آذر ۱۴, ۱۴۰۳

عاشق وب

سایتی برای دوستداران وب. اخبار روز فناوری اطلاعات را در سایت عاشق وب دنبال کنید

دبیر شورای عالی فضای مجازی : دغدغه حکمرانی در فضای مجازی جهانی است

Rate this post

به گزارش عاشق وب، دبیر شورایعالی فضای مجازی موضوعات گوناگونی همچون حکمرانی قانونمند در فضای مجازی را شرح داد.
به گزارش عاشق وب به نقل از مرکز ملی فضای مجازی، سیدمحمد امین آقامیری دبیر شورای عالی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی کشور در گفتگوی ویژه خبری با مبحث سخنان روز گذشته مقام معظم رهبری درباب حکمرانی قانونمند در فضای مجازی اظهار داشت: توضیح شفاف و ملموس حکمرانی یعنی تنظیم روابط بمنظور تامین حق مردم و اشخاص که در قانون اساسی در فضای سنتی تعریف شده است و افراد یک جامعه برای کسب وکار، تفریح، آموزش و حضور در فضاهای مختلف قوانین و مقررات داشته، روابط در این محیط ها تنظیم شده و حقوق مردم، دولت، شرکتها و فعالین اقتصادی مشخص است اما حکمرانی در فضای مجازی که تمامی این کارها در آن در حال انجام می باشد متفاوت بوده و نیاز است که روابط در آن مشخص شده و مدیریت شود. وی با اشاره به مفهوم حکمرانی در فضای مجازی اضافه کرد: همانطور که در فضای سنتی نیاز به مجلس برای تعیین سیاست ها در کشور وجود دارد تا دستگاهها مبنی بر آن قانون تدوین کنند، در فضای مجازی هم باید این اتفاق بیفتد تا تبدیل به فرصت شود. آقامیری اشاره کرد: در فضای سنتی اشخاص می دانند که چطور و کجا فعالیت کنند و نسبت به حقوق خود آگاهی دارند اما در فضای مجازی مثلاً در عرصه های مختلف مثل رمز ارزها این حدود معین نیست و اگر این حوزه قانونمند شود، ما شاهد برخی صحبت های ضد و نقیض نخواهیم بود و این فضا فرصتی برای مردم خواهد شد. درباره ی کسب و کارهای فروشگاهی هم این وجود دارد که اگر این فضا ضابطه مند باشد مردم با خیال آسوده می توانند در این فضا فعالیت کنند و حتی در صورت مواجهه با کلاهبرداری قابلیت پیگیری وساماندهی وجود خواهد داشت. ما در فضای مجازی حکمرانی داریم رئیس مرکز ملی فضای مجازی با اشاره به اینکه از مزایای فضای مجازی عدم محدودیت زمان و مکان است، افزود: کشور در فضای مجازی حکمرانی دارد اما باید توسعه یابد و مشابه مجلس که کار سیاستگذاری در آن تمامیت ندارد، در این فضا هم مسائل با شدت تحول و سرعت تغییر درحال ظهور است که حکمرانی در آنرا پیچیده تر، مستمر و متغییر کرده است که خوشبختانه درحال پیشروی در آن هستیم. وی در پاسخ به اینکه آیا در حکمرانی در فضای مجازی کشور در نقطه مطلوب قرار دارد، اشاره کرد: فضای مجازی مصادیقی دارد که هر کدام نیاز به سطحی از قوانین دارد، بطور مثال در اخبار جعلی نیاز به تدوین سیاست و قوانین جدید بود که با فضای سنتی تفاوت داشت و یا در بحث ساماندهی سکوها، و حتی بعضی مسائل مختص این فضاست که قوانین و تعاریفی نداشتند و اینها را باید از صفر برای کشور تعریف و تدوین می کردیم. آقامیری با اشاره به تعبیر یله و رها بودن فضای مجازی، اظهار داشت: ما شهروندان جامعه مجازی هستیم و اگر در اصل سوم قانون اساسی حقوق دولت و ملت را تعیین کرده، آیا این حقوق در فضای مجازی جاری است؟ پاسخ این است که در بعضی حوزه ها اقداماتی انجام شده تا این حقوق در فضای مجازی هم محقق شود؛ این روند با قدرت درحال پیگیری است. وی اشاره کرد: متاسفانه در این فضا ولنگاری وجود دارد اما بر طبق سیاست هایی که تدوین می شود و دستورالعمل سازی درحال مدیریت و راهبری آن هستیم که برخی انجام شده و برخی درحال پیگیری است. سند راهبردی به حکمرانی قانونمند کمک می کند وی با اشاره به سند استراتژیک فضای مجازی کشور که نقشی مهم در حکمرانی این فضا خواهد داشت، اشاره کرد: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت امور خارجه، فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران فراجا و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی جزو دستگاه های فعال می باشند که خیلی از اسناد موظفی خودرا ارسال و مابقی را درحال بررسی و پیشرفت هستند و برخی از این اسناد در کمیسیون های عالی مربوطه در مرکز ملی فضای محازی درحال بررسی نهایی است. وی با اشاره به دستگاه های غیر فعال اظهار داشت: امیدواریم به زودی به سبب اهمیت و نقش این اسناد در حکمرانی فضای مجازی هر چه زودتر این دستگاهها هم همکاری کنند که متاسفانه تا حالا برخلاف اهمیت نظام آموزشی، وزارت آموزش و پرورش، وزارت کشور در طرح نظام شهر هوشمند بومی و تبلیغات سیاسی و قوه قضائیه، سازمان تبلیغات اسلامی، معاونت علمی ریاست جمهوری و افتا اسناد خودرا ارسال نکردند. آقامیری اضافه کرد: بررسی و تصویب این اسناد یک پروسه است و چون از نوع اسناد سیاستی است، بر روی تک تک بندها حساسیت است که بمحض ارسال هر سند، در ابتدا آنرا برای دستگاه همکار می فرستیم و نظرات را جمع بندی کرده و برای اعضاء کمیسیون عالی مرتبط ارسال می نماییم. همزمان هم برای اعضاء شورای عالی ارسال می شود که همه درجریان پروسه باشند. وی افزود: از تمامی کسانی که علاقمند هستند در کمیسیون تخصصی مربوطه که سند را بررسی می کند دعوت می شود تا وفاق کلی حول سند ایجاد شود و در نهایت در کمیسیون مربوطه بررسی و اگر مرجع کمیسیون باشد همان جا تصویب و ابلاغ می شود اما برای سندهایی که حساسیت بالایی دارند مانند سند حکمرانی داده که با اهمیت ترین مبحث فضای مجازی بوده و ستون فقرات این فضاست باید بعد از بررسی در سطح شورای عالی مطرح و آنجا مصوب شود که پس از تجمیع در کمیسیون مربوطه برای طرح در صحن شورای عالی ارائه می شود. دبیر شورای عالی فضای مجازی در پاسخ به این پرسش که اسناد حکم قانون دارد، گفت: در شورای عالی فضای مجازی و کمیسیون های عالی بحث سیاست ها و اصول کلی مطرح می شود و بطور معمول این سندها یک تقسیم کار نهایی دارند تا سیاست ها تبدیل به قانون، دستورالعمل و اقدام شوند که متولی آنها مشخص است و هر دستگاه مسئول، پیش نویس ها را ارائه می کند و شورای عالی فضای مجازی متولی جمع آوری، تعیین مرجع تصمیم و دستگاه مسئول است و مرکز ملی فضای مجازی پیگیر و ناظر بر اجرای آنهاست. آقامیری در توضیح سند استراتژیک مصوب سال ۱۴۰۱ اظهار داشت: تقریباً عمده سندهای آن پیگیری شده و از سال ۱۴۰۲ پروسه آن با فشار کاری که بر دستگاهها اعمال کردیم پیش رفته است و کمیسیون های عالی مربوطه با جلسات فشرده درحال پیگیری هستند و امیدواریم وزرای تازه نفس پر انرژی تا آخر سال آنرا به پایان برسانند. وی ادامه داد: تعدادی نظام داریم که درصد قابل توجه حکمرانی قانونمند با آنها محقق می شود اما چون برای سال ۱۴۰۱ است و موضوعات جدیدی در این فضا ظهور کرده، سندهای این موضوعات تنظیم و نظامات آن به این اسناد اضافه شده تا منظومه کامل شود. دغدغه حکمرانی در فضای مجازی جهانی است آقامیری درباب اتفاق اخیر در فرانسه با دستگیری پاول دوروف مدیرعامل پیامرسان تلگرام، اشاره کرد: حکمرانی در فضای مجازی پیچیدگی های بسیاری دارد که همه کشورها درگیر آن هستند و جهانی است و این اقدام فرانسه نشان میدهد که چقدر دنیا درگیر این مساله است و چون سازکار قانونی جواب نداده این تکنیک را انجام دادند. وی اظهار داشت: پدیده سکوها در این فضا با تعداد بالای کاربران موضوعی است که در آن قوانین و مقررات کشورها اهمیت دارد و اگر سکوها عمل نکنند کشور ها گرفتار مشکل می شوند. در این خصوص آقای ماکرون چند سال پیش هم در سخنرانی که داشتند تاکید نمودند که چگونه سکوها بر فرهنگ و اجتماع و تغییر نسل بعدی موثر هستند. این مشکل فقط برای فرانسه نیست و آمریکا هم چند وقت پیش در تیک تاک و سایر سکوهای بزرگ مانند فیسبوک، واتساپ، ایکس و … این اعمال قدرت را کرده و در کنگره با چند عنوان سوال با آنها درباب صیانت از خردسالان و ترویج مسائل فرهنگی و … برخورد کرد. آقامیری با اشاره به این که این برخوردها برای تیک تاک سیاسی تر هم بود، اضافه کرد: این چالش جهانی است و کشورهای مختلف اتحادیه اروپا پیش تر از نظر تنظیم گری با قوانینی همچون جی دی پی آر در آن ورود کردند و قوانین سختگیرانه ای گذاشتند تا اگر سکویی در این کشورها با کاربر مشخص فعالیت کرد موظف شود تا نظام ها را رعایت کند و آمریکا، چین وکره جنوبی هم در این زمینه فعال می باشند و نظام حکمرانی خوبی دارند. دبیر شورای عالی فضای مجازی اشاره کرد: مسئله دیگر این است که ما همه قوانین و ضوابط را گذاشتیم و ابلاغ کردیم اما برخلاف فضای سنتی که اعمال حکمرانی در دسترس می باشد، اما اعمال حکمرانی در این فضا پیچیده است و مثلاً در مبحث تلگرام ضوابط وجود دارد اما سکو ضوابط را اجرا نکرده است که این چالش را سایر کشورها هم دارند بدین سبب باید بتوانیم ابزار اعمال حکمرانی داشته باشیم. وی ادامه داد: بعضی سکوها با کشورها تفاهم می کنند و برخی محتوا را نمایش نمی دهند اما در کشور ما به سبب تحریم تبادل رسمی و تفاهم نامه حکمرانی نداریم و کوشش های مختلفی در سالهای قبل هم شده اما هدف محقق نشده است. آقامیری پیشنهاد داد: مذاکرات با شرکت هایی که مسئولیت قبول کنند و ابزارهای فنی که اعمال حکمرانی را ممکن کنند همچون راهکارهاست که امیدواریم با پیاده سازی آنها بتوانیم آنرا محقق نماییم که در بعضی از سکوها دردسترس است و اگر دستگاه های اجرای اراده داشته باشند که خوشبختانه در این دوره این انگیزه وجود دارد این چالش به سرعت برطرف خواهد شد. باید در عرصه هوش مصنوعی سرمایه گذاری کنیم آقامیری درباره ی تاکید مقام معظم رهبری در بخش دیگری از سخنانشان درباب هوش مصنوعی اظهار داشت: حوزه هوش مصنوعی پدیده جدیدی است و در فضای مجازی متولد شد که ما در فضای فیزیکی هوش مصنوعی نداریم اما در عرصه فیزیکی بهره برداری می شود که دو بخش دارد و اشاره دقیقی هم مقام معظم رهبری کردند به این دو بخش که یک بخش زیرساخت آن و یک بخش بهره برداری است که ما در مصرف فعال هستیم و در عرصه هسته و زیرساخت نیاز است هم سخت افزاری و هم نرم افزارهای پایه سرمایه گذاری خوبی در این زمینه بشود. وی ادامه داد: حوزه هوش مصنوعی در خدمات می تواند تحول شگرفی را در زندگی مردم بوجود آورد و در بحث عدالت که خدمات فضای مجازی مهمتر ین امکان سازهای توسعه عدالت است، این پدیده حائز اهمیت می باشد. وی با اشاره به اینکه آموزش یکی از این مباحث است که مشکل اختلاف طبقاتی در آن با بهره گیری از هوش مصنوعی و ‍آموزش برخط مرتفع می شود، اضافه کرد: توسعه نرم افزار و سخت افزار باید در آن به وجود آمده و چون هوش مصنوعی خودش یک پدیده است که از رشد جهشی آن زمان زیادی نگذشته است بنا براین فاصله زمانی ما با آن زیاد نیست اما رشد آن سریع است و باتوجه به استعدادهای خوبی که داریم امکان رسیدن به جایگاه جهانی در آنرا داریم. دستورالعمل حریم خصوصی درحال پیگیری است آقامیری درباب پیگیری دستورالعمل حریم خصوصی و پایان مهلت اجرای آن در تیر ماه اظهار داشت: این دستورالعمل دو بخش دارد که یکی سامانه های دولتی و دیگری بخش خصوصی است که برای بخش خصوصی تنظیم گران بخشی باید انجام دهند که مجوز می دهند و بخش دولتی دستگاه های نظارتی که در فاز اول جلسات مختلف گذاشتیم و وزارتخانه ها و بخش های ذیل شان گزارش دادند و و درصد پیشرفت خوبی داشتند و گزارش ها خوب بود. وی اعلام نمود: برخی وزارتخانه ها مانده که البته همزمان با کسب وکارها هم جلسه گذاشتیم و بازخورد گرفتیم و حتی برای رفع چالش های اجرای آن کمک کردیم که باتوجه به اینکه دکتر پزشکیان دغدغه این حوزه را دارند و دکتر عارف متخصص این حوزه هستند امیدوار هستم به زودی به انتها مرحله پیاده سازی برسیم. این در حالیست که دستگاهها ی نظارتی دیگر را فعال کردیم که عملکردها را ارزیابی کنند و گزارش دهند. رئیس مرکز ملی فضای مجازی در آخر این گفتگوی ویژه درباره ی کارگروه بررسی علت کندی اینترنت اظهار داشت: بمحض تشکیل کارگروه، تیم های فنی و بخش های شبکه، هسته و… فعال شدند و ما در بازه ای علت را شناسایی کردیم و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مسئول پیاده سازی و ما مسئول نظارت هستیم که گزارش ها و نشانگرهای شبکه در زمستان بیان کننده بهبود شرایط بود اما به هر حال شبکه نوسان دارد که امیدوار هستم با حضور دکتر هاشمی در وزارت ارتباطات شرایط بهبود آن به وجود آمده و حرکت جهشی را در آن شاهد باشیم.

منبع: