Rate this post

عاشق وب: پژوهشگران دانشگاه صنعتی امیرکبیر با انجام مطالعه ای لطمه پذیری یک فناوری ارتباطی اینترنت اشیاء را برای به کارگیری در اپراتورهای تلفن همراه بررسی کردند.

به گزارش عاشق وب به نقل از ایسنا، فاطمه خجسته دانا، دانش آموخته دانشگاه صنعتی امیرکبیر و مجری طرح «ارزیابی میزان لطمه پذیری فناوری NB-IoT با بهره گیری از تزریق اشکال و ارائه روشی جهت افزایش تحمل پذیری آن»، اظهار داشت: فناوری NB-IoT یک فناوری دور-برد کم-توان نوظهور است که در سال ۲۰۱۶ استانداردسازی شده است. اکنون این فناوری در بیشتر کشورهای دنیا استفاده می شود. مطابق با پیش بینی های شرکت ARM در سال ۲۰۲۵ حدود ۴۸ درصد دستگاه هایی که در فناوری های دور-برد کم-توان استفاده می شود، دستگاه های NB-IoT خواهد بود.

به گفته محقق دانشگاه صنعتی امیرکبیر، به سبب اهمیت و کاربرد این فناوری در آینده و از آن جایی که این تکنولوژی یکی از فناوری های نوظهور و آینده دار شمرده می شود و اپراتورهای تلفن همراه در ایران نیز بتازگی به سمت این تکنولوژی رفته اند، به همین دلیل برای انجام این طرح تشویق شدیم.

وی اشاره کرد: با انجام این پژوهش دانشگاه صنعتی امیرکبیر تحت پوشش شبکه NB-IoT توسط هر دو شرکت همراه اول و ایرانسل قرار گرفت. از جانب همراه اول، دانشگاه امیرکبیر نخستین منطقه ای شد که تحت پوشش NB-IoT قرار گرفت و از سمت ایرانسل نیز توانستیم سیمکارت های ارتباطی این فناوری را دریافت نماییم و کار پژوهشی را با بهره گیری از این سیمکارت ها انجام دهیم.

خجسته دانا درباب مزایای استفاده از این شبکه، توضیح داد: با تحت پوشش قرار گرفتن دانشگاه، راه برای انجام کارهای پژوهشی روی شبکه NB-IoT باز شده و می توان در آینده به آسانی در دانشگاه از این فنآوری بهره برد که کار پژوهشی بیشتری روی این فناوری انجام دهیم. از جهت دیگر استفاده از فناوری NB-IoT در دانشگاه و بررسی و ارزیابی این فناوری و نتایج حاصل از ارزیابی نشان داد که می توان از این فنآوری در صنعت برای کاربردهای مهم و ضروری بهره برد.

وی اشاره کرد: ارزیابی میزان لطمه پذیری فناوری NB-IoT و ارائه راهکار برای کاهش لطمه پذیری آن نشان داد که می توان از این فنآوری در محل هایی که محدوده پوشش دهی وسیع و قابلیت اطمینان بالا دارند، بهره برد و دستگاهها را به اینترنت متصل کرد و هوشمندانه آنها را مدیریت کرد و این شبکه بستر مطمئنی برای پیاده سازی اینترنت اشیاء خواهد بود.

پژوهشگر دانشگاه امیرکبیر با اعلان اینکه در معادن، کارخانه های بزرگ، شهرها و مناطق وسیع که کاربردهای بحرانی دارند، می توان از این فنآوری با راهکار ارائه شده، استفاده کرد، اضافه کرد: در ادامه پژوهش های خیلی از قبیل کارایی NB-IoT، نسبت سیگنال به نویز و مواردی از همین قبیل در دانشگاه می توان روی این تکنولوژی انجام داد که در جهت صنعتی شدن نیز به آن کمک می نماید.

وی با اشاره به معرفی خاصیت های طرح، اظهار داشت: با ارائه روشی جهت کاهش میزان لطمه پذیری فناوری و باتوجه به محدوده پوشش دهی وسیع و ظرفیت اتصال دستگاه بالا در این فناوری امکان استفاده آن در کاربردهای بحرانی و محیط های بحرانی از قبیل زیر زمین، زیر آب و محیط هایی از این نوع فراهم گشته است.

خجسته دانا اظهار نمود: انجام آزمایش ها و بررسی و تحلیل آنها، ارائه یک روش جهت کاهش لطمه پذیری و بررسی کارایی روش ارائه شده با تحت آزمایش قرار دادن مجدد فناوری نیز قسمتی از زمان سپری شده برای طرح بوده است. بیشتر کشورهای دنیا از این فنآوری بهره برداری کردند و ارزیابی های دیگری از قبیل بررسی میزان نفوذپذیری و پوشش دهی انجام شده، ولی ارزیابی لطمه پذیری این فناوری و ارائه راهکار برای کاهش لطمه پذیری در این پژوهش انجام شده است.

وی با اشاره به مزیت های رقابتی این طرح اظهار داشت: این فناوری در مقابل فناوری های دیگر مانند لورا که از پهنای باند فرکانسی آزاد استفاده می نماید، قرار می گیرد. با توجه به این که در فناوری هایی که از پهنای باند آزاد استفاده می نمایند، امکان تداخل بالا است، با بهره گیری از فناوری NB-IoT که از پهنای باند سلولی استفاده می نماید، تداخلی پیش نخواهد آمد. همین طور با روش ارائه شده در این پژوهش لطمه پذیری آن نیز کاهش یافته، درنتیجه می توان از آن در موارد حیاتی و بحرانی بهره برد.

این پژوهشگر درباب کاربردهای پروژه، اظهار داشت: از نتایج حاصل از پروژه می توان در صنعت، کارخانه ها، معادن و جهت هوشمندسازی یک شهر یا استان استفاده نمود. همین طور برای امور پژوهشی و علمی در دانشگاه صنعتی امیرکبیر نیز می توان با مراجعه به مسئولین ذیربط، کارهای پژوهشی این حوزه را توسعه داد.

بنابر اعلام روابط عمومی دانشگاه امیرکبیر، استاد راهنمای این پروژه دکتر حمیدرضا زرندی عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر بوده است.

منبع: