به گزارش عاشق وب، در نشستی با حضور مشاور امور بانوان وزیر ارتباطات و معاون سازمان فناوری اطلاعات جزئیات برگزاری اولین جشنواره خدمات دیجیتال دوستدار خانواده تشریح شد.
به گزارش عاشق وب به نقل از مرکز وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، عاطفه موسوی مشاور امور بانوان وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در جلسه تشریح اولین جشنواره اعطای نشان خدمات دیجیتال دوستدار خانواده که در سازمان فناوری اطلاعات برگزار شد، با اشاره به این که مزیت نسبی ما نسبت به دیگر کشورها، حوزه خانواده است، اظهار داشت: خانواده ها برای محافظت از فرزندان بعنوان مصرف کننده نهایی می توانند با نظارت والدینی، فضای مجازی را مدیریت کنند که تجربه جهانی نشان میدهد نسبت به بازار اصلی محتوایی بازار بزرگی نخواهد داشت. وی ادامه داد: در این عرصه، هم اکنون در کشور محصولات خوبی برای رصد و نظارت خانواده ها وجود دارد که متأسفانه ناشناخته هستند. موسوی با اعلان اینکه معرفی این محصولات و خدمات احتیاج به فرهنگ سازی و آموزش دارد، اظهار نمود: در این زمینه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات هیچ گونه انحصاری برای فرهنگ سازی و آموزش ندارد و همه ابزارهای تولیدی بخش خصوصی در این زمینه را معرفی می کند. مشاور امور بانوان وزیر ارتباطات با تأکید بر این که معرفی و ارتقای امکانات سکوهای دیجیتال و محصولات زیر ساختی به خانواده ها گزینه دیگر مدیریت مصرف در خانواده بوده و یکی از مهم ترین اهداف برگزاری این جشنواره است، خاطرنشان کرد: در این زمینه حرکت و نقش پذیری فعالانه سکوهای دیجیتال بسیار اهمیت دارد. موسوی با اشاره به تجربیات سایر کشورهای جهان در حوزه تنظیم گری اینترنت اظهار داشت: این ابزارها از سیاست های پیش نصب برنامه های کنترل والدین به اعلام کدهای طراحی با رویکرد طراحی دوستدار کودک روی آورده اند. مشاور امور بانوان وزیر ارتباطات با تأکید بر این که تمرکز جشنواره سال جاری بر روی کودکان و نوجوانان است، خاطرنشان کرد: گرایش جهانی هم به این سمت برای کاهش ریسک فضای مجازی در حرکت است. موسوی با اشاره به این که ایده ایجابی جشنواره ناظر بر اینست که معماری را در حوزه پلت فرم های کودک و نوجوان شکل بدهیم تا اقتصاد حوزه کودک و نوجوان رشد و توسعه پیدا کند، اشاره کرد: عرضه دهندگان خدمات کودک و نوجوان باید در نقطه نهایی که مصرف کنندگان قرار دارند، تجمیع شوند که خانواده بر استفاده از محصولات این سکوها مجبور به طی مسیری جدا از فرآیند اصلی مصرف نباشند و زیست بوم به طراحی آخر به انتهای اینترنت پایبند بماند. وی ادامه داد: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات بعنوان دستگاه زیرساختی نمی تواند وارد حوزه تولید محتوا شود بنا بر این نگاه ما به این بخش بعنوان دوستدار خانواده، نگاهی فناورانه و زیرساختی است و محورهایی که در این زمینه تعریف شده اند هم ناظر بر این فضا هستند. مشاور امور بانوان وزیر ارتباطات با اعلان اینکه جشنواره سال جاری خدمات پرکاربرد و محصولات داخلی را ارزیابی می نماید، خاطرنشان کرد: این ارزیابی مستقل از خود اظهاری سکوها خواهد بود تا وضعیت محصولات دوستدار خانواده را به مردم گزارش