Rate this post

به گزارش عاشق وب، باآنکه حذف اپلیکیشن های ایرانی از فروشگاه های آنلاین آمریکایی سابقه ای چند ساله دارد و سال قبل هم این مورد تکرار شد، بررسی ها نشان داده است که طی چند روز گذشته بار دیگر چند اپلیکیشن ایرانی به علت تحریم از گوگل پلی حذف شده اند.

به گزارش عاشق وب به نقل از ایسنا، بحث نبرد شرکتهای خارجی و فروشگاه های آنلاین آمریکایی با اپلیکیشن های ایرانی به سال ۱۳۹۶ بازمی گردد؛ زمانیکه اپل تنها چند ماه بعد از گشودن درهای فروشگاه آنلاین خود به روی اپلیکیشن های ایرانی در سپتامبر ۲۰۱۶، با فرمان دونالد ترامپ، رئیس جمهوری وقت آمریکا برای تحریم ضد ایران، برخی اپلیکیشن های ایرانی را از اپ استور حذف نمود. مبحث حذف اپلیکیشن های ایرانی از اپ استور حل نشده بود که گوگل هم به فاصله ی دو هفته بعد از اپل و در اقدامی مشابه، نرم افزارهای ایرانی را از گوگل پلی -فروشگاه آنلاین نرم افزارهای اندرویدی- با توجیه مشابه تحریم های دولت آمریکا ضد ایران حذف نمود.

در همان بازه زمانی از جانب وزیر سابق ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت دوازدهم اعلام گردید که حذف برنامه های ایرانی از اپ استور را به صورت قانونی پیگیری می کند. این روند ادامه داشت تا این که آبان سال قبل سپر ایمنی گوگل اخطاری را برای بعضی از کاربران یک پیام رسان ایرانی ارسال و آنرا حذف نمود. این پیام رسان در اطلاعیه خود برای توضیح بیشتر این مساله اعلام نمود که در آن زمان آپدیت جدیدی منتشر نکرده و دسترسی های پیشین خویش را هم تغییر نداده و این دسترسی ها هم کاملا متعارف و مشابه سایر پیام رسان ها و شبکه های اجتماعی بوده ازاین رو از اعمال محدودیت به علل سیاسی و امنیتی برای دسترسی کاربران به سرویسهای بین المللی حمایت نمی نماید. همینطور مدیرعامل این پیام رسان از پیگیری های لازم برای حل این مورد اطلاع داد که سه بار به گوگل ایمیل ارسال کردند اما به نظر می آید پاسخ آنها از پیش تعریف شده است و در زمینه دریافت پاسخ با عنایت به نامه نگاری های انجام شده امیدوار نبودند.

اما به فاصله چند روز بار دیگر گوگل پلی چند پیام رسان و اپلیکیشن ایرانی را حذف نمود و بررسی ها حاکی از آن بود نه تنها خود اپلیکیشن ها از گوگل پلی حذف شده اند بلکه به صورت کلی اکانت متعلق به این شرکت ها هم حذف شده بودند و بررسی های اولیه نشان می داد که گوگل به علت تحریم این اپلیکیشن ها را حذف کرده است. عیسی زارع پور- وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- هم از زمانیکه در جریان این مورد قرار گرفت، به معاونین مربوطه دستور داد در تعامل با شرکتهای دانش بنیان مالک این سکوها، ابعاد فنی و حقوقی این مورد را برای اجرای اقدامات مقتضی بررسی نمایند.

او تصریح کرد که صاحبان برخی پلت فرم های مطرح دنیا که خویش را مالک انحصاری حوزه فناوری اطلاعات می دانند، در طول سالیان متمادی با اتخاذ سیاست های انحصارگرایانه و استاندارهای چندگانه، کوشیده اند مانع از رشد و توسعه فناوری در ایران عزیز شوند و این اولین باری نیست که به بهانه تحریم، مردم ما و حتی کاربران ایرانی سرتاسر دنیا را از نعمت استفاده از محصولاتی که ساخته جوانان متخصص همین مملکت است محروم می کنند. باآنکه این مورد با بهانه های مختلف به دفعات انجام شده است، اما تکرار آن در شرایط فعلی که سکوهای ایرانی در زمینه های مختلف توسعه خوبی پیدا کرده و مردم هم به استفاده از آنها رغبت نشان داده اند، شائبه سیاسی بودن چنین تصمیماتی را قوت می بخشد.

بیشتر بخوانید:
چند نکته در رابطه با اخطار گوگل به کاربران پلتفرم های ایرانی

در همین رابطه بررسی ها نشان داده است طی چند روز گذشته چند اپلیکیشن ایرانی دیگر مانند دیوار و تپسی و دیجی کالا، اپلیکیشن آپ هم از فروشگاه اینترنتی گوگل پلی حذف شده اند. هنوز اظهار نظر و اطلاعیه رسمی از جانب مسئولان و مدیران مربوطه در این عرصه منتشر نشده اما در بعضی خبرها به نقل از مدیر ارشد اجرایی یکی از اپلیکیشن های حذف شده از گوگل پلی اعلام گردید که ضرر این مدل اتفاقات به صورت کلی برای کاربران است چون نیازمندی به اپلیکیشن ها وجود دارد، ازاین رو کاربران مجبور هستند اپلیکیشن را از سایر مسیرها دریافت نمایند و از سویی امکان دارد بعضی کاربران برای دانلود آنرا از منابع نامشخص دریافت نمایند.

کارشناسان در این حوزه می گویند در مسئله گوگل پلی با دو چالش مواجهیم که باید از هم تفکیک شوند؛ اولی حذف اپلیکیشن ها از روی گوگل پلی و دومی حذف از روی گوشی. در مورد اولی به علت وجود کافه بازار و مایکت و… این مساله مشکلی برای کاربران داخل ایران ایجاد نمی نماید. مسئله دوم اما هرچند احتمال کمتری دارد، به واسطه تسلطی که گوگل در سیستم عامل اندروید دارد، است و به این علت که ما نسخه بومی نداریم، این مورد می تواند مشکل ساز شود.

نکته قابل توجه اینست که چالش بزرگ دیگری که حذف اپلیکیشن ها از فروشگاه گوگل دارد برای کاربران خارجی است چونکه اپلیکیشن های ایرانی و داخلی نمی توانند در خارج از کشور بازاریابی کنند؛ ازاین رو کاربرانی که در خارج از کشورند، جهت استفاده از این اپلیکیشن ها باید آنها را از فروشگاه های داخلی دانلود و نصب کنند که این امر سخت و بعید است. همینطور گاهی اوقات حذف این اپ ها دلیلی فنی هم دارد که گوگل پلی اعلام می کند و پس از مدتی مجدد به فروشگاه گوگل برمی گردند ولی همانطور که عرض شد بهانه تحریم آمریکا معمولاً مهم ترین دلیل حذف است.

منبع: