Rate this post

عاشق وب: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای شناسایی و برخورد با سوءاستفاده کنندگان از خدمات ارزش افزوده سامانه ای راه اندازی نمود تا کاربران تلفن همراه با وارد کردن یک کد از وضعیت عضویت خود در خدمات خدمات ارزش افزوده باخبر شوند و درصورت نیاز عضویت خودرا از این خدمات لغو کنند.

به گزارش عاشق وب به نقل از ایسنا، خدمات ارزش افزوده (Value Added Services) که به اختصار VAS نامیده می شوند، شامل مواردی غیر از خدمات استاندارد اپراتورها مانند تماس صوتی و پیامک معمول است و مهم ترین موضوعات خدمات ارزش افزوده تلفن همراه، شامل اخبار، مسابقات و رأی گیری، تبلیغات موبایلی و اطلاع رسانی می شود. خدمات ارزش افزوده می تواند توسط خود اپراتورها یا توسط شرکای ثالثی که به عنوان تامین کننده محتوا (Content Provider) شناخته می شوند، صورت گیرد.

اگرچه استفاده از این خدمات ارزش افزوده باید اختیاری و توسط کاربر انتخاب شود، اما تعدادی از شرکت های ارزش افزوده، کاربران را بدون آگاهی خودشان، به عضویت این سرویس ها درآورده اند. از آنجا که این خدمات به طور معمول هزینه های بالایی دارند، برای مثال ارسال یک پیامک ارزش افزوده به کاربر می تواند حداقل ۳۰۰ تومان هزینه داشته باشد، هزینه های زیادی که در قبوض کاربران سیمکارت های دائمی آمده و یا سرویس هایی که سبب تمام شدن اعتبار سیمکارت های اعتباری شده، اعتراض خیلی از کاربران را در پی داشته است.

در مواردی مشاهده شده پیامک های تبلیغاتی یا متن فریبنده بوسیله پیامرسان های اجتماعی یا سرشماره های شخصی ارسال می شود که کاربران را تشویق می کند با ارسال کد، شارژ یا سرویس رایگان دریافت نمایند و تعدادی از کاربران با اعتماد به این پیام ها، موارد درخواستی در پیامک را انجام می دهند که در بعضی موارد به ثبت و فعال شدن سرویس ناخواسته و متضرر شدن آنها منجر می شود.

در همین راستا وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای شناسایی و برخورد با سوءاستفاده کنندگان از خدمات ارزش افزوده سامانه ستاره هشتصد مربع (#۸۰۰*) را راه اندازی نمود و کاربران تلفن همراه می توانند با وارد کردن این کد از وضعیت عضویت خود در خدمات خدمات ارزش افزوده باخبر شوند یا در صورت نیاز عضویت خودرا از این خدمات لغو کنند.

لازم به ذکر است کد ستاره هشتصد مربع برای تمام دارندگان سیمکارت های اپراتورهای مختلف مشترک است.

پیش از این در مهر ماه سال ۱۳۹۸ توسط مسئولان دولت وقت مطرح شده بود که به مدت دو سال است برای ساماندهی این بازار تلاش می شود. همین طور سه نوع خدمات در این بازار تعریف می شود؛ یک نوع خدمات را برخی از کسب وکارها ارائه می دهند، بطور مثال برخی از مارکتهای آنلاین وقتی می خواهند اپلیکیشن بفروشند، بوسیله صورت حساب قبض موبایل دریافت می کند.

البته این شیوه اشکالاتی داشت همچون این که اپراتورها در برخورد با کسب و کارهای حوزه فناوری اطلاعات، بصورت انحصاری برخورد می کنند و به تعدادی از آنها اجازه فعالیت نمی دادند و گاهی پلی شده که اپراتورها در برخورد و مواجه با فعالان فضای مجازی و توسعه لایه خدمات شبکه ملی اطلاعات از آنها سهم خواهی کنند.

از جمله اقدامات انجام شده در دولت پیشین برای مقابله با روش های انحصاری ذکر شده می توان به مذاکره با بانک مرکزی اشاره کرد؛ درحقیقت روشی به اسم دایرکت دبیت آمده بود که پول را می توانستند بصورت مستقیم از حساب های بانکی برای کارهای خدماتی بردارند.

همچنین اعلام شده بود با بخش دوم خدماتی مانند بازسازی صحن حرم حضرت زهرا(س)، کمک به زلزله زدگان، جمع آوری صدقات و اصطلاحا جمع آوری اعانات و کارهای نیکوکاری، مشکلی با ساماندهی که ضوابط داشته باشد وجود ندارد.

اما بخش سوم کلاهبرداری بود که با هر روشی با کوتاهی گری انجام می شد و مردم آگاه نبودند که چه کلاهی سر آنها می گذاشتند و اگر می دانستند یک ثانیه هم آن هارا تحمل نمی کردند. به بهانه سفر زیارتی، اینترنت رایگان، کمک به امر خیر و حتی مسائل غیر اخلاقی مبادرت به این کار می کردند؛ خیلی از پولهایی که در این عرصه گرفته می شد صرف اموراتی می شد که گاهی عفت عمومی را هم در فضای مجازی به هم میزد.

در دولت گذشته پنج شرکت دراین زمینه شناسایی شده بود که اعلام نمودند یک شرکت پشت همه آنهاست و در نهایت در یک پرونده ۳۳ میلیارد کلاهبرداری که انجام شده بود به مردم بازگردانده شد.

اما طبق اعلام سازمان تنظیم مقررات و ارتبطات رادیویی درتاریخ ۱۹ خرداد سال ۱۳۹۹ اپراتورهای تلفن همراه ملزم شدند الحاقیه مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتبطات درباره ی ضوابط ارائه و استفاده از خدمات ارزش افزود (VAS) را اجرا کنند.

بنابراین با اجرای این مصوبه از طرف اپراتورهای تلفن همراه، سو استفاده و کلاهبرداری بوسیله خدمات ارزش افزوده اختتام یافته و خدمات ارزش افزوده بصورت شفاف و قابل نظارت در اختیار مشترکان قرار می گیرد.

کاهش ۷۳ درصدی شکایات خدمات ارزش افزوده

براساس این گزارش پیمان قره داغی- مدیر کل دفتر صیانت از حقوق مصرف کننده رگولاتوری- هم گفته بود شکایت های مشترکان از خدمات ارزش افزوده در سه ماه نخست سال ۱۳۹۹ نسبت به همین بازه زمانی در سال ۱۳۹۸ با کاهش ۷۳ درصدی روبه رو شده بود.

در سال ۱۳۹۸، ۹۵۳ شکایت در مورد خدمات ارزش افزوده در سامانه ۱۹۵ ثبت شده بود که ۳۳۱ شکایت آن مربوط به سه ماهه اول سال است؛ از این تعداد ۴۴ شکایت در فروردین، ۱۵۷ مورد در اردیبهشت و ۱۳۰ شکایت در خرداد این سال ثبت شده است.

این در حالی است که در سه ماهه اول سال ۱۳۹۹، ۸۹ شکایت ثبت شده، که تعداد آن در فروردین، اردیبهشت و خرداد به ترتیب ۲۷، ۴۲ و ۲۰ شکایت بوده و این نشان میدهد که نارضایتی مشترکان از خدمات ارزش افزوده به میزان قابل توجهی کم شده است.

منبع: