Rate this post

عاشق وب: حوزه علمیه باید اطلاعات ناب شیعی را بدست بگیرد، اگر می خواهیم مهد ظهور بقیه الله باشیم باید در مدیریت فضای مجازی عملکرد درستی داشته باشیم.

به گزارش عاشق وب به نقل از مهر، چهارمین جلسه از سلسله نشست های قرآن پژوهی دیجیتال با حضور حجت الاسلام عبدالکریم بهجت پور دانشیار گروه قرآن پژوهی پژوهشکده حکمت و دین پژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در غرفه نور واقع در قسمت نوآوری های قرآنی دانش بنیان سی و یکمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم برگزار گردید.
موضوع جلسه تحولات علمی حوزه علمیه و نرم افزارها بود و بهجت پور در مورد این مورد در مورد تحولات حوزه اظهار داشت: حوزه علمیه در سال ۱۳۰۱ به همت آیت الله شیخ عبدالکریم حائری یزدی تأسیس و انشعابی از حوزه علمیه نجف صورت گرفت. در طول این سال ها حوزه علمیه حرکت خوبی را در زمینه فقه و اصول آغاز کرد و توانست در زمینه فقهی و اصولی گامهای بلندی را بردارد و همچنانی که در نجف اشرف و عراق مراجعی در زمینه فقه و اصول به مرجعیت رسیدند و نقش مدیریت بر جامعه شیعی را بازی کردند و این نقش به ایران و کشورهای دیگر منطقه در قم رقم خورد.
وی افزود: مرجعیت نسبت به اتفاق هایی که رقم میزند واکنش هایی دارد در این دوره جای خیلی از علوم اسلامی خالی است.
حجت الاسلام بهجت پور اضافه کرد: رقم زننده تحول در گسترش دانشها در حوزه به علامه طباطبایی ختم می شود ایشان وقتی وارد حوزه می شود سه دانش علوم معقول، تفسیر و اخلاق جایش را در دروس حوزوی خالی می بینند. علامه طباطبایی ۳۵ سال زحمت کشید و مباحثی مانند قرآن، فلسفه و عرفان را به حوزه برگرداند که هزینه های زیادی هم در این حوزه داده است.
عضو پژوهشکده حکمت و دین پژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی افزود: شاگردان علامه طباطبایی مرجعیت پیدا کرده و در زمینه تفسیر ورود پیدا کرد و جز شخصیت های تأثیرگذار حوزوی شدند.
وی ضمن اشاره به این که با تلاقی انقلاب اسلامی ما وارد یک تحول پویا و زنده در حوزه شدیم، عنوان کرد: از سال ۷۰ در حوزه، رشته تخصصی تفسیر در سطح چهار آغاز به کار می کند و به رسمیت شناخته می شود. ما در این دوره شاهد تولیدات پرارزش هستیم که زیرساخت تحول در علوم انسانی و حوزه بود. جنبه تخصصی مطالعات قرآنی را تقویت می کنند.
حجت الاسلام بهجت پور اضافه کرد: شهید صدر در اثری که تفسیر موضوعی داشتند راه جدیدی را به روی جامعه قرآنی گذاشتند. تفسیر موضوعی مبحثی است که نیاز و مسأله ای از جامعه را بگیریم و با استفاده از قرآن حل نماییم. اینها زمینه تولیدات فراوان قرآنی را ایجاد کردند. به دنبال آن رشته های تفسیر و علوم قرآن افزایش یافت. پژوهشکده های قرآنی بوجود آمد و خیلی از دانشگاه ها رشته های قرآنی تأسیس کردند. منابعی که از اهل سنت بود به سمت منابع شیعی سوق داده شده و امروز ذخیره بسیار ارزشمندی از فعالیتهای قرآنی را شاهد می باشیم.
وی افزود: وقتی مقوله مسأله تولید نرم افزارهای علوم انسانی می رسیم بنظر مطالعات حوزه ها وقتی نرم افزارها وارد می شوند باید از هم تفکیک نماییم. وقتی نرم افزارها آمد یکی از اتفاقات دقیق نگاشته هاست و سخن غیر مستند از کسی قابل قبول نیست. امروز یکی از فواید کار مستند شدن است کار غیر مستند نقل کردن بسیار منسوخ شده است. امروزه مطلبی نقل شود ولی صفحه و آدرسش پیدا نشود زمانش گذشته است. این مستند نگاری در کلاس های درس هم اعمال می شوند.
این عضو پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی اضافه کرد: سرعت کار هم بسیار مورد توجه است. کل کتاب ها دست پژوهشگر نیست. برای نوشتن الغدیر مرحوم امینی کجاها باید برود؟ امروز با اتصالات به سادگی به همه کتابخانه های جهان و کتابهای مورد نیاز ارتباط برقرار نماییم. این امر سبب شده سطح تخصص در علوم انسانی ارتقا پیدا کند. فضای دیجیتال زمینه را برای توسعه مرزهای دانش جابجا کرد و نوشته های ما را از سمت سطح به سمت نوشته های تخصصی برد و سطح درگیری دانشمندان علوم انسانی را بالا برد.
حجت الاسلام بهجت پور خاطرنشان کرد: مطالعات و تحقیقاتی که به شکل دیجیتال صورت می گیرد از مطالعات تطبیقی دانش ها و علوم انسانی و اسلامی را تسهیل کرده است. سال ها اهل سنت می نوشتند و از آثار ما خبر نداشتند. این ارتباط به نحو شایسته برقرار نشد و یکی از نتایج فضای نرم افزاری در حوزه علوم انسانی تسهیل مطالعات تطبیقی است. حکیم به کسی نمی گویند که در یک رشته تخصص داشته باشد بلکه فردی است که با شبکه کردن دانش های مختلف حکم می کند. نرم افزارها پیامد بعدی شأن اینست که زمینه را برای حکیم کردن دانش ها فراهم می آورد.
عضو پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی اظهار داشت: امروز بحثی تحت سایبرنتیک حکومت بر مبنای فضای دیجیتال تلاش می کنند جهان را بر مبنای فضای مجازی مدیریت می کنند.
وی اضافه کرد: علم حکومت جهانی به وسیله فضای دیجیتال است. اطلاعات حساب شده دهیم و مدیریت اذهان نماییم و این اتفاق هرچه سریع تر باید صورت بگیرد و برنده میدان کسی است که قدرت کنترل مجازی اش بیشتر باشد. اگر حوزه علمیه می خواهد پیش از آنکه در مدیریت در فضای مجازی سبقت بگیرد حتما باید اطلاعات ناب شیعی را بدست بگیرد. تصورم اینست که اگر می خواهیم مهد ظهور بقیه الله باشیم باید در مدیریت فضای مجازی عملکرد درستی داشته باشیم.

منبع: