اردیبهشت ۲۷, ۱۴۰۴

عاشق وب

سایتی برای دوستداران وب. اخبار روز فناوری اطلاعات را در سایت عاشق وب دنبال کنید

قانون هوش مصنوعی مشکلات حوزه حکمرانی داده ها را حل می کند

Rate this post

به گزارش عاشق وب، رئیس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: کمیسیون صنایع درحال بررسی طرح قانون هوش مصنوعی برای حل چالش های دسترسی به داده های کلان است.

به گزارش عاشق وب به نقل از مهر، بابک نگاهداری در آئین افتتاحیه فروم حکمرانی و قانون گذاری اینوتکس، برگزاری این رویداد را حاصل تلاش مرکز نوآوری و خانه خلاق قوه مقننه دانست و اظهار داشت: مرکز نوآوری، سفیر ورود نوآوری به مجلس است تا این مفهوم را وارد فضای حکمرانی کند. در این راستا، تابحال بیشتر از ۸۰ رویداد توسط مرکز نوآوری و خانه خلاق مجلس شورای اسلامی برگزار شده تا از ظرفیتهای نوآوری و فناوری به صورت حداکثری در فضای قانون گذاری و حکمرانی کشور بهره برداری شود.
وی ضمن اشاره به تحولات فناورانه جهانی ناشی از ظهور فناوری هایی همچون هوش مصنوعی و اینترنت اشیاء اظهار نمود: این فناوری ها جوامع را به سمتی سوق داده اند که تقریبا همه مسایل به دانش بنیان، فناورانه و نوآورانه تبدیل گشته اند. دراین میان، نقش حکمرانی، هدایت جامعه به سمت نوآوری و فناوری است؛ چون که حکمرانی موفق، الزاماً باید جهت گیری دانش بنیان داشته باشد. از همین رو، حضور نهادهایی مانند معاونت علمی ریاست جمهوری در چارچوب اینوتکس و مرکز نوآوری قوه مقننه در این عرصه، حاصل درکی است که از الزامات حکمرانی در دنیای امروز دارند.
نگاهداری با تاکید بر این که حرکت به سمت نوآوری و فناوری در شرایط فعلی، یک اجبار است نه یک انتخاب، تصریح کرد: در این راه باید هر مانعی را از میان برداشت، وگرنه نمی توان به حکمرانی مؤثر در شرایط موجود دست پیداکرد. مرکز پژوهش های مجلس، بعنوان یکی از بزرگ ترین مراکز پژوهشی و اندیشکده های حکمرانی کشور، در مرکز این میدان ایستاده تا با تشکیل هم افزایی، بسمت بهینه سازی نظام حکمرانی و قانون گذاری حرکت نماید.
رئیس مرکز پژوهش های مجلس با اشاره به اینکه تحقق این هدف اضلاعی دارد، این اضلاع را شامل «صاحبان دانش»، «دانشگاه ها» و «صاحبان راهکارهای خلاق و فناورانه» دانست و اضافه کرد: از یک سو با نمایندگان مجلس و نظام حکمرانی بعنوان صاحبان مساله، و از طرفی با دانشگاه ها بعنوان صاحبان دانش در ارتباط هستیم. توان گردآوری ظرفیت این اضلاع را داریم تا زیست بوم واقعی نوآوری شکل گیرد.
وی هدف اصلی بخش حکمرانی را حل مسایل کشور عنوان نمود و اظهار داشت: اگر قانونی تصویب نماییم یا سیاستی وضع شود ولی مساله ای از کشور حل نشود، به هدف نهائی نرسیده ایم. باید درنظر داشت که مسایل جامعه امروز پیچیده شده و ابعاد گوناگونی یافته است و بدون نوآوری و خلاقیت، توان حل آنها را نخواهیم داشت. هر مانعی که در این راه وجود دارد باید برداشته شود و اگر فرهنگ سازمانی، مانع نوآوری است، باید بسمت تثبیت فناوری گام برداریم.

نگاهداری با تاکید مجدد بر این که بروکراسی سنتی توان هدایت تحولات نوآورانه را ندارد، خاطرنشان کرد: حتما احتیاج به مشارکت بخش خصوصی، اندیشکده ها و شرکتهای دانش بنیان داریم و باید مسیر را برای آنها باز نماییم. حتی اگر مقاومت هایی وجود داشته باشد، باید فرهنگ سازمانی را تغییر دهیم.
وی همینطور بر لزوم تقویت بخش خصوصی تاکید کرد و اظهار داشت: اگر مخالفانی در ساختار مدیریتی مانع توسعه نوآوری، فناوری و ارتقاء شفافیت می شوند، ما باید در کنار نوآوران بایستیم. باید در جبهه شفافیت و فناوری قرار بگیریم تا حکمرانی نوآورانه را بسمت حکمرانی دانش بنیان سوق دهیم.
رئیس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: ما در مرکز پژوهشها با تمام توان در این چهار سال کوشیده ایم این مسیر را از راه ایجاد ارتباطات گسترده باز نماییم.
وی در ادامه ضمن اشاره به اقدامات مرکز پژوهش های مجلس در تدوین و تهیه طرح قانون هوش مصنوعی، اظهار داشت: پیشنویس این قانون که حالا در کمیسیون صنایع درحال پیگیری است، با همکاری نمایندگان مجلس تهیه شده و امیدواریم تصویب آن، زمینه ساز رفع خیلی از نیازهای حکمرانی در حوزه دسترسی به بانکهای داده های بزرگ و شفاف شود.
نگاهداری تصریح کرد: ما در مرکز پژوهش ها، پروژه ای را با عنوان «تصویر ایران آینده» در چارچوب هم آفرینی در دستور کار قرار داده ایم؛ چون که یکی از الزامات نوسازی حکمرانی، ترسیم آینده کشور است. بدون تحول در حکمرانی سنتی و حرکت بسمت حکمرانی نوین، دستیابی به آینده ای موفق ممکن نخواهد بود. ما در مجلس در تلاشیم تا این نهاد را از شکل سنتی بسمت مجلسی نوین سوق دهیم.
وی در پایان، ایجاد مؤسسه افکارسنجی ملت را یکی از اقدامات در جهت این تحول دانست و اظهار داشت: با مذاکراتی که با ریاست مجلس انجام شد و تلاش هایی که در این چهار سال صورت گرفت، نگاه مثبتی به مراکز وابسته به مجلس، همچون مؤسسه افکارسنجی وجود دارد و مقرر شده است این مراکز به شکل مستقل، ذیل مجلس فعالیت کنند.