کند. موسوی با اشاره به این که امروز طیف وسیعی از محصولات دیجیتال در دسترس خانواده ها قرار دارد، اظهار نمود: این محصولات هر یک به شکلی می توانند محصولات دوستدار خانواده عرضه کنند و شرایطی را فراهم آورند که نظارت برای حفاظت از کودکان و نوجوانان به سادگی در دسترس خانواده ها قرار داشته باشد. وی با اعلان اینکه جشنواره سال جاری در شش محور برگزار می شود، اضافه کرد: بر این اساس شرکت هایی که محصولات پرکاربرد برای مخاطب کودک و نوجوان تولید کرده اند به صورت خودکار مورد بررسی و ارزیابی قرار می گیرند و نتایج آن در ۲۴ بهمن اطلاع رسانی خواهد شد. مشاور وزیر ارتباطات افزود: محور اول، داشتن امکان نظارت والدینی است در می تواند توسط سکو یا توسط شرکت ثالث در سکو تعبیه شده باشد. وی ادامه داد: محور دوم، ارزیابی تناسب محتوا با سن مخاطب با نگاهی ریسک محور به انجام می رسد و محور سوم، پیش تنظیمات و پیکربندی محصول است که حافظ حریم خصوصی کودک و نوجوان باشد. موسوی محور چهارم را محافظت از داده های کودک از راه فناوری های حفاظتی و یا تصریح توافقنامه شرایط سرویس دهی اعلام نمود و اظهار داشت: شاخص پنجم سازوکارهای ایجابی پرداخت برای کودک با هماهنگی والدین است که انگیزه ایجاد بازار محصولات کودک و نوجوان را هم شکل می دهد. شاخص ششم، ساز و کار عدم نمایش تبلیغات نامناسب برای کودکان است که در این شاخص به دنبال راهکارهای میانی بدون حذف تبلیغات توسط سکوها هستیم. مشاور امور بانوان وزیر ارتباطات با اشاره به اسناد بالادستی برای حضور وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در این عرصه، اشاره کرد: مأموریت ما، مأموریت ترویجی نیست بلکه ما ریل گذار حوزه فناوری هستیم و تصور می نماییم با برگزاری این جشنواره به سمت ریل گذاری حوزه کودک و نوجوان می رویم. وی ادامه داد: این جشنواره با حمایت بخش خصوصی می تواند به کسب اعتماد عمومی و انجام مسئولیت اجتماعی در حوزه خانواده کمک نماید. موسوی با اشاره بر سنجش نظرات خانواده ها در قسمت مردمی این جشنواره، اظهار داشت: این بخش با هدف برقراری ارتباط با نوجوانان و خانواده ها است تا همزمان که از سکوها این خدمات را مطالبه کنند و وزارت ارتباطات هم به رسالت بازار سازی خود عمل کرده باشد. مشاور وزیر ارتباطات در امور بانوان در ادامه اشاره کرد: نتیجه نظرات نوجوانان و خانواده ها جایزه طلایی را رقم خواهد زد که سکوی برتر از دست وزیر ارتباطات جایزه خویش را دریافت می کند. موسوی در انتها با اشاره به زمان بندی جشنواره اظهار داشت: در اواسط دهه فجر نتیجه رای هیأت داوران را اعلام می نماییم و در روز ۱۷ بهمن مصادف با روز جهانی اینترنت ایمن، افتتاحیه جشنواره را آغاز می نماییم و در نهایت در ۲۴ بهمن با حضور وزیر ارتباطات جوایز برگزیدگان را اهدا خواهیم کرد و همزمان با روز جهانی ارتباطات در ۱۷ اردیبهشت ماه سال آینده تندیس اصلی نشان دوستدار خانواده را که به یکی از سکوهایی که ۲۴ بهمن نامزد دریافت آن شده بودند، تقدیم برندگان خواهیم کرد.
منبع: weblover.ir
More Stories
آمازون محصولات هوش مصنوعی رقیب متا و اوپن ای آی را معرفی کرد
متا به خاطر هوش مصنوعی عاشق انرژی هسته ای شد
۶۹۹ روستا به اینترنت پرسرعت متصل شدند