Rate this post

عاشق وب: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در آستانه هفته دولت با ارائه گزارشی به بررسی آخرین وضعیت میزان تحقق دولت یکپارچه هوشمند پرداخته است.

به گزارش عاشق وب به نقل از ایسنا، پنجره ملی خدمات دولت هوشمند، ارائه دهنده خدمات دولتی بصورت یکپارچه، سریع و آسان به عموم مردم است که حالا در راه آماده سازی و بهره برداری قرار دارد. دستورالعمل اجرائی اتصال دستگاه های اجرائی به “پنجره واحد خدمات هوشمند دولت” شامل اولویت ها، اصول حاکم و ضوابط ساماندهی با همکاری دبیرخانه شورای اجرائی فناوری اطلاعات و سازمان اداری و استخدامی کشور تهیه و طبق قانون برای تصویب نهایی به شورای اجرائی فناوری اطلاعات ارائه شد.

در همین باره عیسی زارع پوروزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات – از دستگاهها و وزارت خانه های دولتی و سازمان های زیرمجموعه آنها درخواست کرده بود تا هرچه زودتر پنجره ملی خدمات دولت هوشمند خودرا راه اندازی کنند.

وی اولویت اتصال و راه اندازی این پنجره را با دستگاه های دولتی دانست و گفته بود وزارتخانه های مختلف و سازمان های ذیل این دستگاهها باید در گام نخست، پنجره واحد خودرا راه اندازی کنند.

بر این اساس بمنظور تحقق دولت یکپارچه هوشمند در لایحه بودجه ۱۴۰۱ به پیشنهاد وزارت ارتباطات، اقداماتی برای اجرائی شدن این مسئله پیشنهاد شد که با مساعدت مجلس تبدیل به قانون شد. بر طبق «بند و تبصره هفت قانون بودجه» تمام دستگاه های اجرائی و نهادهای عمومی مکلف شده اند تا اختتام شهریورماه سال جاری به راه اندازی پنجره واحد خدمات هوشمند خود اقدام نمایند و حداقل ۳۰ درصد از خدمات پرکاربرد خودرا بصورت کاملا غیرحضوری و برخط به مردم عرضه کنند.

طبق همین تبصره این وزارتخانه مکلف شده است تا اختتام دی ماه سال جاری با تجمیع پنجره های دستگاهی، مبادرت به راه اندازی پنجره ملی خدمات دولت هوشمند کنند. خوشبختانه با تلاش و مجاهدت سازمان فناوری اطلاعات به عنوان زیرمجموعه وزارت ارتباطات و برخی از دستگاه هایی که پنجره خدمات خودرا راه اندازی کرده اند، اکنون نسخه آزمایشی پنجره ملی خدمات دولت هوشمند راه اندازی شده و مردم می توانند با یک احراز هویت به تمام خدمات ۲۰ دستگاه ملی که به این پنجره متصل شده اند دسترسی پیدا کنند.

در تازه ترین گزارش انتشار یافته از طرف وزارت ارتباطات، بسترسازی برای تحقق دولت هوشمند جزو مهم ترین اقدامات راهبردی این وزارتخانه در طول یک سال قبل است. زمان شروع این پروژه اردیبهشت سال جاری است که همچنان هم در مرحله اجرا قرار دارد و میزان تحقق آن هم باتوجه به دستگاه های متصل شده به «پنجره ملی خدمات دولت هوشمند» از مجموع، ۱۰ درصد اعلام شده است.

اما از مهم ترین نتایج اجرائی شدن این پروژه همانگونه که ذکر شده راه اندازی سایت «پنجره ملی خدمات دولت هوشمند» بوده و از این پس شاخص سنجش میزان پیشرفت دولت هوشمند کمیت (تعداد دستگاه های متصل) و کیفیت حضور آنها (تعداد و کیفیت خدمات) است.

بنا بر این گزارش، همچون اقدامات و پروژه هایی که سبب پیشرفت طرح «بسترسازی برای تحقق دولت هوشمند» اعلام شده، شامل تشکیل جلسات شورای اجرائی فناوری اطلاعات در جهت سیاستگذاری و برنامه ریزی اقدامات دولت، تهیه، تدوین و پیگیری تصویب قوانین، تشکیل جلسات کارگروه تعامل پذیری دولت الکترونیکی در جهت تسهیل تعاملات الکترونیکی بین دستگاه های اجرائی، راه اندازی پنجره واحد خدمات دولت هوشمند و توسعه و تکمیل مرکز ملی تبادل اطلاعات و ارائه استعلامات جدید برروی این بستر برای استفاده دستگاه های اجرائیست که برخی از آنها همچنان در مرحله اجرا قرار دارند.

اتصال دو سامانه اصلی و پرکاربرد وزارت کشور به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند

پیش از این مجید فولادیان – مدیر کل دفتر پایش و نظارت بر پیاده سازی دولت الکترونیک- گفته بود دستگاهها و نهادهای عمومی مکلف هستند در تعامل با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، پنجره واحد خدمات هوشمند خودرا به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند متصل کنند.

او همین طور از اتصال دو سامانه اصلی و پرکاربرد وزارت کشور شامل سکوی خدمات شهروندان (سامانه امید) و میزخدمت این وزارت خانه که دربرگیرنده ۱۲ خدمت و سامانه کاربردی در رابطه با وزارت کشور به این سامانه آگاهی داده بود.

طبق این اطلاعات، ۲۱ دستگاه اجرائی و ۲۶ سامانه به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند متصل شده اند که مقرر است به زودی تعداد آنها افزایش یابد و در همین راستا، ۶۹ خدمت الکترونیکی بصورت مستقیم در این پنجره مورد پیاده سازی قرار گرفته اند.

منبع: