Rate this post

به گزارش عاشق وب، رئیس کمیسیون تجارت الکترونیکی سازمان نظام صنفی کامپیوتری استان تهران اعتقاد دارد آئین نامه پشتیبانی از فریلنسرها، آئین نامه خوبی بوده و عدم اجبار به استفاده از آن هم نکته مهمی است که سبب می شود که آزادکاران درصورت تمایل از بخش های مثبت آئین نامه مذکور استفاده نمایند.

به گزارش عاشق وب به نقل از ایسنا، آزادکار یا فریلنسر به شخصیت حقیقی اطلاق می شود که در استخدام شرکت یا مجموعه خاصی نیست و به شکل پروژه ای و پاره وقت و بصورت حق الزحمه ای در داخل کشور برای کارفرماهای مختلف در حوزه توسعه ارتباطات و فناوری اطلاعات و کسب و کارهای دیجیتال فعالیت می کند. در همین رابطه بتازگی وزیران عضو کارگروه ویژه اقتصاد دیجیتال، بخشنامه پشتیبانی از آزادکاران فعال در زمینه اقتصاد دیجیتال کشور را تصویب کرده اند.

طبق بخشنامه پشتیبانی از فریلنسرهای فعال در زمینه اقتصاد دیجیتال، تسهیلات ویژه ای برای آنها مانند ایجاد پایگاه برای اعتبار سنجی فریلنسرها، بیمه آنها و تسهیلات دیگر درنظر گرفته شده است.

در همین رابطه عطا خلیقی – رئیس کمیسیون تجارت الکترونیک سازمان نظام صنفی کامپیوتری استان تهران- در گفت و گو با ایسنا، در ارزیابی خود از این بخشنامه، اظهار داشت: می توان اظهار داشت که بخشنامه خوبی است چونکه برای نخستین بار فریلنسری در کشور به عنوان شغل به رسمیت شناخته شده است.

وی اضافه کرد: نکته مهم این است که این ساماندهی به بخش خصوصی سپرده شده است؛ به عبارتی بخش دولتی این مساله را در اختیار بخش خصوصی قرار داده است. اما در کنار موارد گفته شده الزامی نبودن بخشنامه پشتیبانی از فریلنسرها هم نکته مهمی است؛ به عبارتی فریلنسرها درصورتی که تمایل داشته باشند می توانند از بخش های مثبت بخشنامه مذکور بهره گیرند و از طرف دیگر اگر علاقه ای به استفاده از این بخشنامه نداشته باشند، از آن استفاده نمی کنند. اما به عقیده شخصی بخشنامه و موارد ذکر شده در آن نگاهی مثبت است.

رئیس کمیسیون تجارت الکترونیک سازمان نظام صنفی کامپیوتری استان تهران در پاسخ به این پرسش که آیا فراهم کردن زیرساخت های دسترسی به اینترنت پرسرعت و پایدار با سطح دسترسی مناسب افراد اعتبارسنجی شده توسط وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات منجر به طبقاتی شدن اینترنت می شود، اشاره کرد: هدف این بخشنامه کمک و پشتیبانی از فریلنسرها است و اگر قرار باشد از این بخشنامه اینطور برداشت شود که در آن و در طرح های بعدی چنین مسئله ای تکرار می شود، این یک خطر و نشانه است که باید به آن توجه گردد.

خلیقی تاکید کرد: تابحال فریلنسری در کشور به عنوان شغل به رسمیت شناخته نشده است اما طبق این بخشنامه فریلنسرها در تعامل کسب وکاری با شرکت های خصوصی و افراد از پشتوانه بهتری برخوردار خواهند بود و حتی می توانند پروژه های دولتی بگیرند و فعالیت کنند؛ همانگونه که گفته شد این بخشنامه هیچ الزامی جهت استفاده از بندهای آن برای فعالان این حوزه ایجاد نکرده است اما اگر شخصی بخواهد کار دولتی انجام دهد و از نظر حقوقی بخواهد تعامل بهتری داشته باشد و شکایتش مورد پذیرش قرار بگیرد و خودرا بیمه کند، می تواند از شرایطی که بخش خصوصی برای استانداردسازی فریلنسرها در نظر گرفته را بپذیرد و از امکانات این طرح استفاده نماید.

منبع: