Rate this post

به گزارش عاشق وب محققان دانشگاه کلمبیا موفق به ابداع یک سیستم رمزنگاری پیغام ها در متون غیرمرتبط شده اند که کاربردی تر از سیستم های کنونی است.

به گزارش عاشق وب به نقل از ایسنا و به نقل از گیزمگ، در حالیکه هم اکنون امکان انتقال اطلاعات با استفاده از بارکد یا کدهای QR وجود دارد، این کدها کاملا قابل مشاهده هستند. با این حال، با استفاده از سیستم موسوم به "فونت کد"(FontCode) که توسط محققان دانشگاه کلمبیا ابداع شده، کاربران می توانند پیغام های خویش را در متون غیرمرتبط با تغییرات حدودا نامرئی در حروف نمایش داده شده، پنهان کنند.

"فونت کد" توسط یک تیم تحت هدایت "ژانگژی ژنگ" دانشیار علوم کامپیوتر طراحی شده است که با فونت های معمولی مانند Times Roman، Helvetica و Calibri کار می کند و همینطور با اغلب برنامه های پردازش متن سازگار است.

علاوه بر این، پیام های پنهان حتی زمانی که متن بر روی کاغذ چاپ می گردد یا به یک نوع فایل دیگر تبدیل می شوند، حفظ می شوند.

کاربران، پیام موردنظر خویش را همراه با یک متن انحرافی و غیرمرتبط که به اندازه کافی برای جا دادن پیام موردنظر بلند باشد، بارگذاری می کنند. سپس "فونت کد" تغییرات بسیار ظریفی در حروف(کاراکترها) متن، مانند تغییر عرض خطوط آنها، ارتفاع حروف و یا زاویه منحنی ها بوجود می آورد.

هر گروه ترتیبی از تغییرات نشان دهنده حرفی متفاوت در پیام است.

تغییرات اعمال شده توسط سیستم "فونت کد" با چشم غیرمسلح قابل تشخیص نیست. با این حال، هنگامی که یک کامپیوتر دارای سیستم "فونت کد" متن را تحلیل می کند، حتی اگر یک تصویر دیجیتالی از یک کپی کاغذی از آن باشد، قادر به رمزگشایی پیام داخل متن است.

البته فقط هر کامپیوتر دارای برنامه "فونت کد" لزوما نمی تواند همه پیام های مخفی را بازخوانی کند، بلکه کامپیوتر گیرنده برای رمزگشایی پیام نیاز به دانستن کلید رمزگذاری اختصاصی که کامپیوتر فرستنده در هنگام رمزگذاری استفاده کرده، دارد.

"ژنگ" می گوید: در حالیکه برنامه های زیادی برای جاسوسی وجود دارد، ما فکر می نماییم "FontCode" برای شرکت هایی که مایل به جلوگیری از دستکاری سندها و یا محافظت از حق نسخه برداری هستند و برای خرده فروشان و هنرمندانی که مایل به جاسازی کدهای QR و دیگر ابرداده های بدون تغییر ظاهری هستند، بیشتر کاربردی است.