Rate this post

به گزارش عاشق وب، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به مناسب هفته دولت به تشریح بعضی از دستاوردهای این وزارت خانه در یک سال قبل مانند، فیبرنوری، پیام رسان های داخلی و پنجره ملی خدمات دولت هوشمند پرداخت.
به گزارش عاشق وب به نقل از ایسنا، عیسی زارع پور- وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- با حضور در یک برنامه تلویزیونی بمناسبت هفته دولت اظهار نمود: یکی از پروژه های بزرگی که ما دنبال می نماییم پروژه فیبر نوری منازل و کسب وکارهاست و هدف گذاری اینست تا پایان دولت این خدمت را برای مردم عزیز فراهم نماییم.
وی ادامه داد: در۱۴۰۰ شهر کوچک و بزرگی که در کشور وجود دارد، در ۱۲۰۰ شهر تعیین و تکلیف واپراتور آن مشخص شده است. همینطور به تازگی پروانه جدیدی را به اپراتورهای ارتباطی واگذار کردیم که می توانند خدمات ارتباطی و فیبرنوری را به غیر از مخابرات عرضه کنند، ازاین رو در ۱۲۰۰ شهر هفت اپراتور به ارائه خدمت می پردازند. این پروژه یک پروژه عمرانی است و کار بسیاری دارد و میخواهیم تا آخر سال ۱۴۰۴ کار تمام شود، ازاین رو همکاری مردم را می طلبد. شبانه روزی کار در حال پیگیری است و اپراتورها کار خویش را انجام می دهند.
زارع پور اظهار داشت: ما برای هر شهر یک اپراتور دوم اعلام نموده ایم و برنامه ریزی کرده ایم تا آخر سال این پروژه به پیشرفت ۴۰ درصدی یعنی هشت میلیون خانوار برسد. با این کار به مرور میتوان سرعت های خوبی را برای مردم فراهم نماییم.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در رابطه با هزینه پرداختی شهروندان برای دریافت این فناوری تشریح کرد: در شهر های کوچک و بزرگ تصور می شود که هزینه های چند ده میلیونی برای دریافت این فناوری باید پرداخت گردد اما مردم نمی دانند که می توانند با هزینه کم از آن برخوردار شوند، ازاین رو فقط هزینه مودم از مردم دریافت می شود که آن هم میتوان به صورت امانی داده شود. در زمینه هزینه فیبرکشی هم دولت اقدامات خوبی انجام داده و بخشی از آن توسط دولت عرضه می شود.
وی در رابطه با مهم ترین اقدامات انجام شده و خدماتی که در اربعین برای زائرین ارائه می شود، اظهار نمود: ما در چند محور خدمات را ارائه می نماییم و سال جاری هم کار ویژه ای که انجام شده استفاده ظرفیت سکوهای برای ارائه خدمات فناورانه به داخل و خارج از کشور است که مردم با استفاده از این سکوها به مرزها سفر کنند و کنار این مورد می توانند خرید ارز را هم انجام دهند. همینطور سکوهایی داریم که می توانند خدماتی مانند پزشکی، تعمیرات و غیره را در راه انجام دهند، ازاین رو ما یک بسته فناورانه را تهیه کرده ایم.
زارع پور خاطرنشان کرد: برای بحث های ارتباطی هم سال جاری با وزارت ارتباطات عراق توافقات خوبی انجام شده و هزینه ها کاهش و تا حدود نصف کاهش پیدا کرده است. علاوه بر موارد ذکر شده هزینه رومینگ هم کاهش پیدا کرده است البته مردم باید توجه نمایند که بسته ها را در داخل کشور تهیه کنند. سفارش می شود یک روز پیش از عزیمت بسته های خویش را فعال کنند. در بحث رومینگ توافق دو کشور مطرح است و عمده هزینه ها مربوط اپراتور مقصد است؛ میانگین هزینه هر گیگ اینترنت همراه در ایران سه الی چهار هزارتومان است اما در عراق حدود ۱۰۰ هزار تومان است اما سال جاری بسیاری همکاری کردن و هزینه ها کاهش پیدا کرده است.
وی افزود: یک اقدام خوبی که دوستان شرکت ارتباطات زیرساخت با کشور عراق انجام دادند برقراری یک لینک ارتباطی مستقیم بین دو کشور است که می تواند کیفیت ارتباطات را هم در رومینگ و هم دسترسی به سکوهای بومی حتی از راه سیمکارت عراقی وضعیت را بهتر کند. البته این به این معنا نیست که مشکلی وجود نخواهد داشت بلکه امکان دارد چالش هایی ایجاد شود چون زیرساخت عراق وضعیت مناسبی ندارد.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اظهار داشت: شرکت ملی پست هم خدمتی را تحت عنوان پست یافته به زایران ارائه می کند که اگر شهروندان وسایلی را پیدا یا گم کردند می توانند به موکب ها رجوع و وسایل خویش را پیدا کنند. در زمینه گذرنامه های اربعین میتوان گفت حدودا ۱۰۰ هزار گذرنامه ارسال و توزیع شده است که در شهر تهران ۴۸ ساعت و بقیه شهرستان ها سه الی چهار روز طول می کشد تا ارسال شود. طی ماه های اخیر سه میلیون گذرنامه عادی و زیارتی توسط شرکت ملی پست ارسال و توزیع شده و کار به صورت شبانه روزی صورت می گیرد.
زارع پور در رابطه با قابلیت اینترکانکشن (اتصال پیام رسان ها به یکدیگر) اظهار داشت: یکی از اقداماتی که پارسال انجام شد بحث اتصال پیام رسان های داخلی به یک دیگر بود که به علت اتفاقات رخ داده در شهریور ماه سال قبل ما مجبور شدیم یک باره زیرساخت های لازم برای پذیرایی از هموطنان خود در سکوهای داخلی فراهم نماییم و در حال حاضر میلیونها نفر از سکوهای داخلی استفاده می نمایند و تلاش می شود که روز به روز خدمات بهتری ارائه شود. در روزهای حج یکی از پیام رسان های داخلی امکان تماس تصویری را فراهم نمود که در حدود ۵۰ روز ۱۲ میلیون تماس با رضایت ۷۵ درصدی داشتند. بحث اتصال پیام رسان ها هم در حال حاضر بین چهار پیام رسان برقرار است و دو پیام رسان دیگر مقرر است بزودی این توانایی را ایجاد کنند.
وی ضمن اشاره به اقدامات انجام شده در زمینه دولت هوشمند بیان نمود: پنجره ملی خدمات دولت هوشمند. همچون اقدامات بزرگی است که با همکاریهای انجام شده نزدیک به ۳ هزار خدمت دستگاه ها در این پنجره ارائه شده است. یکی از کارهایی که سال جاری ما در حال انجام آن هستیم و جلسه اول آن هفته گذشته انجام شد کمیته نظارتی هوشمند سازی دولت می باشد که کیفیت خدمات دستگاه ها مورد بررسی قرار می گیرند تا همه از یک سطح قابل قبولی از کیفیت برخوردار باشند. نکته قابل توجه اینست که همه دستگاه ها در این پنجره حضور دارند و معدود دستگاههای هستند که متصل نشده اند. در حال حاضر ۲۲ میلیون نفر احراز هویت شده اند و روزانه چهار الی پنج میلیون نفر به این پنجره رجوع می کنند، حتی ما رکورد ۱۷ میلیون رجوع را هم داشته ایم، به صورت کلی ۹۸ درصد دستگاه ها به پنجره ملی خدمات دولت متصل شده اند.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اظهار داشت: کار بزرگ دیگری که مقرر است صورت گیرد سال جاری برخط شدن اسعلامات بین دستگاهی تا آذرماه سال جاری است و دیماه باید ۲۰ درصد خدمات خویش را هوشمند و تا آخر سال تمام خدمات خویش را از این طریق ارائه کنند.
وی در رابطه با حوزه فضایی و اقداتی که مقرر است سال جاری صورت گیرد، اظهار داشت: الحمدلله پیشرفت در حوزه فضایی پیگیری می شود و آقای رئیس جمهور هم خود پیگیر این مورد هستند که در دوسال گذشته دوبار جلسه شورایعالی فضایی را تشکیل دادند و همه دست به دست هم یک دیگر داده اند؛ درحوزه کاری ما هم سازمان فضایی ما کار را به صورت جدی دنبال می کند و ماهواره های گوناگونی آماده پرتاب هستند و ما برای نخستین بار حداکثر استفاده از ظرفیت بخش خصوصی برای ساخت ماهواره انجام داده ایم و دوهفته قبل قرار دادهای آن به امضا رسید و انشاالله در نیمه دوم سال خبرهای خوبی در حوزه فضایی خواهیم داشت.
زارع پور در رابطه با کیفیت اینترنت بیان نمود: مادر وزارت ارتباطات کار بزرگی را شروع کردیم که بحث کیفیت شبکه اینترنت را به صورت ریشه ای حل کند و ما اقداماتی را درلایه های مختلف شبکه انجام می دهیم. وظیفه ما اینست که اینترنت باکیفیت را برای مردم فراهم کنیم؛ وزارت ارتباطات و مدیران آن هیچکدام اختلال در زمینه اینترنت را بر نمی تابند و شبانه روز تلاش می کنند بهترین ها را فراهم نمایند و به تازگی هم کمیته ای از جانب ریاست جمهور در شورایعالی فضای مجازی مامور و پیشنهادهایی عنوان شد و در محورهای مختلف برنامه های بلند و کوتاه مدت را در کنار برنامه های خود اعلام کردیم که بخشی اجرا شده و انشالله روز به روز کیفیت اینترنت بهتر خواهد شد.

منبع: