Rate this post

عاشق وب: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و شرکت ملی انفورماتیک، تفاهم نامه ای را با هدف پشتیبانی از اجرای پروژه های ملی در حوزه هوش مصنوعی امضا کردند.

به گزارش عاشق وب به نقل از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، حسین خسروپور مدیرکل دفتر توسعه تکنولوژی های جدید و تحول دیجیتال وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در مراسم امضای این تفاهم نامه سه اولویت را در عرصه هوش مصنوعی برشمرد و اظهار داشت: اولین اولویت کشور سیاستگذاری و تنظیم گری این حوزه است که در این جهت نخستین جلسه شورای راهبری هوش مصنوعی توسط معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با حضور روح الله دهقانی فیروزآبادی معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با هدف همکاری و هماهنگی در این زمینه با دستگاه های ذی نفع برگزار شده است.
وی اولویت دوم را گسترش زیرساخت پردازشی مورد نیاز برای توسعه زیست بوم هوش مصنوعی اعلام نمود و اضافه کرد: آمادگی پشتیبانی از گسترش زیرساخت ها دراین زمینه هستیم و اولویت سوم، توسعه کاربرد و کاربردی سازی هوش مصنوعی است که در این جهت در عرصه های اولویت دار بدنبال مدلی هستیم که در آن، نظام نوآوری شرکتی به مفهوم ایجاد شرکت های بزرگ است.
خسروپور نیاز اساسی کشور را برنامه ریزی دقیق بمنظور سرمایه گذاری در این زمینه عنوان نمود و اظهار داشت: فاصله زمانی برای نفوذ فناوری در گذشته بسیار زیاد بود، برای مثال توسعه فناوری کامپیوتر حدود ۲۰ سال، فناوری اینترنت ۱۲ سال و برای تلفن های هوشمند ۶ سال زمان برده است اما این مساله برای هوش مصنوعی به ۳ سال کاهش پیدا کرده است که این عامل نشان دهنده سرعت بالای توسعه این فناوری و شتاب توسعه کاربرد آن در کشورها است.
مدیرکل دفتر توسعه تکنولوژی های جدید و تحول دیجیتال وزارت ارتباطات با اشاره به این که توسعه هوش مصنوعی نیاز به توجه به داده ها، زیرساخت ها و نیرو انسانی در این حوزه می باشد، وضعیت بانکداری کشور باتوجه به توسعه داده های مالی و بانکی مناسب می باشد و آمادگی این حوزه از نظر توسعه فناوری فاوا و همین طور نیروی انسانی متخصص بالا است.
وی اضافه کرد: باتوجه به این عوامل، برنامه داریم تا با محوریت شرکت ملی انفورماتیک، شرکت بزرگ یا اپراتور در حوزه هوش مصنوعی ایجاد نماییم تا فرمایش مقام معظم رهبری در حوزه هوش مصنوعی که قرار گرفتن ایران در زمره ای ۱۰ کشور برتر این حوزه است، تحقق یابد.
خسروپور در آخر اظهار داشت: وزارت ارتباطات آمادگی دارد تا از محل وجوه اداره شده خود به شرکت هایی که پروژه ملی درباره ی هوش مصنوعی داشته باشند و از جانب شرکت ملی انفورماتیک معرفی شوند، تا سقف ۳۰۰ میلیارد تومان تسهیلات پرداخت کند.

منبع: