آذر ۱۶, ۱۴۰۳

عاشق وب

سایتی برای دوستداران وب. اخبار روز فناوری اطلاعات را در سایت عاشق وب دنبال کنید

جزییات لایحه برنامه هفتم توسعه؛ راه اندازی هر سامانه ای منوط به کسب مجوز از وزارت ارتباطات شد

Rate this post

عاشق وب: با مصوبه مجلس شورای اسلامی، راه اندازی هرگونه سامانه جدید با گستره ملی و فرابخشی فقط بعد از کسب مجوز از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات امکان پذیر است.

به گزارش عاشق وب به نقل از مهر، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی نوبت بامداد امروز و در جریان ادامه بررسی گزارش کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم توسعه، بند ت ماده ۱۰۷ لایحه برنامه را به تصویب رساندند.
بر اساس این مصوبه، بمنظور هوشمندسازی و تحقق دولت الکترونیک، وزارتخانه ها و مؤسسات دولتی موظفند نسبت به طراحی و راهبری سامانه های مشترک، در ستاد وزارتخانه ها و مؤسسات دولتی مستقل و حذف سامانه های موازی در چهارچوب برنامه تحول رقومی (دیجیتال) خود، اقدام نموده و آنرا به مرحله اجرا در آورند.
تبصره- بمنظور پرهیز از موازی کاری و صرفه جویی در هزینه های دولت، در طول سالهای اجرای این برنامه، راه اندازی هرگونه سامانه جدید با گستره ملی و فرابخشی فقط بعد از کسب مجوز از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات امکانپذیر است. وزارت مزبور مکلف است ظرف یک ماه از تاریخ وصول درخواست، نسبت به ضرورت راه اندازی و عدم موازی کاری آنها تعیین تکلیف نموده و نتیجه را ابلاغ نماید. دستگاه های اجرائی مکلف به همکاری و اجرای مفاد این ابلاغ هستند.
مؤسسات دولتی مکلف به توسعه دولت هوشمند شدند
وکلای ملت در ادامه جلسه، بند ث ماده ۱۰۷ لایحه برنامه هفتم توسعه را تصویب کردند که برمبنای آن، بمنظور هوشمندسازی و تحقق دولت الکترونیک، وزارتخانه ها و مؤسسات دولتی موظفند اقدامات لازم را برای توسعه دولت هوشمند بمنظور ارتقای فاکتورهای ملی و بین المللی همچون شاخص بین المللی توسعه دولت الکترونیک اجرا نمایند.
وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با همکاری سازمان اداری و استخدامی کشور مکلف است ظرف مدت سه ماه بعد از لازم الاجرا شدن این قانون، دستورالعمل و ضوابط مربوط را تهیه نموده و ابلاغ نماید.
وزارتخانه ها موظف به ارائه خدمات الکترونیکی شدند
در ادامه جلسه، بند (ج) ماده ۱۰۷ این لایحه تصویب گردید که برمبنای آن، بمنظور هوشمندسازی و تحقق دولت الکترونیک، وزارتخانه ها و مؤسسات دولتی موظفند اقدامات زیر را انجام دهند:
ج- خدمات خودرا تا انتهای سال اول اجرای برنامه بصورت برخط و امن ارائه نموده و حداقل سالانه ۲۰ درصد از خدمات الکترونیکی خودرا برای کلیه اشخاص حقوقی و اشخاص حقیقی بالای هجده سال بوسیله «پنجره ملی خدمات دولت هوشمند» بصورت هوشمند و بدون مراجعه حضوری و دخالت عامل انسانی یا گرفتن مدارک و مستندات بصورت دستی ارائه نمایند.
آئین نامه اجرائی این بند مشتمل بر مصادیق خدمات و نحوه هوشمندسازی و بهینه سازی فرایندهای مربوط ظرف سه ماه بعد از لازم الاجرا شدن این قانون توسط وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با همکاری سازمان اداری و استخدامی کشور تهیه می شود و به تصویب هیأت وزیران می رسد.
تبصره- سازمان ثبت احوال کشور مکلف است نسبت به راه اندازی پایگاه ملی هویت اشخاص حقیقی و حقوقی با امکان شناسایی روابط سببی و نسبی اشخاص حقیقی و شناسایی خانوار اقدام نماید. این سازمان مکلف است با همکاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ظرف مدت یکسال بعد از ابلاغ این قانون، نسبت به ارائه خدمت احراز هویت در ارائه خدمات الکترونیکی به کلیه بخش های دولتی و خصوصی اقدام نماید.