبی به وجود آمده است، عنوان کرد: به دنبال تحولات مخابراتی و سیستم های ارتباطی، ما کمبودی نداریم، با این وجود از نظر اجرایی نواقصی وجود دارد که باید اصلاح گردد.
رفع نقصها سیستم بهداشت و درمان با پزشکی از طریق دور
وی با اشاره به اینکه پزشکی از طریق دور می تواند نقصها سیستم بهداشت و درمان را در زمان و مکان فقدان پزشک پر کند، اظهار داشت: در صورت استفاده بهینه از بسترهای ارتباطی، می توان از روش پزشکی از طریق دور در زمان های خاص مانند وقوع بلایای طبیعی، حوادث و یا محدودیت های جغرافیایی که امکان حضور پزشک مقدور نیست، بهره برد.
کاربردها و مزایای پزشکی از طریق دور
فدایی زاده افزود: البته پزشکی از طریق دور نیز محدودیت هایی دارد؛ چونکه لازمه برخی اقدامات پزشکی حضور پزشک بر بالین بیمار و انجام معاینه است. با این وجود در بعضی مراحل مانند ارسال تصاویر آزمایشگاهی و رادیولوژی، پزشکی از طریق دور کاربردهای قابل توجهی داشته و از رفت وآمدهای بی خود و صرف هزینه و وقت اضافی جلوگیری می کند.
وی با اشاره به برخی دیگر از مزایای پزشکی از طریق دور، اشاره کرد: بااینکه حذف برخورد اولیه پزشک و بیمار برای انجام معاینه به صلاح نیست، ولی در مواقع اضطراری می توان از این روش استفاده نمود. همین طور علاوه بر حذف رفت وآمدها و هزینه های بی مورد برای دریافت جواب آزمایش و تصویربرداری های پزشکی می توان پیگیری های بعدی بیمار و تنظیم دوز و عوارض دارو را بوسیله پزشکی از طریق دور انجام داد.
فدایی زاده با بیان این که ابزار لازم برای معاینه از طریق دور برای تمامی اعضای بدن وجود ندارد، اظهار داشت: بعنوان نمونه برای قفسه سینه می توان از گوشیهای دیجیتال برای انتقال صوت استفاده کرد، ولی برای معاینه شکم که نیازمند مانورهای خاص و اعمال روش های ویژه ای است، پزشکی از طریق دور کاربردی ندارد.
تمرکز بر تسهیل و تسریع پیگیری شرایط بیمار
این دانشیار گروه بیهوشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اینکه هم اکنون بیشتر تحقیقات مرکز در زمینه پیگیری بیماران متمرکز شده است، اظهار نمود: طرح های تحقیقاتی مرکز در ارتباط با “موبایل هلث” و استفاده از اپلیکیشن های هوشمند تلفن همراه با هدف تسریع برقراری ارتباط بین پزشک و بیمار و پیگیری شرایط بیمار متمرکز شده است، چونکه یکی از نقاط ضعف سیستم بهداشت و درمان کشور رهاسازی بیمار بعد از چند جلسه معاینه و درمان و عدم پیگیری شرایط آنان است.
وی با انتقاد نسبت به عدم فرهنگ سازی صحیح در ارتباط با پزشکی از طریق دور، اشاره کرد: آگاه سازی عمومی و ارتقای سواد سلامت جامعه در ارتباط با مزایای پزشکی از طریق دور جزو اهداف و برنامه های مرکز تحقیقاتی ماست، چونکه پیشرفت کشور در این عرصه مشارکت عموم جامعه را می طلبد.
همکاری با استارتاپ های فعال در حوزه پزشکی از طریق دور
رییس مرکز تحقیقات پزشکی از طریق دور با اشاره به مزایای حضور و فعالیت استارتاپ های حوزه سلامت در سوژه “پزشکی از طریق دور”، اشاره کرد: استارتاپ ها در صورت برنامه ریزی صحیح و استفاده از منابع بهینه می توانند اقدامات موثری در این عرصه انجام دهند، در همین راستا مرکز تحقیقات پزشکی از طریق دور با بعضی از استارتاپ های فعال در این عرصه همکاری مشترک دارد.

منبع: