Rate this post

عاشق وب: فناوریِ تقلید قابلیت های ذهن انسان یا همان هوش مصنوعی مثل شناخت اشیا، درک و پاسخگویی، تصمیم گیری، حل مسئله و … است که حالا با افزایش حجم بالای داده ها و توسعه سیستم های کامپیوتری، هر روز بیش از قبل پیشرفت می کند.
به گزارش عاشق وب به نقل از ایسنا، وقتی در گوگل کلمه ای را تایپ می کنید، گوگل ادامه جمله یا سوال شما را حدس می زند یا زمانی که از اپلیکیشن های مسیریاب استفاده می­ کنید، با در نظر گرفتن ترافیک و … راه جدیدی را برای رسیدن به مقصد به شما پیشنهاد می کنند. صدها مثال دیگر هم در این حوزه وجود دارند که بارها این تصور را برایتان به وجود آورده اند که انگار مغز متفکری متوجه همه ی خواسته های شماست. این مغز متفکر در دنیای فناوری «هوش مصنوعی» نام دارد.
به زبان ساده هوش مصنوعی Artificial Intelligence(AI) یک فناوری است که قابلیت فکر کردن دارد. این فکر کردن با فکر کردن ما آدم ها فرق زیادی دارد، اما مهندسان این حوزه هر روز تلاش می کنند این فاصله را کمتر کنند. در اصل هوش مصنوعی فناوریِ تقلید قابلیت های ذهن انسان مثل شناخت اشیا، درک و پاسخگویی، تصمیم گیری، حل مساله و … است.
حالا با افزایش حجم بالای داده ها و توسعه سیستم های کامپیوتری، هوش مصنوعی هم هر روز بیشتر از قبل پیشرفت می کند و چیزهایی که بیشترِ آنها را در داستان ها و فیلمهای تخیلی دیده ایم شکل واقعی تری به خود می گیرند و نقش هوش مصنوعی در ساختن رویاهای بشر به خوبی نمایان شده است.
هوش مصنوعی از داده ها یاد گرفته و خویش را به روز می کند. هوش مصنوعی با ماشین و دستگاههای خودکار متفاوت می باشد. به جای خودکار کردن کارهای دستی، هوش مصنوعی اطلاعات را بررسی و برپایه آنها عمل می کند. مثلاً الگوریتم هوش مصنوعی اینستاگرام با تحلیل رفتار شما، محتوای مطلوب را به شما نمایش می دهد. البته هوش مصنوعی هنوز هم به انسان وابسته است و احتیاج به تنظیم و ثبت پرسش های صحیح دارد.
هوش مصنوعی محصولات غیرهوشمند را هوشمند می کند. عملکرد هوش مصنوعی اغلب با وجود یک محصول دیگر خودش را نشان داده است و به این شکل هم فروخته می شود. مثلاً عملکرد هوش مصنوعی اپل، در سیری نشان داده می شود و بعنوان محصولی در گوشیهای هوشمند اپل فروخته می شود.
همینطور با الگوریتم های پیشرونده خویش را سازگار می کند. هوش مصنوعی با ورود داده های جدید هر روز آپدیت تر و حرفه ای تر از روز قبل می شود. مثل فروشگاه آنلاینی که هر روز پیشنهادهایی نزدیک تر به نیازتان را به شما نشان داده است. همینطور با استفاده از شبکه های عمیق عصبی دقت خود را زیاد می کند. احیانا بارها متوجه بالا رفتن کیفیت سرچ گوگل یا سیری در اپل شده اید، در واقع هر چه قدر بیشتر با دستگاههای دارای هوش مصنوعی کار کنید دقت آنها بیشتر می شود.
از طرفی، هوش مصنوعی حداکثر استفاده را از داده ها می کند. در واقع داده ها امروزه بیشتر از هر زمان دیگری اهمیت دارند و دسترسی به آنها یک مزیت رقابتی به حساب می آید. در عملکرد هوش مصنوعی هم، داده ها و اطلاعات به دارایی های ذهنی تبدیل گشته و هر چقدر این داده ها بیشتر باشد عملکرد هوش مصنوعی به تفکر انسان نزدیکتر می شود.
انواع هوش مصنوعی
۱. هوش مصنوعی محدود Artificial Narrow Intelligence یا ( ANI)
هوش مصنوعی ضعیف که هوش مصنوعی محدود یا ANI هم نامیده می شود، برای تمرکز روی وظایف خاص آموزش می بیند و بیشتر مثال های هوش مصنوعی که امروزه می بینیم از این نوع هوش مصنوعی هستند. اپلیکیشن های خوبی مثل سیری اپل و الکسای آمازون، کامپیوتر واتسون IBM که در بازی Jeopardy با اختلاف بر رقیب های انسانی خود پیروز شد و خودرو های خودران همگی از این نوع هوش مصنوعی استفاده می نمایند.
۲. هوش مصنوعی جامع Artificial general intelligence یا (AGI)
هوش مصنوعی قدرتمند یا هوش مصنوعی جامع (AGI) در واقع یک مغز دارای اختیار انسانی را شبیه سازی می کند. این هوش مصنوعی می تواند مسائل مختلفی را بدون دخالت انسان حل کند و حتی مساله دلخواهش را انتخاب نماید.
البته هوش مصنوعی قدرتمند فعلاً در حد یک نظریه است و مثال واقعی و عملی از آن وجود ندارد، اما با این وجود محققان هوش مصنوعی به اکتشاف در این عرصه و حتی ابر هوش مصنوعی Artificial Super Intelligence (ASI) که از توانایی های انسان هم فراتر می رود ادامه می دهند. مشاور کامپیوتری HAL در فیلم ادیسه فضایی ۲۰۰۱ در واقع یک ASI است.
هوش مصنوعی امروزه همه جا حضور دارد اما در چند زمینه کاربرد زیادی دارد که احیانا با برخی از آنها آشنا هستید:
تشخیص گفتار: تشخیص گفتار که به آن تبدیل گفتار به متن (STT) هم گفته می شود، یک تکنولوژی هوش مصنوعی است که کلمات گفتاری را می شناسد و آنها را به متن دیجیتالی تبدیل می کند. تشخیص گفتار همان قابلیتی است که نرم افزار املای کامپیوتری، کنترل صوتی تلویزیون، ارسال متن به وسیله صدا و حتی کنترل گوشی با صدا را امکان پذیر می کند.
پردازش زبان طبیعی (NLP): NLP به نرم افزار، کامپیوتر یا ماشین اجازه می دهد تا نوشته های انسانی را درک، تفسیر و حتی تولید کنند. دستیارهای دیجیتال مشهوری همچون سیری و الکسا، چت بات ها و دیگر مشاوران مجازی از تکنولوژی NLP استفاده می نمایند. بعضی NLPها برای شناسایی حالت، رفتار یا دیگر خصوصیت های زبانی، به قابلیتی به نام تحلیل احساسات مجهز هستند.
شناخت تصویر (دید کامپیوتری یا دید ماشینی): این هوش مصنوعی می تواند اشیا، افراد و نوشته ها را تشخیص دهد و رخدادهای تصاویر ثابت یا متحرک را شناسایی و دسته بندی کند. شناخت تصویر که اغلب با کمک شبکه های عصبی عمیق صورت می گیرد برای سیستم های اثر انگشت، اپلیکیشن های واریز چک موبایلی، تحلیل تصویر و ویدیو پزشکی، خودرو های خودران و غیره کاربرد دارد.
پیشنهادات لحظه ای: فروشگاه های آنلاین و وب سایت های سرگرمی با استفاده از هوش مصنوعی پیشنهاداتی را به شما عرضه می کنند. این پیشنهادات با عنایت به فعالیت قبلی فرد، فعالیت قبلی دیگر مشتریان و چندین فاکتور دیگر همچون زمان، آب و هوا یا محصولات انتخاب می شوند. تحقیقات نشان داده که پیشنهادات آنلاین حجم فروش را ۵ تا ۳۰ درصد می افزایند.
پیشگیری از ویروس و اسپم: نرم افزارهای شناسایی ویروس و اسپم امروزی به جای سیستم های قانون محور از شبکه های عمیق عصبی استفاده می نمایند که خیلی سریع شناسایی انواع ویروس و اسپم را یاد می گیرند.
معامله خودکار سهام: پلت فرم های معاملاتی مجهز به هوش مصنوعی، روزانه هزاران یا حتی میلیونها معامله را بدون مداخله انسان و با سرعت بالا انجام می دهند و این توانایی، «معامله خودکار سهام» نام دارد.
خدمات اشتراک گذاری خودرو: اوبر، لیفت و دیگر خدمات اشتراک گذاری خودرو (تاکسی های اینترنتی) در خارج از ایران و یا اسنپ در ایران برای ارتباط مشتریان با راننده و به حداقل رساندن زمان انتظار و انتخاب کوتاه ترین مسیر، از هوش مصنوعی استفاده می نمایند.
ربات های خانگی: جارو برقی های خودکار از هوش مصنوعی برای تشخیص اندازه اتاق، شناسایی و دوری از موانع و یادگیری بهترین مسیر برای جارو کردن از هوش مصنوعی استفاده می نمایند. دستگاههای تمیز کننده استخر و چمن زن خودکار هم از همین تکنولوژی استفاده می نمایند.
تکنولوژی هدایت خودکار: این تکنولوژی چندین دهه است که در هواپیماهای تجاری و نظامی وجود دارد. اما امروزه سیستم هدایت خودکار از چندین سنسور، تکنولوژی GPS، تشخیص تصویر، تکنولوژی پیشگیری از برخورد، رباتیک و پردازش زبان طبیعی برای هدایت و مسیریابی هواپیما در آسمان و اطلاع رسانی به خلبان استفاده می نماید.
مفاهیم کاربردی در هوش مصنوعی
با این که در زندگی روزمره با هوش مصنوعی سر و کار داریم اما شاید درک بعضی مفاهیم آن سخت و یا شبیه به هم باشند. هوش مصنوعی، یادگیری ماشینی و یادگیری عمیق از همین مفاهیم نزدیک به هم هستند و زیر مجموعه هوش مصنوعی به شمار می روند، دانستن آنها به شما کمک می نماید تا تفاوت آنها را متوجه بشوید.
در نخستین مرحله، هوش مصنوعی را جهانی از تکنولوژی محاسباتی تصور کنید که هرچیزی شبیه به هوش انسان را شامل می شود. سیستم های هوش مصنوعی می توانند شامل هرچیزی باشند. از سیستم تخصصی یک اپلیکیشن حل مساله که برپایه قوانین پیچیده یا منطق تصمیم گیری می کند، تا چیزی شبیه به شخصیت Wall E در کارتون معروف پیکسار که در کنار هوش و حق انتخاب، احساسات انسانی را هم در خود دارد.
یادگیری ماشینی زیرمجموعه هوش مصنوعی است که قادر به یادگیری مستقل است. این تکنولوژی با دریافت داده های جدید خودش را باردیگر برنامه ریزی می کند و وظیفه اش را هربار با دقت بیشتری انجام می دهد. یادگیری عمیق زیرمجموعه یادگیری ماشینی است که بدون مداخله انسان خودش را آموزش داده و دقتش را بالا می برد.
کدام شرکتهای بزرگ تکنولوژی بیشتر از هوش مصنوعی استفاده می کنند؟
طبق اطلاعات سایت اپراتور دوم تلفن همراه، هر کدام از غول های تکنولوژی و دیگر شرکت ها همچون فیسبوک برای خیلی از خدمات عمومی خود از هوش مصنوعی استفاده می کنند؛ نمایش نتایج جستجو، عرضه پیشنهادات، تشخیص افراد و اشیا در تصاویر، ترجمه لحظه ای و شناسایی اسپم تنها بخشی از کاربردهای هوش مصنوعی است.
اما یکی از داغ ترین میدان های رقابت، دستیارهای مجازی همچون سیری اپل، الکسای آمازون، دستیار مجازی گوگل و کورتانای مایکروسافت هستند. در ساخت این دستگاه ها تکنولوژی پیچیده ای به کار رفته است و این دستیارهای مجازی برای فعالیت به شدت به تشخیص صدا و پردازش زبان طبیعی متکی هستند. آنها برای رسیدن به پاسخ سوالات، مطالب بسیاری را بررسی می کنند.
سیری: سیری اپل، نخستین دستیار مجازی هوشمند است که در سال ۲۰۱۱ و روی آیفون ۴s افتتاح شد. حالا بعد از یک دهه این دستیار صوتی روی تمامی گوشیهای آیفون فعال است.
دستیار صوتی گوگل: به لطف تعداد بی شمار گوشیهای اندروید، دستیار صوتی گوگل به معروف ترین دستیار صوتی جهان تبدیل گشته است. گوگل بزرگترین موتور جستجوی جهان است و اطلاعات مورد نیاز دستیار صوتی را به خوبی تأمین می کند و بنابراین این دستیار صوتی دقت بیشتری نسبت به رقبای خود دارد.
الکسا: آمازون روی خانه ها تمرکز دارد. اکو، اسپیکر هوشمندی که به دستیار صوتی الکسا مجهز است حدود ۷۰ درصد از بازار اسپیکرهای هوشمند آمریکا را در اختیار دارد.

منبع: