Rate this post

عاشق وب: شرکت سیگیت تکنولوژی هولدینگز با مقامات آمریکایی توافق کرد 300 میلیون دلار جریمه برای ارسال درایوهای هارد دیسک به ارزش بیش از 1.1 میلیارد دلار به شرکت چینی هواوی، جریمه پرداخت کند.

به گزارش عاشق وب به نقل از ایسنا، سیگیت اعلام نمود در فاصله اوت سال ۲۰۲۰ تا سپتامبر سال ۲۰۲۱، با وجود مقررات اوت ۲۰۲۰ که فروش برخی اقلام خارجی تولید شده با بهره گیری از فناوری آمریکایی، به شرکت هواوی را ممنوع کرده بود، به این شرکت چینی هارد دیسک فروخته است.

هواوی در سال ۲۰۱۹ در فهرست سیاه تجاری آمریکا قرار گرفت که فروش کالاهای آمریکایی به این شرکت را در بحبوحه نگرانیهای امنیت ملی و سیاست خارجی، کم کرد.

این جریمه تازه ترین مورد در مجموعه اقدامات واشنگتن برای جلوگیری از انتقال فناوری پیشرفته به چین است. وزارت تجاری آمریکا اعلام نمود: شرکت سیگیت ۷.۴ میلیون دستگاه درایو به هواوی به مدت حدود یک سال بعد از اجرائی شدن مقررات سال ۲۰۲۰، ارسال کرده و تامین کننده اصلی هارد درایو برای این شرکت شده است.

دو فروشنده دیگر هارد درایو بعد از اجرائی شدن مقررات جدید در سال ۲۰۲۰، فروش به هواوی را متوقف کردند. بااینکه از این شرکتها نام برده نشده اما وسترن دیجیتال و توشیبا دو شرکت دیگر بودند که کمیته تجاری سنای آمریکا در گزارش سال ۲۰۲۱ درباره ی سیگیت، از آنها نام برده بود.

متیو اکسل راد، دستیار وزیر در امور اجرائی صادرات در دفتر صنعت و امنیت وزارت تجاری آمریکا در اطلاعیه ای اظهار داشت: حتی پس از آن که رقبای سیگیت، فروش به هواوی را متوقف کردند، این شرکت به ارسال هارد دیسک به هواوی ادامه داد. اقدام امروز، نتیجه آنست. تعیین این جریمه اداری، بزرگترین جریمه در تاریخ آژانس شمرده می شود که به یک پرونده کیفری مربوط نبوده است.

موضع سیگیت این است که که هارد درایوهای ساخت خارج، مشمول مقررات کنترل صادرات آمریکا قرار نمی گیرد برای اینکه آنها تولید مستقیم تجهیزات آمریکایی نیستند.

دیو موزلی، مدیرعامل سیگیت در اطلاعیه ای اعلام نمود: هرچند بر این باوریم که به تمامی قوانین کنترل صادرات مربوطه در آن زمان که این فروش را انجام دادیم عمل کردیم، به این نتیجه رسیدیم که حل و فصل این موضوع، بهترین اقدام بود.

در حکم دولت آمریکا آمده است: سیگیت درایوها را در چین، ایرلند شمالی، مالزی، سنگاپور، تایلند و آمریکا ساخته و از تجهیزاتی شامل تست تجهیزات بهره برده بود که مشمول مقررات آمریکا می شود.

وزارت تجاری آمریکا در اوت، نامه ای را به شرکت سیگیت ارسال و به این شرکت هشدار داده بود ممکنست قوانین کنترل صادراتی را نقض کرده باشد. این نامه آغازگر مذاکرات هشت ماهه شد.

بر اساس گزارش رویترز، جریمه ۳۰۰ میلیون دلاری سیگیت، بصورت اقساط ۱۵ میلیون دلاری در هر سه ماه، به مدت بیش از پنج سال پرداخت خواهد شد و اولین پرداخت مقرر است در اکتبر انجام گیرد.

منبع: