Rate this post

به گزارش عاشق وب، وزیر ارتباطات با اعتقاد به این که تعدد پیام رسان های داخلی هم فرصت است و هم تهدید و تهدیدش اینست که همه مردم نمی توانند در همه آنها حضور داشته که بتوانند با همه ارتباط داشته باشند، اظهار داشت که برای حل این مشکل کار ویژه ای در حال انجام می باشد که در تلاشیم تا همه پیام رسان ها تا دهه فجر یا نهایت تا آخر سال به هم متصل شوند.
به گزارش عاشق وب به نقل از ایسنا، پنجره ملی خدمات دولت هوشمند عرضه دهنده خدمات دولتی به صورت یکپارچه، سریع و آسان به عموم مردم است که حالا در راه آماده سازی و بهره برداری قرار دارد.
دستورالعمل اجرایی اتصال دستگاههای اجرایی به “پنجره واحد خدمات هوشمند دولت” شامل اولویت ها، اصول حاکم و ضوابط ساماندهی با همکاری دبیرخانه شورای اجرایی فناوری اطلاعات و سازمان اداری و استخدامی کشور تهیه و مطابق قانون برای تصویب نهایی به شورای اجرایی فناوری اطلاعات ارائه شد.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اولویت اتصال و راه اندازی این پنجره را با دستگاههای دولتی دانسته و گفته بود وزارت خانه های مختلف و سازمان های ذیل این دستگاه ها باید در گام نخست، پنجره واحد خویش را راه اندازی کنند. بر این اساس به منظور تحقق دولت یکپارچه هوشمند در لایحه بودجه ۱۴۰۱ به پیشنهاد وزارت ارتباطات، اقداماتی برای اجرایی شدن این مساله پیشنهاد شد که با مساعدت مجلس تبدیل به قانون شد.
طبق «بند و تبصره هفت قانون بودجه» تمام دستگاههای اجرایی و نهادهای عمومی مکلف شده اند تا پایان شهریورماه سالجاری به راه اندازی پنجره واحد خدمات هوشمند خود اقدام نمایند و حداقل ۳۰ درصد از خدمات پرکاربرد خویش را به صورت کاملا غیرحضوری و برخط به مردم عرضه کنند.
در همین رابطه، عیسی زارع پور- وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- با حضور در یک برنامه تلویزیونی ضمن اشاره به تنوع مأموریت های این وزارت خانه در حوزه های توسعه زیرساخت های ارتباطی، اقتصاد دیجیتال، دولت هوشمند، صنعت فضایی و پست و پست بانک، اظهار نمود: راه اندازی پنجره ملی خدمات دولت هوشمند مقدمه ایست برای هوشمندسازی عرضه خدمات که سال جاری انجام گرفت و تا هم اکنون بیشتر از ۹۰ درصد دستگاه ها به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند متصل شده اند و مابقی هم تا پایان دیماه سال جاری متصل می شوند.
وی با اشاره به اینکه با هوشمندسازی، خدمات به صورت هوشمند و بدون ارسال مدارک و رجوع حضوری و حتی بدون عرضه درخواست از جانب مردم قابلیت عرضه دارد، اضافه کرد: مثلاً هنگامی که فرزندی متولد می شود اگر هوشمندسازی انجام شده باشد، این امکان وجود دارد که بدون احتیاج به رجوع والدین به دستگاه ها و عرضه درخواست، شناسنامه صادر و ارسال شود تا بدین ترتیب زندگی مردم سهل تر شود.
زارع پور ضمن اشاره به این که پنجره ملی خدمات دولت هوشمند با همکاری سازمان امور اداری و استخدامی کشور به راه افتاده است، خاطرنشان کرد: سال جاری هر دستگاهی باید حداقل یک خدمتش را هوشمند کند و این فرایندی است که در نهایت منجر به چابکی دولت می شود.
وزیر ارتباطات با اشاره به اینکه در شبکه های اجتماعی ظرفیت های بسیار خوبی بوجود آمده که جای تشکر دارد، اظهار نمود: در روزهای اخیر با محدودیت ناخواسته که بر اثر تصمیم نهادهای رجوع امنیتی بوده، مواجه شدیم و می توانستیم کاری نداشته باشم و مثل سال ۱۳۹۷ که مردم هنگام فیلترینگ تلگرام به پلت فرم های داخلی رجوع کردند و پاسخ نگرفتند، رفتار نماییم. اما همه همکارانم تمام قد در کنار پلت فرم های ایرانی ایستادند و کمک کردند تا کار مردم زمین نماند و کسب و کارها در پلت فرم های داخلی به فعالیت خود ادامه دهند.
وی با تکیه بر این که نیاز مردم را باید برطرف می کردیم، اضافه کرد: در این سه ماه با تلاش شبانه روزی اجازه ندادیم مشکلی داشته باشند بطوریکه خودم شخصا پیگیر رفع مشکلات و عرضه زیرساخت مناسب برای فعالیت پلت فرم های داخلی بودم و یک روز در بین برای پیگیری و رفع مشکلات حتی در روزهای تعطیل جلسه می گذاشتم.
زارع پور ضمن اشاره به این که تعدد پیام رسان های داخلی هم فرصت است و هم تهدید، اظهار داشت: تنوع پیام رسان ها فرصت است چون هرکسی حق انتخاب دارد. تهدیدش اینست که همه مردم نمی توانند در همه آنها حضور داشته که بتوانند با همه ارتباط داشته باشند.
وزیر ارتباطات از برنامه این وزارت خانه برای رفع این مشکل اطلاع داد و اظهار داشت: برای رفع این مشکل کار ویژه ای در حال انجام می باشد که در تلاشیم تا ان شاءالله همه پیام رسان ها تا دهه فجر یا نهایت تا آخر سال به هم متصل شوند.
طبق اعلام وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، وی با رد این ذهنیت که با تحقق شبکه ملی اطلاعات، اینترنت قطع می شود، اظهار داشت: شبکه ملی اطلاعات یک شبکه پرسرعت و با کیفیت در گستره جمهوری اسلامی ایران است که بر بستر آن خدمات با کیفیت عرضه می شود و اینترنت هم یکی از خدماتی است که بر این بستر به مردم عرضه می شود.
زارع پور اضافه کرد: هرچه سرعت این شبکه بیشتر و کیفیت آن بالاتر باشد، اینترنت با سرعت و کیفیت بیشتری به مردم عرضه می شود.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات همینطور ضمن اشاره به گزارش اخیر سایت اسپید تست در مورد وضعیت سرعت اینترنت در ایران تصریح کرد: بر مبنای همین گزارش، باآنکه سرعت اینترنت موبایل دو پله نسبت به ماه گذشته کاهش داشته است اما نسبت به یک سال قبل سرعت اینترنت همراه در ایران نسبت به کشورهای دیگر ۳۴ پله بهبود پیدا کرده است.
وی به مخاطرات استفاده از فیلترشکن و نقش آن در ایجاد اختلال و کاهش سرعت اشاره نمود و تشریح کرد: بخشی از تجربه کاربری نامناسب هموطنان در استفاده از اینترنت در ارتباط با روشن بودن فیلترشکنها است که سبب کاهش سرعت و حتی ایجاد اختلال در استفاده از خدمات داخلی می شود.
زارع پور در انتها به برنامه این وزارت خانه برای افزایش سرعت و کیفیت شبکه ارتباطی کشور اشاره نمود و طرح «فیبرنوری منازل و کسب و کارها» و راه اندازی قطب های مرکز داده در کشور را همچون این طرح ها دانست که درحال اجراست.

منبع: