Rate this post

به گزارش عاشق وب، طبق گفته وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با راه اندازی کارگروه اقتصاد دیجیتال با هدف حل مشکلات توسعه اقتصاد دیجیتال، در کمتر از دو سال قبل سهم این حوزه از تولید ناخالص ملی از ۶.۴ به ۷.۵ رسیده است.

به گزارش عاشق وب به نقل از ایسنا، روند دیجیتالی شدن زندگی روزمره مردم سراسر دنیا، با شیوع بیماری همه گیر کرونا از چند سال قبل سرعت فزاینده ای پیدا کرد؛ به صورت مثال خیلی از شرکتهای کوچک و متوسط آلمانی که پیش از این در زمینه دیجیتالی شدن کند و ناکارآمد عمل می کردند، مجبور به انطباق و پذیرش این فرآیند شدند؛ از طرفی شرکت هایی هم که قبلا در زمینه دیجیتال سازی زیرساخت هایشان سرمایه گزاری نموده بودند، نسبت به همتاینشان توانستند جایگاه خوبی را در زمینه رقابت به دست آورند.

قطعا این نوآوری های دیجیتالی تا ابد باقی و زنده نخواهند ماند و در گذر زمان تغییر بسیاری پیدا می کنند؛ رهبران حوزه اقتصاد دیجیتال و مدیران مشاغل، باید امنیت، نوآوری و انطباق سرمایه گذاری های تجاری خود با این فضای بحرانی را از راه دروس و تجربیات لازم حاصل از شرایط شناسایی و ترسیم کنند.

در ایران هم چند سالی است که به اقتصاد دیجیتال توجه ویژه می شود و دولت سیزدهم هم تمهیداتی برای این حوزه درنظر گرفته شده است. اقتصاد دیجیتال فضای بکری است که می تواند مشاغل زیادی را برای کشور ایجاد نماید و فقط بحث هزینه ها نیست و هم اکنون یکی از حوزه های جدیدی که می تواند شرایط جدید را برای افزایش اشتغال فراهم آورد، فضای مجازی و استفاده از اقتصاد دیجیتال است.

اما یکی از اقداماتی که میتوان در حوزه اقتصاد دیجیتال دنبال کرد، اینست که اجازه داده شود پلت فرم های مختلف بتوانند در این بخش فعالیت کنند چونکه بر طبق این سکوها و پلت فرم هاست که خرید و فروش و داد و ستد و کسب و کار می تواند شکل بگیرد.

مهم ترین مزیت های اقتصاد دیجیتال برای کشور

این فضا می تواند سه مزیت بزرگ برای کشور ایجاد نماید که یکی از آن فرصت های شغلی و مشاغل جدیدی است که در دنیا در این حوزه مطرح است. اقتصاد دیجیتال در عمده کشورها سهم بالایی دارد و ارزش افزوده بسیاری بوجود آورده است، ازاین رو در کشور ما که بیشتر مشاغل سنتی بوده می تواند یک فرصت مناسب باشد تا در این بخش مشاغل جدید را شناسایی نماییم و نرخ بیکاری را کاهش دهیم.

کسب و کارهای مجازی بر بستر فضای مجازی و اینترنت شکل می گیرند به این منظور باید زیرساخت ها را برای ورود مشاغل جدید آماده شود چونکه چه بخواهیم چه نخواهیم به سمت مشاغل جدید خواهیم رفت. مزیت دوم کاهش هزینه هاست؛ هم اکنون یکی از بحث های مطرح در کشور قیمت بنزین است و چون مصرف آن بالا رفته، هزینه های آن هم بیشتر شده است در حالیکه اگر استفاده از فضای مجازی و پلت فرم های اینترنتی را در کشور توسعه دهیم، حمل و نقل گسترده ای که برای انجام کارها و رفتن به ادارات و سازمان های مختلف صورت می گیرد، بشدت کاسته می شود و این مسأله در خیلی از هزینه ها همچون انرژی بشدت موثر است.

بهره وری مزیت دیگر اقتصاد دیجیتال است و استفاده از فناوری و فناوری جدید بهره وری را در کشور بالا می برد. متاسفانه بهره وری کشور، هم در حوزه نیروی انسانی و هم در سرمایه آنطور که باید نیست و گاها سبب هدررفت سرمایه های انسانی در کشور شده است. مزیت بعدی اما کاهش هزینه هاست؛ هم اکنون یکی از بحث های مطرح در کشور قیمت بنزین است و چون مصرف آن بالا رفته، هزینه های آن هم بیشتر شده است، در حالیکه اگر استفاده از فضای مجازی در قسمت دیجیتال رشد یابد، حمل و نقل گسترده ای که برای انجام کارها و رفتن به ادارات و سازمان های مختلف صورت می گیرد، بشدت کاسته می شود و این مسأله در خیلی از هزینه ها همچون انرژی بشدت موثر است.

بنابراین با عنایت به اهمیت این حوزه در لایجه برنامه هفتم توسعه چند بخش و ماده به آن اختصاص یافته و بر ضرورت توجه به آن تاکید شده است. همینطور عیسی زارع پور – وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- در اینباره در رابطه با پیشرفت اقتصاد دیجیتال اظهار کرده است: با راه اندازی کارگروه اقتصاد دیجیتال در کمتر از دو سال قبل با هدف رفع مشکلات توسعه اقتصاد دیجیتال، سهم این حوزه از تولید ناخالص ملی از ۶.۴ به ۷.۵ رسیده است.

رئیس جمهوری هم به تازگی رشد ۱.۵ درصدی در حوزه اقتصاد دیجیتال را قابل قبول اما ناکافی دانسته و اعتقاد دارد با عنایت به ظرفیتهای موجود در کشور و نیروی جوان و مستعدی که وجود دارند بطور قطع رشد اقتصادی ما در قسمت اقتصاد دیجیتال می تواند بالاتر و برتر از این باشد و از سویی زمینه اشتغال برای جوانان تحصیل کرده کشور هم فراهم خواهد شد.

در نهایت با عنایت به توسعه اقتصاد دیجیتال در خیلی از کشورهای جهان و حرکت به سمت آینده کار و ظهور مشاغل جدید، باید زیرساخت ها برای توسعه اقتصاد دیجیتال و استفاده مطلوب تر از فضای مجازی فراهم گردد. خوشبختانه در کشور اقدامات بسیاری در جهت توسعه تکنولوژی های جدید و اقتصاد دیجیتال صورت گرفته اما هنوز با شرایط آرمانی فاصله زیاد وجود دارد.

منبع: