Rate this post

عاشق وب: وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به تصمیم دولت برای اتصال کارت سوخت به کارت بانکی و نحوه ی اتصال آنها، از صرفه جویی ۳۳۰ میلیارد تومانی در صدور کارت آگاهی داد.
به گزارش عاشق وب به نقل از ایسنا، همزمان با آغاز به کار سامانه ثبت نام اتصال کارت سوخت به کارت بانکی امروز رییس مجلس شورای اسلامی و وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، پگاه امروز (دوشنبه) با حضور در سازمان فناوری اطلاعات از مرکز ملی تبادل داده موسوم به GSB بازدید کردند.
محمدجواد آذری جهرمی در حاشیه جلسه ی تشریح پیشرفت ها و موانع توسعه دولت الکترونیکی، درباره ی نحوه اتصال کارت سوخت به کارت بانکی اظهار نمود: ۵۵ درصد نازل های پمپ بنزین ها به سیستم های متمرکز ما متصل شده اند و ۴۵ درصد نازل ها به دستگاه های pos (پرداخت) متصل هستند.
وی افزود: تمام دستگاه ها که به صورت متمرکز در جایگاه های سوخت قرار دارند، به نازل ها متصل شده و به روزرسانی شده اند. بانک مرکزی باز به اپراتورهای پرداخت الکترونیک (psp) دستورالعملی داده که برمبنای آن دستگاه های پرداخت باید به روزرسانی شوند.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات هم چنین توضیح داد: به محض ثبت نام کاربر برای اتصال کارت سوخت به کارت بانکی، بانک مرکزی به بانک دارنده کارت دستور می دهد که کیف پول الکترونیکی داخل کارت احداث شود و امکان پرداخت مبلغ سوخت از راه کارت بانکی دارنده کارت سوخت فراهم گردد.
جهرمی با بیان این که قبل از این برای سیستم مدیریت سوخت کشور از یک سیستم الکترونیکی استفاده می شد، اضافه کرد: با این وجود، مشکلاتی در این سیستم وجود داشت همچون مفقود شدن کارت سوخت و دیگر مسائل اما امروز دولت تصمیم گرفته با روش نوین این روش را انجام دهد و بدین ترتیب وزارت نفت بعنوان محور موضوع، بخشی از کار را برعهده گرفته و دستگاه هایی همچون بانک مرکزی، ناجا، وزارت ارتباطات و ثبت احوال باز هر کدام بخشی از کارت را برعهده گرفتند.

استفاده از کارت، دو ساعت سپس اعلام درخواست
وی با بیان این که افراد باید درخواست خود برای اتصال کارت سوخت به کارت بانکی را عرضه کنند، اظهار داشت: سپس اعلام درخواست، ظرف دو ساعت این کارت قابل استفاده می باشد. تنها ۳۳۰ میلیارد تومان هزینه صدور کارت بوده که این هزینه در این روش صرفه جویی میگردد. هم چنین در هزینه ی توزیع و وقت مردم هم صرفه جویی خواهد شد.
آذری جهرمی با اشاره به ثبت نام و درخواست برای اتصال کارت سوخت و بانکی از امروز اشاره کرد: از امروز ساعت ۸ تا ۱۱، ۱۵۷ هزار بازگشت برای این کار انجام شده است. این درخواست می تواند از راه اپلیکیشن دولت همراه و سایت دولت الکترونیکی صورت گیرد.
وزیر ارتباطات هم چنین در جلسه تشریح زیرساختهای دولت الکترونیکی اظهار نمود: با تحقق دولت الکترونیکی، هزینه های دولت و حاکمیت کاهش و بهره وری افزایش می یابد.
آذری جهرمی با بیان این که در برنامه ششم توسعه، تکالیفی برعهده دستگاه های مختلف برای توسعه دولت الکترونیکی گذاشته شده است، اضافه کرد: وزارت ارتباطات مسوول زیرساخت ها بوده است. لزوم توسعه دولت امروز بیشتر از هر زمان دیگری اهمیت و توجه ویژه ای می طلبد. اصل سوژه توسعه دولت الکترونیک، اصلاح فرآیندهای نحوه خدمت رسانی است که جای کار زیادی دارد.

وی با اشاره به اتصال کارت سوخت و بانکی از راه زیرساخت های دولت الکترونیک اظهار نمود: هنوز خدمات بسیاری بر بستر دولت هست و خیلی از سرویس ها هم وجود دارند که می توانند الکترونیکی شوند اما هنوز به چرخه ی دولت الکترونیکی نپیوسته اند که امیدواریم با همکاری دستگاه ها و ظرفیت های موجود این اتفاق بیفتد. این سوژه در برنامه ی دولت بوده، مجلس در قانون برنامه ی ششم توسعه گردنگیر کرده و درخواست مردم باز بوده که خدمات اینگونه ارائه شود.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: در سراسر کشور، ۲۵۰۰ دستگاه هستند که خدمت نمایش می دهند؛ ۶۷ درصد دستگاه ها در مرحله اول هستند که الکترونیکی کردن خدمات است، ۲۰۶ دستگاه به مرکز تبادل اطلاعات سازمان فناوری اطلاعات متصل شده اند، ۳۵ دستگاه نمایش خدمات می کنند و ۹۵ درصد دستگاه ها خدمات را دریافت می کنند.
آذری جهرمی با بیان این که هنوز بخش اعظمی از دستگاه ها نمایش خدمات را در مرکز تبادل شروع نکردند، اضافه کرد: الزامات فنی فراهم است اما عزم جدی در دستگاه ها مختلف دولت، قوه قضاییه و سایر نهادها را لازم داریم. تجربه ی ما در سوژه مبارزه با قاچاق گوشی، توزیع حمایت های دولت از جامعه نیازمند با همکاری وزارت تعاون و تجربه ما در کارت سوخت وجود دارد اما هنوز جای کار بسیاری باقی مانده است که با پیوستن به دولت الکترونیک می توان این کارها را تسریع کرد.
وی با تاکید بر احداث تسهیلات برای کسب و کارها اظهار داشت: با دولت الکترونیکی، تسهیلات جدی برای کسب و کارها، از دو جهت صدور مجوزها و اطلاعاتی که می تواند در اختیار آنها قرار گیرد، احداث میگردد. می توان به جای خدمات G2C، به کسب و کارها، خدمات G2B ارائه دهیم که سبب بهبود شاخص کسل و کار در کشور میگردد و بحث شفافیت و مبارزه با فساد هم در این باره فراهم است.
در این بازدید، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و امیر ناظمی- رییس سازمان فناوری اطلاعات – و سایر مسئولان در رابطه با این حوزه، گزارشی از آخرین وضعیت خدمات دهی مرکز ملی تبادل داده در نمایش خدمات در رابطه با کارت سوخت ارائه کردند.
امیر ناظمی – رییس سازمان فناوری اطلاعات – در این دیدار با اشاره به اقداماتی که در حوزه دولت الکترونیکی و دولت هوشمند انجام شده است، اظهار داشت: در طرح اتصال کارت سوخت به کارت بانکی و تبادل اطلاعات بین آنها از صدور ۱۰ میلیون کارت سوخت و هزینه زیرساخت ها و اتصالات چند میلیاردی جلوگیری شد.
وی در بخش دیگری از این گزارش به اجرای طرح رجیستری در حوزه دولت هوشمند اشاره نمود و اضافه کرد: از اجرای این طرح تابحال بیشتر از ۲۶۰ میلیارد تومان به درآمدهای دولت افزوده شده است که تا اختتام امسال این رقم می تواند به ۱۷۵۰ میلیارد تومان بالغ شود.
رییس سازمان فناوری اطلاعات با اشاره به ۲۳ پروژه کلان دولت الکترونیکی که در دولت مصوب شده است، اشاره کرد: این پروژه ها در سازمان ها و دستگاه های دولتی تا آخر سال ۹۹ باید به اجرا برسد و با اجرای آن ۱۱۱ خدمت و ۱۳۵ زیر خدمات نمایش میگردد.
وی درانتها گزارش خود پیشنهادات سازمان فناوری اطلاعات برای گردنگیر دستگاه ها و نهادهای دولتی و حاکمیتی در پیوستن به دولت الکترونیکی و تخصیص بودجه برای پیشبرد پروژه های این حوزه را نمایش کرد.
علی لاریجانی – رییس مجلس شورای اسلامی – پس از بازدید از مرکز ملی تبادل اطلاعات سازمان فناوری اطلاعات، با اشاره به قانون برنامه توسعه و بازدید از زیرساخت های دولت الکترونیکی، اظهار داشت: گام هایی که وزارت ارتباطات از نظر زیرساختی برداشته بسیار مهم و قابل توجه است.
وی با بیان این که منظور از دولت الکترونیکی از نظر قانون گذار حکومت هوشمند است، اضافه کرد: دولت الکترونیکی فقط مختص قوه مجریه نیست و بقیه قوا و نهادهای حاکمیتی همچون دستگاه قضایی، قوه مقننه و نیروهای مسلح که خدماتی به مردم و دستگاه های دیگر نمایش می کنند باز باید اطلاعات خودرا از این درگاه برای دسترسی مردم و آسان سازی امور ارائه نمایند.
لاریجانی اشاره کرد: اگر در این زمینه نیاز به روشن شدن قانون داریم می توانیم از راه شورای هماهنگی قوای سه گانه به دستگاه ها ابلاغ نماییم.
وی با اشاره به این که طبق گزارش ها در حدود ۲۵۰۰ دستگاه باید اطلاعات خودرا نمایش کنند، اضافه کرد: این در شرایطی است که تابحال ۲۶۰ دستگاه یعنی حدود یک دهم این تعداد اطلاعات خودرا نمایش دادند و این اشکال بزرگی است که می توانیم با تشویق و تنبیه این مشکل را مرتفع نماییم و اگر دستگاه هایی سخت افزار و نرم افزار لازم را دارند از اجبار قانونی برای اتصال به درگاه دولت الکترونیکی استفاده نمائیم.
رییس مجلس شورای اسلامی به قانون دسترسی آزاد به اطلاعات باز اشاره نمود و اظهار داشت: حق هر شهروندی است که در موارد مورد نیاز به اطلاعات دسترسی داشته باشد و در تمام کشورها باز این سوژه دنبال میگردد.
وی با تاکید بر دستاوردهای دولت الکترونیکی در امتداد شفافیت و مبارزه با فساد به بحث قانون انتخابات پرداخت و اشاره کرد: وزارت ارتباطات با شورای نگهبان و دستگاه های ذیربط در برگزاری الکترونیکی انتخابات جلساتی داشته باشد تا با حل اشکالات، انتخابات در کشور به صورت الکترونیکی برگزار گردد.
لاریجانی اشاره کرد: انتخابات الکترونیکی موجب شفافیت و تشویق مردم به حضور در انتخابات میگردد و البته در برخی از کشورهای همسایه انتخابات به صورت الکترونیکی برگزار می گردد و ما هم حتما به کمک وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات باید به این نقطه برسیم.
وی الکترونیکی و هوشمندسازی خدمات را برای بنیه اقتصادی کشور یک امر ضروری عنوان نمود و اظهار داشت: در این زمینه تاکیدات مقام معظم رهبری و قانون باز داریم و باید همت کرد.
رییس مجلس شورای اسلامی، با اشاره به این که در حوزه فضای مجازی کمبود قانون وجود دارد، اضافه کرد: برای این منظور نیازمند کار مشترکی بین دبیرخانه شورای عالی فضای مجازی، کمیسیون مربوطه در مجلس و وزارت ارتباطات هستیم تا در حوزه امنیت و حقوق خصوصی در فضای مجازی مقررات و قوانینی تدوین و تصویب شود.
وی ادامه داد: اگر این پیشنهادات بار مالی نداشته باشد، بهتر است به صورت طرح نمایش شود تا با سرعت بیش تری به تصویب برسد و پیشنهاداتی که بار مالی دارد به صورت لایحه از جانب دولت نمایش شود.
به گزارش عاشق وب به نقل از ایسنا، به دنبال تصمیم اتخاذ شده به منظور جلوگیری از قاچاق سوخت در خصوص فعال شدن سامانه کارت سوخت، مالکان خودرو و موتوسیکلت هایی که به هر علت فاقد کارت سوخت هستند، می توانند با بازگشت به سایت mob.gov.ir و یا نصب بلاعوض اپلیکیشن خدمات دولت همراه نسبت به صدور کارت سوخت با اتصال به کارت بانکی خود اقدام نمایند.
اضافه شدن خدمات سهمیه سوخت به کارت بانکی با چند کلیک، نمود دیگری از پیاده سازی دولت الکترونیکی است تا در صورت مفقودی کارت سوخت بدون نیاز به صرف هزینه و وقت تنها با اتصالی به آسانی و با چند کلیک، کارت بانکی را به کارت سوخت تبدیل میگردد.
پیش بینی میگردد با اتصال کامل دستگاه ها و نهادهای حاکمیتی به دولت الکترونیکی، هزاران میلیارد تومان از نظر مالی و از نظر بازگشت مردم به این نهادها و دستگاه ها صرفه جویی صورت گیرد.