Rate this post

عاشق وب: استفاده از فیلترشکن بااینکه سبب می شود کاربران به رسانه های اجتماعی و سایت های محدود شده مورد نیاز خود دسترسی پیدا کنند اما باید به این مساله توجه نمایند که می تواند لطمه پذیری و ناامنی دستگاه های الکترونیکی شان را به همراه داشته باشد.

به گزارش عاشق وب به نقل از ایسنا، فیلترشکن ها مجموعه ای از روش ها و نرم افزارهای مختلف هستند که برای عبور از فیلتر از آن استفاده می شود البته برخی از فیلترشکن ها کاربرد امنیتی دارند، یعنی با عوض کردن آی پی آدرس فرد موردنظر، جلوی هک شدن را می گیرند اما از طرفی برخی از نرم افزارهایی که در قالب فیلترشکن عرضه می شوند، بدافزارهایی هستند که توسط مجرمان سایبری و جهت سوءاستفاده از کاربران ارائه شده اند.

فیلترشکن ها و وی پی ان ها در حالی سد فیلترینگ را قابل نفوذ می کنند که در مقابل، مسائل امنیتی فراگیر شدن این اپلیکیشن ها مطرح می شود. کاربران جهت استفاده از وب سایت های فیلترشده، بدون آگاهی مبادرت به دانلود و نصب اپلیکیشن هایی می کنند که بیش تر از اینکه فیلترشکن باشند، با هدف سوءاستفاده و دسترسی به اطلاعات و واردن کردن انواع بدافزار به گوشی افراد طراحی شده اند.

اگرچه استفاده از فیلترشکن در طول ۱۰ سال قبل به سبب مسدود شدن تعدادی از وب سایت ها در میان تعدادی کاربران اینترنت وجود داشت، اما طی یک سال اخیر و با محدود شدن تعدادی از پیامرسان خارجی، گاهی افرادی که تا قبل از آن از فیلترشکن استفاده نمی کردند، هم به این گروه پیوستند تا جایی که این مساله نگرانی ها را از بابت تهدیدات ناشی از استفاده از فیلترشکن افزایش داد.

در همین رابطه، بارها به کاربران هشدار داده شده به آسانی به فایل هایی که در رسانه های اجتماعی و پیامرسان ها وجود دارد، اعتماد نکرده و به دانلود و نصب این برنامه ها اقدام نکنند، برای اینکه هکرها و مهاجمان از این روش بهره برده و به سرقت اطلاعات کاربران بوسیله نصب برنامه های مخرب و بدافزارها اقدام می کنند. با این وجود، گاهی تنها زمانی که کاربر مورد هجوم قرار گرفته و اطلاعتش به سرقت رفته و یا از بین رفته باشد، متوجه لطمه های وارده ی ناشی از اعتماد کور به این برنامه ها می شود.

این نرم افزارها و اپلیکیشن ها غالبا بدافزارهای مخرب و جاسوسی هستند که با دانلود و نصب آنها، سرقت از اطلاعات ذخیره شده روی گوشی همراه و یا سیستم ها صورت می گیرد و اطلاعاتی همچون عکس و یا اطلاعات بانکی ذخیره شده در حافظه گوشیها به آسانی از طرف مجرمان سایبری به سرقت می رود و حتی کاربر به آسانی متوجه این سرقت ها نمی گردد. در همین رابطه همزمان با افزایش استفاده از کازبران از فیلترشکن، لینک های مخرب تحت عنوان فیلترشکن در رسانه های اجتماعی منتشر می شود که این لینک ها آلوده به ویروس بوده و کلیک روی آنها موجب تغییراتی بطور خودکار در گوشی کاربران می شود، بدین سبب مراجع رسمی نسبت به چنین لینک هایی هشدار داده اند که پیامک های انتشار یافته آلوده به ویروس هستند و در صورت نصب این برنامه ها ممکنست کاربر با مشکلاتی همچون تخلیه شارژ، ارسال پیامک های انبوه، تهدید آمیز و از دسترس خارج شدن گوشی مواجه شوند.

نکته قابل توجه این است که پیامک های ارسالی، حاوی لینک مخرب هستند و در صورت نصب بصورت خودکار و بدون اطلاع کاربر تغییراتی در دستگاه وی ایجاد می شود. این لینک ها بمنظور گسترش، پیغام را برای افرادی که در لیست مخاطبین کاربر قرار دارد ارسال می کند و همه آنها به ویروس آلوده می شوند. بنا بر این لازم است کاربران به اینگونه پیامک ها اعتنا نکرده و همیشه از آنتی ویروس به روز برای گوشیهای خود بهره گیرند.

در همین رابطه کارشناسان سفارش می کنند که کاربران نباید به هر قیمتی به نصب فیلترشکن اقدام نمایند چون اصولا کسانی که فیلترشکن را بصورت رایگان عرضه می کنند حتما اهداف و قصدی از این کار دارند و اینگونه نیست که با طراحی این برنامه ها بخواهند کمکی به کاربران کنند.

گفتنی است مسئله ناامنی فیلترشکن ها مورد توجه مسئولان هم قرار دارد و آنها تاکید می کنند که بارها اعلام شده استفاده از وی پی ان لطمه پذیری دستگاه های کاربران را بدنبال خواهد داشت برای اینکه راه رخنه هکرها به گوشی مردم را تسهیل می کند، بدین سبب سفارش کارشناسانه این است که مردم تاجایی که می توانند از وی پی ان استفاده نکنند.