Rate this post

عاشق وب: به گزارش عاشق وب، مدیرعامل سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی اظهار داشت: ماجرای فروش کیلویی گوشیهای موبایل متروکه، به هیچ عنوان حقیقت ندارد و فروش آنها برمبنای ارزش واقعی بوده است.

سیدعبدالمجید اجتهادی در گفتگو با خبرنگار مهر درباره ی مصوبه اخیر شورای عالی امنیت ملی در خصوص اعلام متروکه شدن کالاهای مانده در گمرک بیش از دو ماه که برخلاف قانون امور گمرکی است گفت: مصوبه شورای عالی امنیت ملی به این جهت بود که کالاهای زیادی در انبارهای بنادر و برخی نیز در انبارهای گمرک به عنوان احتکار قانونی ماندگار می شد.
وی افزود: به این صورت که کالا وارد گمرک بندر شهید رجایی شده و در انبارهای آن دپو می شد. سپس صاحب کالا بجای این که کالا را ظرف دو ماه ترخیص کند در انبار نگه می داشت و باتوجه به تورمی که وجود داشت، ماندگاری طولانی کالا در انبارهای بنادر و گمرکات موجب رشد بعضاً دو برابری قیمت کالا می شد.
مدیرعامل سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی اشاره کرد: پس شورای عالی امنیت ملی برای جلوگیری از رسوب عمدی کالا مصوب کرد که اگر ظرف دو ماه کالا ترخیص نشود متروکه اعلام شده و به سازمان تملیکی منتقل خواهد شد.
وی با اعلان اینکه ما نیز در سازمان تملیکی خودمان به سبب متروکه شدن کالاها منتقدیم افزود: بدین سبب صاحبان کالایی که مبادرت به واردات قانونی کالا می کنند مشمول این مصوبه شورای عالی امنیت ملی نشده و معتقدیم گرفتن ۲.۵ درصد از ارزش کالا بابت متروکه شدن آن، کمکی به جلوگیری از احتکار کالا نمی نماید.
اجتهادی تصریح کرد: حتی اگر ۲.۵ درصد از ارزش کالا از صاحبان کالاهای وارداتی گرفته شود، به خزانه داری کل کشور واریز خواهد شد و تنها درصد خیلی کمی از آن به سازمان تملیکی می رسد که رقم شایان توجهی نیست. البته قسمتی از بودجه سازمان تملیکی از این محل تامین می شود.
وی اشاره کرد: یکی از ابزارهای اصلی در جلوگیری از رسوب کالا و متروکه شدن آن در بنادر و گمرکات، مصوبه اخیر شورای عالی امنیت ملی است.
مدیرعامل سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی اضافه کرد: وقتی کالایی وارد می شود همزمان به صاحب کالا اعلام می شود که پروسه ثبت سفارش واردات و تامین ارز را پیگیری کند تا کالای مانده در انبارها تعیین تکلیف شود نه این که وارد کننده، کالا را به کشور بیاورد و انتظار داشته باشد که هر چه بیشتر در انبارهای گمرکی و بنادر بماند با افزایش قیمت کالا روبرو شود.
اجتهادی افزود: از مسائل عجیبی که در این خصوص اتفاق افتاده این است که یک محموله وارداتی چندین بار متروکه شده و سپس برگشت خورده است. ما نیز به گمرک گفته ایم که اظهارنامه متروکه شدن کالا و اعاده آن از طرف صاحب کالا فقط برای فرصت سوزی و طولانی تر شدن زمان ماندگاری کالا در انبارهای بنادر یا گمرکات است. به این معنا که وارد کننده می خواهد کشور را در فشار قرار دهد تا موقعیتی برای افزایش قیمت کالا پیدا کند.
این مقام مسئول اضافه کرد: سازمان اموال تملیکی خواهان آنست که مصوبه شورای عالی امنیت ملی درباب حداقل ماندگاری کالا در انبارها از دو ماه به سه ماه که برمبنای قانون امور گمرکی است تغییر کند تا بتوانیم تجارت خارجی روان تری اجرا نماییم.
اجتهادی درباره ی فروش کیلویی گوشیهای موبایل متروکه از طرف سازمان اموال تملیکی اظهار داشت: به هیچ عنوان چنین موضوعی وجود نداشت؛ برداشتی که در این خصوص از اطلاعات داده شده دریافت شد کاملاً اشتباه بود و چنین اتفاقی در تاریخ سازمان تملیکی رخ نداده است.
مدیرعامل سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی اشاره کرد: این یک رویه گمرکی است که در اظهارنامه کالای متروکه از طرف گمرک، وزن محموله کانتینری نیز درج می شود اما در هنگام فروش کالاهای متروکه، کانتینر بازگشایی و اموال اظهار شده به تفکیک تعیین ماهیت و ارزش گذاری می شوند.

منبع: