Rate this post

عاشق وب: اگر گوشی تان گم شده یا به سرقت رفته می توانید با بهره گیری از امکاناتی که اپراتورها دارند یا قابلیت های خود گوشی، آنرا پیدا کنید؛ البته این امکان در صورتی برقرار است که گوشی همراه روشن باشد.

به گزارش عاشق وب به نقل از ایسنا، این روزها و با افزایش چند برابری قیمت گوشیها در بازار، خریدن باردیگر گوشی آن هم در شرایطی که گم شده یا به سرقت رفته باشد، هزینه های بالایی برای کاربران دارد. برخی امکانات از جانب اپراتورها و گوشیها وجود دارند که با بهره گیری از آنها می توان گوشیهای گم شده یا سرقتی را ردیابی کرد.

ازسوی دیگر در صورتیکه گوشیهای دست دوم در بازار رایج است، با اجرای رجیستری و لزوم ثبت شماره در تلفن همراه، در صورتیکه فردی بخواهد گوشی خودرا بفروشد یا به دیگری منتقل کند، باید حتما پروسه انتقال مالکیت را انجام دهد؛ بدین سبب بااینکه بحث سرقت و ردیابی گوشیهای سرقتی از اهداف اصلی طرح رجیستری نبوده است، اما این پروژه می تواند به ردیابی گوشیهای به سرقت رفته کمک نماید.

همچنین درصورتی که گوشی حاوی سیمکارت گم شود یا به سرقت برود، می توان از راهکارهایی که اپراتورهای تلفن همراه در نظر گرفته اند استفاده نمود. مشترکان اپراتور اول تلفن همراه برای ردیابی گوشی مفقودشده یا به سرقت رفته خود می توانند شماره سریال گوشی مندرج روی جعبه گوشی را بوسیله خطوط دائمی این اپراتور، ارسال و سرویس ردیابی گوشی را فعال کنند. مشترکان اپرتور دوم تلفن همراه (ایرانسل) نیز می توانند بعد از گذشت پنج روز از مسدود کردن خط، کد #۶۱۰۱* را از یک خط ایرانسلی شماره گیری و شماره سریال IMEI گوشی مفقودشده را وارد کند.

گوشی های هوشمند هم راه کارهایی را برای یافتن گوشیهای گم شده و به سرقت رفته در نظر گرفته اند. اگر گوشی شما گم شده یا به سرقت رفته باشد، دو راهکار کلی برای یافتن مکان فعلی آن وجود دارد که البته هر کدام از این روش ها مستلزم این است که قبلا چنین مواردی را پیش بینی کرده باشید. بطور کلی یافتن مکان گوشی با بهره گیری از اینترنت و GPS میسر است.

یکی از این روش های دیگر استفاده از اکانت گوگل است؛ به جهت اینکه بعدا بتوانید از قابلیت Android Device Manager که یکی از قابلیت های کاربردی گوگل است، استفاده کنید، حتما باید یک دفعه از گوشی اندرویدی خود وارد اکانت جی میل خود شوید؛ در صورتیکه گوشی شما گم شده باشد، می توانید با وارد کردن اطلاعات اکانت خود، مکان فعلی گوشی خودرا شناسایی کنید.

گزینه دیگر «Lock» است که با بهره گیری از این توانایی می توانید در صورت گم شدن گوشی، گوشی خودرا قفل کرده و حتی برای آن پسورد بگذارید. همین طور گزینه Erase برای مواردی است که گوشی شما گم شده و می توانید با بهره گیری از این گزینه، اطلاعات حساسی که در گوشی دارید را پاک کنید. البته در صورتی می توانید از این توانایی استفاده کنید که گوشی تان به اینترنت متصل باشد. دارندگان گوشیهای آیفون نیز می توانند از قابلیت «Find My iPhone» برای پیدا کردن دستگاه خود بهره گیرند و اقدامات دیگری نیز برای در امنیت نگه داشتن اطلاعات خود انجام دهند.

در کنار موارد گفته شده، ساده ترین راه این است که با تلفن همراه خود تماس بگیرید. اگر گوشی شما گم شده باشد، تماس گرفتن با آن می تواند موجب شود تا کسی در نزدیکی موبایل، آنرا پیدا کرده و به دستتان برساند. سامانه پیامکی اپراتورها، به کاربران کمک می نماید تا موبایل گم شده یا دزدیده شده خودرا ردیابی کنند.

همچنین سفارش می شود اگر گوشی شما دزدیده یا گم شد، شناسه IMEI آنرا در همیاب ۲۴ ثبت کنید برای اینکه همیاب ۲۴ یک سامانه کشوری برای ردیابی گوشیهای دزدیده شده است. این کار موجب می شود تا اطلاعات موبایل شما به کلانتری ها، بازرسی های مرزی، اصناف و اپراتورهای مخابراتی در سراسر کشور فرستاده شود و در صورت پیدا شدن آن، به شما اطلاع داده شود.

گفتنی است، تمامی این اقدامات درصورتی می تواند سودمند باشد که گوشی از زمانی که گم شده یا به سرقت رفته، تا آن زمان که شما می خواهید آنرا ردیابی کنید خاموش نشده باشد، برای اینکه در آن صورت تا آن زمان که گوشی بار دیگر روشن شود، امکان ردیابی آن وجود ندارد.
البته بتازگی در حاشیه اجرای طرح دستگیری سارقان پایتخت که در پلیس آگاهی تهران برگزار شد، اعلام گردید که بخش زیادی از تلفن های همراه سرقتی از کشور خارج شده و بخش قابل توجهی از آنها توسط مالخران اوراق می شود.

منبع: