Rate this post

به گزارش عاشق وب، دبیر شورایعالی و رئیس مرکزملی فضای مجازی اظهار داشت: عقب ماندگی در حوزه هوش مصنوعی صدمه های جبران ناپذیری می تواند برای ما داشته باشد.

به گزارش عاشق وب به نقل از مرکزملی فضای مجازی، سید محمدامین آقامیری در گردهمایی جهادگران عرصه فناوری اطلاعات حوزه های علمیه با بیان این مطلب اضافه کرد: فضای مجازی تشنه حرف های نو است و حرف نو در این فضا مورد استقبال قرار می گیرد، چون که خیلی از کارهایی که در این فضا به انجام می رسد حرف هایی است که وارد و سپس داخلی شده است.
وی با اشاره به اهمیت هوش مصنوعی برپایه فرمایشات مقام معظم رهبری بعنوان یک مسئله حیاتی اظهار داشت: هوش مصنوعی یکی از محورهای مهم و کلیدی سالهای آتی است و مطالعات و برآوردهایی که در حال انجام می باشد، نشان دهنده اتفاق شگرفی است که در این عرصه درحال وقوع است.
آقامیری با اعلان اینکه برآورد شده که در سالهای پیش رو هوش مصنوعی به هوش انسان خواهد رسید و حتی پیشرفت به جایی خواهد رسید که هوش مصنوعی، سازنده هوش مصنوعی نسل بعدی باشد، اشاره کرد: در صورتیکه به این دوره برسیم فاصله کشورهای پیشرفته و عقب افتاده افزایش خواهد یافت و امید کاهش این شکاف میان این دو گروه ضعیف می شود.
وی اضافه کرد: عقب ماندگی در این عرصه صدمه های جبران ناپذیری می تواند برای ما داشته باشد. این درحالی است که عناوینی که در فضای مجازی درحال بروز است پیش تر در فضای حقیقی و سنتی نبوده و در واقع هوش مصنوعی زاده فضای مجازی است. همینطور دارایی های دیجیتال و مالکیت های خارج از اراده حکومت ها همچون ارزهای دیجیتالی و زمینهای مجازی، انسان رسانه ها (اینفلوئنسرها) که در دنیای سنتی سابقه نداشتند و ظرفیت و جریان اجتماعی نوینی در دنیای مجازی ایجاد کردند.
دبیر شورای عالی فضای مجازی کشور با تأکید بر پیچیدگی فضای مجازی باتوجه به گسترش روز افزون که اهمیت و نقش آنرا در زندگی افراد پررنگ تر کرده، اشاره کرد: مردم و جامعه هر روز بخش بیشتری از زندگی خویش را در فضای مجازی زیست می کنند و در گذشته صرفا جستجو، ارسال ایمیل و پیام در این فضا انجام می شد اما امروز حضور در این فضا از این هم فراتر رفته و سرگرمی، ارتباطات، رسانه، کسب وکار، آموزش و حتی مشاوره های مردم به این فضا آمده است تا جایی که فضای مجازی تبدیل به محل زیست و زندگی مردم همچون حضور هر روزه آنها در خیابان ها شده است.
وی اظهار داشت: نکته مهمی که باید به آن دقت کنیم اینست که ما جهت زندگی مردم در فضای حقیقی برپایه آموزه ها و تجربه ها، چاره و نسخه هایی داشتیم اما در فضای مجازی بشدت در این عرصه فقیر هستیم و نتوانستیم به خوبی این راه کارها را تبیین نماییم که البته نقطه اصلی آن مرکز ملی فضای مجازی است که باید فرهنگ، آداب و رسوم صحیح را در این عرصه ترویج دهد و باید بتوانیم حوزه فرهنگ فضای مجازی و تبلور آنرا در جامعه بسط دهیم.
آقامیری گفت: ارتباط ما و فضای مجازی دسترسی دو طرفه است و همانطور که این فضا در دسترس ماست، ما هم در دسترس فضای مجازی هستیم و از آن مهمتر پیدایش، وجود و روزآمدسازی ابزارهای هوش مصنوعی همچون دستیارهای هوشمند است. این محصول که چندین سال است وارد بازار شده و به صورت مدام در حال رشد و ارتقاست نقش مهمی بعنوان همراه همیشگی شما درمحل کار، خانه، تفریح و حتی آموزش دارد، چون که به خوبی اطلاعات شما و خصوصیات فردی تان را می داند و می تواند همچون یک دوست خوب شما را راهنمایی، کمک و اصلاح نماید و هر چه به شما بیشتر دسترسی داشته باشد می تواند نقش بهتری در این موارد داشته باشد. این محصول جذاب بسیار مورد استقبال قرار گرفته و در خیلی از جوامع توسط مردم استفاده می شود و در واقع یک محصول اثرگذار در سبک زندگی، فرهنگ و تعاملات افراد است.
وی با اشاره به دو بخش ابزارهای هوش مصنوعی، اظهار داشت: یک بخش، فناوری است که در آن، دانش و مهارت کلیدی است که در فضای مجازی بسیار اهمیت دارد. پیش تر در فضای سنتی اهمیت قالب بسیار کمتر بود. به صورت مثال در روزنامه قالب بر محتوا مؤثر نبود اما در فضای مجازی، فناوری و قالب بر محتوا مؤثر است و هر سکو سبک محتوای خویش را دارد و هر فرد در هر سکو نوعی از رفتار را دارد. به صورت مثال یک سکو مناسب تصویر، یکی مناسب پیام های کوتاهِ جامعه پذیر و یکی هم مناسب رسانه است ازاین رو ما صرفا نمی توانیم با کارهای محتوایی مستقل از قالب فعالیت نماییم.
وی درمورد نشست اخیر تیک تاک در آمریکا که در بخشی از آن برای پاسخگویی به پرسش های کلیدی در رابطه با الگوریتم ها و تاثیر آنها بر کارکرد سکو بود، مطالب گوناگونی در زمینه تاثیر قالب بر اثرگذاری محتوا عنوان شد، اضافه کرد: ما باید صاحب فناوری و قالب برپایه ارزش های خودمان باشیم چون که برای جامعه ما آن چیزی که مهم می باشد عناصری مانند اخلاق، ایثار، نوع دوستی و خانواده، باید در فرم لحاظ شود.
آقامیری اضافه کرد: داشتن چارچوب در این عرصه بسیار اهمیت دارد و همین مدل هوش مصنوعی که اخیراً فراگیر شده هم دارای چارچوب بوده و به پرسش هایی که برخلاف قوانین آن است پاسخ نمی دهد ازاین رو اگر چارچوب داشته باشیم می توانیم در مسیری که می خواهیم به درستی پیش برویم.
وی در انتها با تأکید بر آمادگی مرکز ملی فضای مجازی به منظور همکاری برای بیان حرفی نو برای اقشار متعدد جامعه، اظهار داشت: در فضای سنتی بیشتر از دویست کشور داریم که ارز و حکومت خویش را دارند اما در فضای مجازی چند کشور بیشتر نیست که اگر به این مفهوم عمیق نگاه شود می تواند کمک نماید تا کشور در فضای مجازی مرز و حرف نو داشته باشد و امروز این فرصت بزرگ در اختیار ماست و اگر دارایی، محتوا و مخاطب فعال داشته باشیم می توانیم پیام و الگوهایی که پیش تر به سختی منتقل می شد را در این فضا به آسانی منتقل نماییم.

منبع: