Rate this post

به گزارش عاشق وب، مدیر دفتر خدمات مدیریت پروژه و مدل سازی اطلاعات ساخت شریف، از ایجاد کتابخانه ی ملی اشیاء BIM، بعنوان بستری کارآمد برای معرفی محصولات تولیدی در کشور اطلاع داد.

به گزارش عاشق وب به نقل از دانشگاه صنعتی شریف، در بین فناوری های نوین توسعه داده شده، مدل سازی اطلاعات ساخت یا BIM جایگاه ویژه ای در جهان پیدا کرده و به ابزاری کارآمد برای تسهیل تحول دیجیتال تبدیل گشته است. با وجود توسعه‌ی استفاده از BIM در نقاط مختلف جهان، این فناوری مترقی هنوز در کشور ما به خوبی شناخته نشده و توسعه نیافته است. دراین میان، کتابخانه ی ملی اشیاء BIM، توسعه داده شده توسط دفتر مدیریت پروژه و مدل سازی اطلاعات ساخت دانشگاه صنعتی شریف (PMBIM)، بعنوان مرجعی جامع و قابل اطمینان، به منظور فراهم آوردن امکان استفاده از قابلیت های مترقی BIM و تحول دیجیتال در صنعت کشور بوجود آمده است.
امین الوانچی عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف در این خصوص اظهار داشت: به صورت معمول، مهندسان و معماران طی فرایند طراحی دیجیتال مبتنی بر BIM نیاز دارند که بعد از تعیین محصولات مورد نظر جهت استفاده در پروژه های ساختمانی، عمرانی و صنعتی، مدلهای دیجیتال محصولات را در طراحی های خود جای گذاری و استفاده نمایند.
بدیهی است که تمایل طراحان به استفاده از محصولاتی در طراحی است که مدلهای BIM آنها در دسترس باشد و طراحان بتوانند ارزیابی کاملی از قابلیت های آنها از راه مدل دیجیتال داشته باشند. کتابخانه ی ملی اشیاء (http: //www.nlbo.ir) بستری برخط را برای تسهیل ارتباط بین طراحان و تولیدکنندگان محصولات فراهم نموده است. تولیدکنندگان محصولات می توانند مدلهای دیجیتال محصولات خویش را با همکاری تیم کتابخانه ی ملی اشیاء در قالبی استاندارد بوجود آورده و با به اشتراک گذاری آن در این بستر در دسترس طراحان قرار دهند.
واقعیت افزوده (Augmented Reality) محصولات
دکتر الوانچی خاطرنشان کرد: با توسعه‌ی استفاده از تلفن های همراه و تبلیت های هوشمند، تیم کتابخانه ی ملی اشیاء با استفاده از مدلهای BIM محصولات، مبادرت به توسعه‌ی مدلهای حقیقت افزوده یا AR محصولات هم کرده است. فناوری حقیقت افزوده با اضافه کردن و نمایش دادن مدل دیجیتالی محصولات در دنیای واقعی، دنیای واقعی را با دنیای مجازی پیوند می دهد. بدین ترتیب، خریداران محصولات تولیدی می توانند با بهره مندی از فناوری AR و بدون احتیاج به جای گذاری محصول واقعی، جزئیات ظاهری محصولات تولیدی را در فضای واقعی مورد نظر خود مشاهده و محصول، مدل، و یا رنگ مورد نظر خویش را با اطمینان خاطر انتخاب نمایند. استفاده از فناوری AR سبب تسریع برقراری ارتباط بین تولید کنندگان و مشتریان محصولات می شود و می تواند کمک شایانی به افزایش سرعت تصمیم گیری و رضایت مندی مشتریان، افزایش فروش محصولات و در نتیجه افزایش درآمد تولید کنندگان محصولات نماید.
طرح تشویقی ایجاد مدل حقیقت افزوده(AR) رایگان
وی تصریح کرد: تیم توسعه دهنده ی کتابخانه ی ملی اشیاء در طرحی تشویقی و به منظور آشنا ساختن تولید کنندگان با قابلیت های جدید دنیای دیجیتال، اقدام به ایجاد مدل حقیقت افزوده (AR) یکی از محصولات تولید کنندگان صنعت ساخت کشور به صورت مجانی نموده است. این طرح تا کنون از سوی تولید کنندگان محصولات مورد استقبال قرار گرفته است. با عنایت به علاقه مندی و استقبال تولید کنندگان از این طرح، تیم کتابخانه ی ملی اشیاء تصمیم دارد تا به مدتی محدود این طرح را تمدید نماید. علاقه مندان می توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر در این حوزه به وبسایت کتابخانه ی ملی اشیاء مدل سازی اطلاعات ساخت به آدرس: http: //www.nlbo.ir و یا به وبسایت دفتر مدیریت پروژه و مدل سازی اطلاعات ساخت شریف به آدرس: https: //pmbim-sharif.ir رجوع نمایند و یا صفحات شبکه های اجتماعی دفتر مدیریت پروژه و مدل سازی اطلاعات ساخت شریف را دنبال کنند.
شوروم های مجازی (Virtual showroom) معرفی محصولات
عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی عمران دانشگاه شریف در ادامه یادآور شد؛ تیم کتابخانه ی ملی اشیاء با بهره مندی از بستر بوجود آمده در مدل سازی اطلاعات ساخت مبادرت به عرضه ی خدمات شوروم مجازی یا Virtual showroom برای تولید کنندگان محصولات کرده است. با استفاده از شوروم مجازی تولید کنندگان می توانند با گذر از محدودیت های مکانی و زمانی، فضایی مجازی را برای معرفی انواع مدلهای محصولات تولیدی خود تهیه کنند. تولید کنندگان در این فضا محصولات خویش را باکیفیت بصری بالا، توضیحات متنی کافی و امکان برقراری تعاملات ۲۴ ساعته ی متقابل با مشتریان، به علاقه مندان عرضه می کنند.
الوانچی تصریح کرد: توسعه کتابخانه ملی اشیاء BIM تا کنون پیشرفت مناسبی داشته است. اما گسترش کامل آن، بگونه ای که بتواند به خوبی پاسخگوی نیازمندی های فعالین این حوزه باشد، احتیاج به فرهنگ سازی و آشنا ساختن فعالین صنعت ساخت و ساز کشور با آن دارد. به منظور توسعه‌ی فرهنگ استفاده از این تکنولوژی، تیم توسعه دهنده ی کتابخانه ی ملی اشیاء BIM مبادرت به برگزاری وبینارهای آشناسازی فعالین صنعت و طرح های تشویقی معرفی تکنولوژی های دیجیتال نوین، مانند طرح AR مجانی از محصولات، در گذشته نموده است و عرضه ی سمینارها، وبینارها، و طرح های جدید را هم در برنامه خود دارد.

منبع: