Rate this post

عاشق وب: بعد از خروج شرکتهای سازنده تجهیزات مخابراتی نوکیا و اریکسون از روسیه در آخر سال میلادی جاری، ممکنست کیفیت خدمات شبکه های موبایل این کشور در طولانی مدت ضعیف شده و ارتباطات روزمره را برای شهروندان روسی دشوار کند.

به گزارش عاشق وب به نقل از ایسنا، پنج مدیر مخابراتی ارشد و سایر منابع صنعتی به رویترز اظهار کردند: کاربران تلفن همراه در روسیه احیانا کندی دانلود و بارگذاری، قطعی بیشتر مکالمات، تماسهایی که متصل نمی شوند و اختلالات طولانی را تجربه خواهند کرد چونکه اپراتورها امکان ارتقا یا بروزرسانی نرم افزار را از دست داده و با کاهش موجودی قطعات یدکی مواجه می شوند.

شرکتهای اریکسون و نوکیا که به اتفاق یکدیگر، سهم بزرگی از بازار تجهیزات مخابراتی و نزدیک به ۵۰ درصد سهم در بیس استیشنها در روسیه دارند، همه نوع سخت افزار مخابراتی از آنتنهای مخابراتی گرفته تا سخت افزاری که فیبر نوری حامل سیگنالهای دیجیتالی را متصل می کند، تولید می کنند. این شرکتها همینطور نرم افزار ضروری برای کارکرد بخش های مختلف شبکه را فراهم می کنند.

کارل ملاندر، مدیر مالی اریکسون، به رویترز اظهار داشت: ما تا آخر سال کار می نماییم و این زمانی است که مهلت معافیتها از تحریم ها تمام می شود. اریکسون معافیتهایی را برای تحریم ها از جانب مقامات سوئدی دریافت کرده است.

پکا لاندمارک، مدیر عامل نوکیا در مصاحبه ای، اظهارات مشابهی داشت و اظهار داشت: خروج ما کامل خواهد شد. ما دیگر چیزی به روسیه تحویل نمی دهیم.

اقتصاد روسیه تابحال در مقابل تحریم ها و کنترلهای صادراتی که از جانب دولتهای غربی در واکنش به حمله نظامی روسیه به اکراین وضع شده، دوام آورده است اما خروج نوکیا و اریکسون امکان دارد تأثیر عمیق تری بر زندگی روزمره در روسیه گذاشته و امر ساده ای مانند یک تماس تلفنی را دشوار کند.

وزارت دیجیتالی روسیه در اینباره اظهار نظر نکرد اما هفته جاری، ماکسوت شادایف، وزیر ارتباطات و رسانه جمعی روسیه اظهار نمود: چهار اپراتور مخابراتی، قراردادهایی برای صرف بیشتر از ۱۰۰ میلیارد روبل معادل ۱.۴۵ میلیارد دلار برای تجهیزات ساخت روسیه امضا کردند. قراردادهای مذکور به این اپراتورها اجازه خواهد داد تولید مدرن تجهیزات مخابراتی در روسیه را سازماندهی کنند.

برنامه های دولت برای توسعه استفاده از تجهیزات روسی، طی چند سال قبل به اپراتورهای مخابراتی کمک کرد اتکای کمتری به نوکیا و اریکسون داشته باشند و تولیدکنندگان روسی سهم بازار خویش را در سال میلادی جاری به ۲۵.۲ درصد در مقایسه با ۱۱.۶ درصد در سال ۲۰۲۱، بالا بردند. اما قطع ارتباط با شرکتهای خارجی سبب خواهد شد ارتباطات روسیه یک نسل از سایر کشورهای جهان به سمت استفاده از فناوری های ۵G حرکت می کنند، عقب بیافتد.

به گفته کارشناسان مخابراتی، پوشش مخابراتی نخست در مناطق روستایی ضعیف می شود چونکه اپراتورها تجهیزاتشان را برای تقویت شبکه های شهری استفاده می نمایند. همینطور عدم به روزرسانیهای نرم افزاری امکان دارد به اختلالات شبکه منتهی شده یا شبکه ها را در معرض حملات سایبری قرار دهد.

شرکت سازنده تجهیزات مخابراتی چینی هواوی که سال میلادی گذشته، با بیشتر از یک سوم سهم بازار، بزرگترین فروشنده در روسیه بود، به فراهم کردن به روزرسانیهای نرم افزاری و تعمیرات شبکه ادامه می دهد اما به قول یک منبع آگاه، فروش تجهیزات جدید در روسیه را متوقف کرده است.

پایان ارتقاهای نرم افزاری

بزرگترین مانع برای اپراتورهای تلفن همراه، حفظ فعالیت شبکه در فقدان ارتقاء نرم افزاری خواهد بود. به قول منابع آگاه، نوکیا و اریکسون اعلام نمودند عرضه به روزرسانیهای نرم افزاری و وصله های امنیتی را از سال آینده متوقف خواهند کرد.

نرم افزار، مجموعه ای از تجهیزاتی که یک شبکه مخابراتی را می سازند را متشکل کرده، سیگنالهای آنالوگ و دیجیتال را تبدیل نموده، ترافیک شبکه را رصد و بهینه کرده و از زیرساخت در مقابل حملات سایبری حفاظت می کند.

هرچند اپراتورهای تلفن همراه می توانند قطعات سخت افزاری را جهت استفاده در آینده انبار کنند اما به به روزرسانیهای نرم افزاری دارای مجوز و وصله های امنیتی، برای حفظ یکپارچگی یک شبکه نیاز دارند.

اپراتورهای مخابراتی روسیه قطعات ساخت خارج را در فوریه و مارس قبل از تحریمها ذخیره سازی کردند اما این موجودی بعد از خروج نوکیا و اریکسون در ۳۱ دسامبر، کاهش پیدا خواهد نمود.

ادغام اپراتورهای روسی امکان دارد به آنها اجازه دهد از تجهیزات و منابع یکدیگر استفاده نمایند تا شبکه هایشان برای مدت طولانی تری دوام بیاورند.

بر اساس گزارش رویترز، دو منبع مطلع اظهار کردند: هواوی که فروش تجهیزات جدید در روسیه را بعد از آغاز تحریم آمریکا ضد مسکو متوقف کرد، فروش تلفن هوشمند در این کشور را هم متوقف کرده است. هواوی به صورت علنی وضعیت خود در روسیه را فاش نکرده و در اینباره حاضر نشده است، توضیح دهد.

منبع: