Rate this post

عاشق وب: خبر خوش افزایش سهم زبان فارسی از محتوای وب دیری نپایید و نزولی که برای فارسی از هشت ماه قبل در سکوت خبری شروع شده، همچنان ادامه دارد.
به گزارش عاشق وب به نقل از ایسنا، مردادماه سال قبل بود که خبری درباره ی وضعیت زبان فارسی، سبب فخر مسئولان حوزه‌ی فناوری اطلاعات شد. رضا باقری اصل، دبیر وقت شورای اجرائی فناوری اطلاعات در آن زمان، در توییتی اعلام نموده بود که «سهم زبان فارسی از محتوای وب به ۳/۴ درصد رسید و زبان فارسی پس از انگلیسی، روسی، ترکی و اسپانیولی در جایگاه پنجم قرار گرفت…»
ماجرا در حقیقت از این قرار بود که زبان فارسی در جایگاه پنجم در بین زبان های پرکاربرد اینترنت قرار گرفت. این درحالی بود که سهم زبان فارسی در ابتدای سال ۲۰۱۴ یعنی دی ماه ۱۳۹۲ تنها ۰/۸ درصد بود و در جایگاه چهاردهم قرار داشت.
حتی قبل از آن، در اسفند ۹۶ نیز محمدجواد آذری جهرمی، وزیر وقت ارتباطات و فناوری اطلاعات، در توییتی اعلام نموده بود: «در حالیکه جهانی شدن موجب نزول سهم برخی زبان های دنیا همچون عربی در فضای مجازی شده است، خوشبختانه آمار معتبر جهانی (W۳Tech) گزارش از رشد شتابان سهم خط و زبان فارسی در اینترنت طی سالهای اخیر داشته است. حالا سهم زبان فارسی به ۱/۸ درصد رسیده است…»
اما از اواخر سال گذشته، اتفاقی درحال رخ دادن است که شاید چون دیگر سبب فخر مسئولان نیست، اطلاعی از آن داده نمی شود؛ شاید هم البته حتی خود مسئولان نیز از آن اطلاعی ندارد.
آمار استفاده از زبان های محتوا برای وب سایت ها (در مهرماه ۱۴۰۱)