Rate this post

عاشق وب: مولد نیتروژن قطعه ای ثابت یا متحرک از ماشین آلات است که جهت جداسازی گاز نیتروژن از هوای اتمسفر مورد استفاده قرار می گیرد.

نیتروژن ساز چیست؟

امروزه در طیف وسیعی از صنایع، گاز نیتروژن به طرق مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. نیتروژن یک گاز بی اثر است بدین ترتیب برای هر کاربردی که در آن باید از اکسیداسیون آهسته یا اکسیداسیون سریع جلوگیری شود، ایده آل می باشد. علاوه بر این، اکسیژن یک گاز بی بو و بی رنگ است و یک محیط ایده آل برای استفاده در صنایع غذایی و نوشیدنی می باشد، به همین دلیل در بسیاری از صنایع مورد توجه قرار گرفته است و  صنایع و شرکت ها برای حفظ یک محیط بی اثر یا اطمینان از کیفیت محصولات خود نیاز به عرضه ثابت نیتروژن با خلوص بالا دارند. اما چگونه می توان یک مولد نیتروژن داشت؟

مولد نیتروژن قطعه ای ثابت یا متحرک از ماشین آلات است که جهت جداسازی گاز نیتروژن از هوای اتمسفر مورد استفاده قرار می گیرد. سیستم های نیتروژن ساز در صنایع به طور کلی به دو دسته تقسیم می شوند:

  • ژنراتورهای نیتروژن جذب نوسان فشار (PSA)
  • مولدهای نیتروژن غشایی

عواملی مانند مقدار نیتروژن مورد نیاز، خلوص نیتروژن، شرایط نامطلوب محیطی یا تمایل به مقیاس تولید نیتروژن در انتخاب آنکه کدام سیستم برای شما بهترین است، تأثیر می‌گذارند. تولید نیتروژن توسط دستگاه های نیتروژن ساز مزایای بسیاری در صنایع مختلف از جمله تاسیسات ساخت فلز و برش لیزری، بسته بندی مواد غذایی و کارخانه های مختلف دارد و به طور کلی می توان گفت سبب صرفه جویی در هزینه و زمان شده و هم چنین دارای خلوص تضمین شده، افزایش ایمنی و سازگاری با محیط زیست می باشد.

توجه داشته باشید که مولدهای نیتروژن در واقع نیتروژن تولید نمی کنند. بلکه از نیتروژن موجود در هوا استفاده می کنند و با حذف مولکول های اضافی آن را متمرکز می کنند. ترکیب معمولی هوا ۷۸ درصد نیتروژن و ۲۱ درصد اکسیژن است. مولکول های دیگری نیز در مقادیر کمتر وجود دارد، از جمله دی اکسید کربن، آرگون و آب..

 

ژنراتورهای نیتروژن جذب نوسان فشار (PSA)

فرآیند جداسازی گاز در ژنراتورهای نیتروژن PSA (Pressure Swing Adsorption) بر اساس توانایی تثبیت اجزا و ذرات مختلف مخلوط گاز توسط یک ماده جامد فیزیکی است که به این مواد جاذب می گویند.

ژنراتورهای نیتروژن PSA از مواد غربال مولکولی کربن (CMS) برای حذف اکسیژن از هوای فشرده منبع استفاده می کنند. مواد CMS از کربن متخلخل با اندازه منافذ به خوبی کنترل شده تشکیل شده است. همانطور که هوای فشرده از روی مواد عبور می کند، مولکول های اکسیژن در منافذ جذب می شوند، در حالی که مولکول های نیتروژن بزرگتر می توانند از طریق گاز خروجی عبور کنند. در نهایت، CMS با مولکول های اکسیژن اشباع می شود و جداسازی گاز دیگر رخ نمی دهد. در واقع ژنراتور PSA با کشیدن هوا به داخل مخزن حاوی ماده ای به نام غربال مولکولی کربن (CMS) کار می کند. سپس فشار در مخزن افزایش می‌یابد و با عبور هوا از روی ماده CMS، اکسیژن و سایر ذرات نامطلوب به داخل آن جذب می‌شوند و به نیتروژن اجازه عبور و خروج از مخزن جمع‌آوری را می‌دهند. هنگامی که مواد CMS با اکسیژن و ذرات اشباع می شود، فشار در مخزن کاهش می یابد و یک جریان گاز نیتروژن با خلوص بالا، مواد CMS را تمیز می کند و آن را برای چرخه دیگری آماده می کند.

با توجه به ماهیت چرخه ای این فرآیند، از دو مخزن استوانه ای که اغلب ستون های جاذب نامیده می شوند، پشت سر هم استفاده می شود. هر مخزن به طور متناوب بین تولید نیتروژن با خلوص بالا و تمیز کردن مواد CMS هر ۶۰ ثانیه انجام می شود. برای حفظ کارکرد مواد CMS با راندمان بالا، جریان هوای ورودی باید رطوبت زدایی شود. این کار توسط یک سیستم تبرید انجام می شود. از آنجایی که فرآیند PSA از دو ستون جاذب استفاده می کند، یک مخزن بافر برای جمع آوری گاز نیتروژن از هر مخزن مورد نیاز است. این مخزن بافر فشار دو ستون جاذب را مشابه نگه می دارد و تضمین می کند که غلظت گاز نیتروژن با خلوص بالا از هر دو مخزن تولید می شود. برای چرخه بین دو ستون جاذب، یک ماژول کنترل با چندین شیر و سنسور استفاده می شود.

به طور کلی می توان گفت هنگامی که یک کاربرد صنعتی به گاز نیتروژن با بالاترین خلوص (۹۹٫۹۹۹۵٪) نیاز دارد، یک ژنراتور نیتروژن جذب نوسان فشار بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد. نیتروژن ساز Domnick Hunter نیز از این نوع می باشد که در ادامه به معرفی آن خواهیم پرداخت.

 

نیتروژن ساز دومنیک هانتر

نیتروژن ساز دومنیک هانتر (کمپانی Parker domnick hunter انگلستان) بعنوان اولین تولیدکننده ژنراتورهای تولید گاز نیتروژن به روش PSA در دنیا است. ظرفیت ژنراتورهای تولید نیتروژن دومنیک هانتر از ۶۰۰ لیتر در ساعت تا ۲۵۰ نرمال متر مکعب بر ساعت بوده و خلوص آن ۹۵% تا ۹۹٫۹۹۹۵% می باشد. نیتروژن ساز دومنیک هانتر در انواع مختلف صنایع از جمله صنایع غذایی، دارویی، نفت و گاز، پتروشیمی، ناوگان دریایی و هوایی و … مورد استفاده قرار می گیرد.

 

شرکت بین المللی قطعات هوای فشرده آپادانا، وارد کننده انواع کمپرسورهای هوای فشرده و گاز و تمامی لوازم جانبی از جمله اکسیژن ساز و نیتروژن ساز می باشد. این شرکت نمایندگی فروش درایرهای دومنیک هانتر انگلستان و تامین قطعات کمپرسور برند Domnick Hunter را داراست.

آدرس سایت : https://acpintl.co/

شماره تماس : ۸۸۷۰۴۸۹۴ – ۸۸۷۲۵۲۱۸