آذر ۱۷, ۱۴۰۳

عاشق وب

سایتی برای دوستداران وب. اخبار روز فناوری اطلاعات را در سایت عاشق وب دنبال کنید

افزایش های قیمت پست پیشتاز و اضافه شدن وزن حجمی قیمت های پستی

Rate this post

به گزارش عاشق وب، در این مقاله، به بررسی نرخ های پستی بر مبنای وزن و نوع بسته بندی مرسولات و همینطور علل افزایش قیمتها امسال پرداخته ایم.

به گزارش عاشق وب به نقل از مهر، با عنایت به رشد سریع خریدهای آنلاین در دنیای امروز و افزایش احتیاج به ارسال مرسولات پستی، داشتن آگاهی از نرخ های پستی و عوامل تأثیرگذار بر آن اهمیت فراوانی پیدا کرده است. برای انتخاب بهترین روش ارسال که علاوه بر کاهش هزینه ها، کارآمدی مطلوبی هم داشته باشد، دسترسی به اطلاعات دقیق و به روز در رابطه با نرخ های پستی ضروری می باشد. در این مقاله، به بررسی نرخ های پستی بر مبنای وزن و نوع بسته بندی مرسولات و همینطور علل افزایش قیمتها امسال پرداخته ایم.

دلایل افزایش قیمت های پستی در سال ۱۴۰۳

در سالهای اخیر، شرکت پست جمهوری اسلامی ایران تلاش کرده است تا افزایش قیمتها را در حداقل ممکن نگه دارد که این امر تحت فشار سازمان تنظیم مقررات و سازمان پشتیبانی از مصرف کننده اتفاق افتاده است. با این وجود، در سال ۱۴۰۳ با افزایش تورم و با افزایش نرخ های پستی مواجه بوده ایم که این افزایش به منظور بهبود و توسعه خدمات شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران انجام شده است.

تفسیر افزایش قیمت ها:

بررسی های صورت گرفته از راه درگاه های فروش و API شرکت ملی پست نشان میدهد قیمت پایه سرویسهای پست پیشتاز و پست ویژه، افزایش قیمتی حدود ۳۰ درصد داشته است. در این بین، افزایش قیمت پایه بر مبنای وزن حجمی (به عنوان یک معیار معمول در شرکتهای پستی مورد استفاده قرار می گیرد) برای سرویسهای پست پیشتاز و ویژه از ۲۵ الی ۳۰۰ درصد است. همینطور شما می توانید انواع خدمات پستی را از پستِکس با ۲۰ درصد تخفیف در اختیار داشته باشید.

فرمول محاسبه وزن حجمی به این شکل است:
۶۰۰۰/ (طول × عرض × ارتفاع) = وزن حجمی
که این بدین مفهوم است که کلیه مرسولاتی که سایز آنها بزرگ تر از سایز ۳ (یعنی ۲۰×۲۰×۱۵) باشد مشمول افزایش درصدهای یاد شده می گردد.
حال اگر هنگام رهگیری مرسوله متوجه گردیده هزینه مرسوله ثبت شده بیشتر از قیمت پایه است به مفهوم تاثیر حجم بر قیمت پایه و سایز بزرگ تر از ۳ پستی است.
همچنین، هزینه تضمین غرامت برای مرسولاتی با ارزش کمتر از دو میلیون تومان که پیشتر ۲، ۰۰۰ تومان بود، حالا به حداقل ۴ میلیون تومان بالا رفته و هزینه آن به ۴، ۰۰۰ تومان رسیده است. برای مرسولاتی که ارزش آنها بیشتر از این مقدار است، ۰.۲ درصد از ارزش اظهار شده بعنوان هزینه تضمین غرامت محاسبه می شود. علاوه بر این، سقف تضمین غرامت شرکت ملی پست به ۶۰۰ میلیون ریال بالا رفته است.
در عین حال بنظر می رسد که هزینه خدمات پرداخت ارزش کالا در محل گیرنده همچون خدمات تجارت الکترونیک شرکت ملی پست معادل هزینه پستی به علاوه ۱ درصد کالا تا سقف ۵۰۰ هزار تومان و تا بیشتر از بیست میلیون تومان معادل ۱۲، ۰۰۰ تومان به علاوه ارزش خدمات پستی است.
در ادامه اینچنین بنظر می رسد سرویسهای جدیدی همچون تحویل حضوری (پودو) و پرینت لیبل در باجه هم به جمع سرویسهای شرکت ملی پست اضافه شده است.

نرخ های پستی بر مبنای وزن و نوع بسته بندی

با توجه به اطلاعات موجود، نرخ های پستی مرسولات بر اساس وزن حجمی و نوع بسته بندی، که شامل کارتن هایی از سایز ۱ تا سایز ۹ است، به چند دسته مختلف تقسیم شده اند. علاوه بر این، این نرخ ها به مناطق جغرافیایی متنوعی همچون داخل استان، مناطق همجوار، و مناطق دورتر تخصیص یافته اند.
برای نمونه:
کارتن سایز ۱:
برای بسته هایی با وزن ۱۰۰۰ گرم، هزینه ارسال درون استانی ۱۸۳، ۰۰۰ ریال است، در حالیکه ارسال به استانهای همجوار ۲۶۰، ۰۰۰ ریال و به استانهای غیرهمجوار ۲۸۲، ۰۰۰ ریال هزینه دارد.
کارتن سایز ۲:
بسته های با وزن مشابه هم درون استانی با هزینه ۱۸۳، ۰۰۰ ریال ارسال می شوند. هزینه ارسال به استانهای همجوار و غیرهمجوار هم به ترتیب ۲۶۰، ۰۰۰ ریال و ۲۸۲، ۰۰۰ ریال است.
کارتن سایز ۳:
هزینه های ارسال برای این سایز هم برای بسته هایی با همان وزن، مشابه کارتن های سایز ۱ و ۲ است.
کارتن های سایز ۷، ۸ و ۹:
این سایزهای بزرگ تر با افزایش قابل توجهی در هزینه های ارسال همراه هستند. بعنوان مثال، ارسال یک بسته با کارتن سایز ۷ به استانهای غیرهمجوار ۶۸۸، ۰۰۰ ریال هزینه در بر دارد.
با پستکس می توانید از انواع خدمات پستی با ۲۰ درصد تخفیف برخوردار شوید.
جهت مشاهده اطلاعات بیشتر و دانلود جدول کامل قیمت های جدید پستی می توانید به وب سایت شرکت پستکس رجوع نمائید.

منبع: